תנ"ך - והיה
אם־שמע
תשמעו
אל־מצותי
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
לאהבה
את־ה'
אלהיכם
ולעבדו
בכל־לבבכם
ובכל־נפשכם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָיָ֗ה
אִם־שָׁמֹ֤עַ
תִּשְׁמְעוּ֙
אֶל־מִצְוֺתַ֔י
אֲשֶׁ֧ר
אָנֹכִ֛י
מְצַוֶּ֥ה
אֶתְכֶ֖ם
הַיּ֑וֹם
לְאַהֲבָ֞ה
אֶת־יְהוָ֤ה
אֱלֹֽהֵיכֶם֙
וּלְעָבְד֔וֹ
בְּכָל־לְבַבְכֶ֖ם
וּבְכָל־נַפְשְׁכֶֽם:
(דברים פרק יא פסוק יג)
וְהָיָה
אִם־שָׁמֹעַ
תִּשְׁמְעוּ
אֶל־מִצְוֺתַי
אֲשֶׁר
אָנֹכִי
מְצַוֶּה
אֶתְכֶם
הַיּוֹם
לְאַהֲבָה
אֶת־יְהוָה
אֱלֹהֵיכֶם
וּלְעָבְדוֹ
בְּכָל־לְבַבְכֶם
וּבְכָל־נַפְשְׁכֶם:
(דברים פרק יא פסוק יג)
והיה
אם־שמע
תשמעו
אל־מצותי
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
לאהבה
את־ה'
אלהיכם
ולעבדו
בכל־לבבכם
ובכל־נפשכם:
(דברים פרק יא פסוק יג)
והיה
אם־שמע
תשמעו
אל־מצותי
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
לאהבה
את־יהוה
אלהיכם
ולעבדו
בכל־לבבכם
ובכל־נפשכם:
(דברים פרק יא פסוק יג)
וִיהֵי
אִם
קַבָּלָא
תְקַבְּלוּן
לְפִקוֹדַי
דַּאֲנָא
מְפַקֵיד
יָתְכוֹן
יוֹמָא
דֵין
לְמִרחַם
יָת
יְיָ
אֱלָהֲכוֹן
וּלמִפלַח
קֳדָמוֹהִי
בְּכָל
לִבְּכוֹן
וּבכָל
נַפשְׁכוֹן
:
שמע
-
ה'
חסר:
ראה
דב'
א
,
טז.
ולעבדו
-
ב':
דב'
יא
,
יג;
יהו'
כב
,
ה.
שמע
ה'
חס'
שמע
אשמע
צעקתו
שמע
בין
אחיכם
ושפטתם
והיה
אם
שמע
דקרית
שמע
והיה
אם
שמע
תשמעון
דירמ'
שמע
שמע
עבדך.
שמע
-
ה'
חס';
ולעבדו
-
ב'.
[והיה
אם
שמע
-
והיה
מוסב
על
האמור
למעלה:
"למטר
השמים
תשתה
מים"
(לעיל
,
יא).
והיה]
אם
שמֹע
תשמעו
-
אם
שמֹע
בישן
,
תשמע
בחדש;
וכן
"אם
שכח
תשכח"
(דב'
ח
,
יט)
-
אם
התחלת
לשכוח
,
סופך
שתשכח;
כתוב
במגילה:
אם
תעזבני
יום
,
יומים
אעזבך
(ראה
ספ"ד
מח).
מצוה
אתכם
היום
-
שיהו
עליכם
חדשים
כאילו
שמעתם
בו
ביום
(ראה
ספ"ד
נח).
לאהבה
את
יי'
[אלהיכם]
-
שלא
תאמר:
הריני
למד
בשביל
שאהיה
עשיר
,
בשביל
שאקָרא
'רבי'
,
בשביל
שאקבל
שכר;
אלא
כל
מה
שתעשו
-
עשו
מאהבתי
(ראה
ספ"ד
מא)
,
וסוף
הכבוד
לבוא
(ראה
ספ"ד
מח).
ולעבדו
בכל
לבבכם
-
עבודה
שהיא
בלב
זו
תפילה.
שהתפילה
קרויה
'עבודה'
,
שנאמר
"אלהך
די
אנת
פלח
ליה
בתדירא"
(דנ'
ו
,
יז);
וכי
יש
פולחן
בבבל?
אלא
על
שם
שהיה
מתפלל
,
שנאמר
"וכוין
פתיחין
ליה
[בעיליתיה
נגד
ירושלם]"
(שם
,
יא);
וכן
דוד
אמר:
"תכון
תפלתי
קטרת
לפניך"
(תה'
קמא
,
ב;
ראה
ספ"ד
מא).
בכל
לבבכם
ובכל
נפשכם
-
והלא
כבר
הזהיר
על
כך:
"בכל
לבבך
ובכל
נפשך"
(דב'
ו
,
ה)!?
אלא
אזהרה
ליחיד
,
אזהרה
לצבור
(ראה
ספ"ד
מא).
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
לרשתה
לא
כארץ
מצרים
-
כן
שיטת
פרשיות
הללו:
צריכים
אתם
לשמור
את
מצות
יי'
,
כי
הארץ
הזאת
טובה
מכל
הארצות
לשומרי
מצותיו
,
ורעה
מכל
ארצות
ללא
שומרם;
כי
הארץ
אשר
אתה
בא
שמה
אינה
כארץ
מצרים
,
שאין
צריכים
למטר
,
ובין
טובים
ובין
חטאים
-
בטורח
השקאת
שדותיהם
יש
להם
לחם;
אבל
ארץ
ישראל
,
אם
אתם
שומרים
מצוות
-
עיני
יי'
אלהיך
בה
―
להשקותה
במטר
השמים
―
מרשית
השנה
ועד
אחרית
השנה
(בנוסחנו:
שנה)
,
לתת
מטר
בעת
הצורך;
והיה
אם
שמע
תשמע
(בנוסחנו:
תשמעו)...
ונתתי
מטר
,
ותאכלו
לשובע
בלא
טורח
,
ואם
לאו
-
ועצר
את
השמים
ולא
יהיה
מטר.
ואומר
הקדוש
ברוך
הוא
כשהוא
פוקד
אותם:
והיה
אם
שמוע
תשמעו
אל
מצותי
,
אני
אתן
גשמים
ומטר
ארצכם
בעתו
-
בעת
הצורך
לתבואות;
ולפיכך
צריך
אתה
להזהר
במצות.
יורה
-
במרחשון.
וזהו
תחילת
הגשמים
,
ומורה
את
הבריות
להטיח
גגותיהם;
ולכך
נקרא
'יורה'
,
לשון
'הוראה';
זו
בא
להצמיח
את
הזרעים.
מלקוש
-
בניסן;
ויורד
על
המלילות
והקַשּׁים
למלאות
,
לגמור
התבואה
ולמלאות
הקש
בגרגירי
תבואה.
ורבותינו
דרשו
(ראה
תענית
כג
,
א):
בעתו
-
ליל
רביעיות
וליל
שבתות
,
שאין
אדם
יוצא
,
מפחד
לילית;
כדאיתא
בפסחים
(קיב
,
א).
ואספת
דגנך
תירושך
ויצהרך
-
כלומר:
ואחר
כך
לא
יֵרדו
גשמים
עליך
כל
זמן
שאתה
בשדה
,
שסימן
קללה
הם
,
דכתיב
"הלא
(בנוסחנו:
הלוא)
קציר
חטים
היום
ואקרא
אל
יי'
ויתן
קולות
ומטר
ודעו
וראו
כי
רעתכם
רבה"
(ראה
ש"א
יב
,
יז);
כדאיתא
בתענית
(ב
,
ב)
[הגה"ה].
בעתו
-
מפרש
והולך:
ונתתי
עשב
בשדך
-
שירדו
הגשמים
אחר
אסִיפת
תבואה
,
להצמיח
עשבים
בארץ
לצורך
הבהמה;
כי
בשעת
אסיפה
תאכל
מן
העומרים
ומן
הקש
ומן
התבואה
,
שהרי
אמרה
תורה
"לא
תחסום
שור
בדישו"
(דב'
כה
,
ד).
ואכלת
ושבעת
-
שיספיק
לך
כל
צורכך.
ורבותינו
דרשו
(ראה
ברכות
מ
,
א):
מכאן
שצריך
אדם
לתת
תבן
לבהמתו
קודם
שיאכל
,
משום
דכתיב:
ונתתי
עשב
בשדה
לבהמתך
,
והדר:
ואכלת
ושבעת;
וכן:
"מצמיח
חציר
לבהמה...
-
להוציא
לחם
מן
הארץ"
(תה'
קד
,
יד).
וכן
הקדוש
ברוך
הוא
עושה:
מקדים
שחת
בשדה
,
שהוא
לבהמה
,
ואחר
כך
בא
הגרגיר
,
שהוא
לצורך
האדם.
לפי
שאין
הבהמה
יודעת
לקצור
ולאסוף
כמו
אדם
,
הקדוש
ברוך
הוא
מקדים
לה
מאכלה
,
כי
"רחמיו
על
כל
מעשיו"
(תה'
קמה
,
ט).
בכל
לבבכם
ובכל
נפשכם
-
והלא
כבר
נאמר
"בכל
לבבך
ובכל
נפשך"
(דב'
ו
,
ה)!?
אלא
אזהרה
ליחיד
ואזהרה
לצבור;
לשון
רבנו
שלמה
מסיפרי
(ספ"ד
מא).
וביאור
הענין
,
כי
השם
לא
יעשה
הנסים
תמיד
,
לתת
מטר
הארץ
בכל
עת
יורה
ומלקוש
,
ולהוסיף
בדגן
ובתירוש
וביצהר
ולהרבות
גם
העשב
בשדה
לבהמה
,
או
שיעצור
שמים
וייבשו
-
רק
על
מעשה
רוב
העם;
אבל
היחיד
-
הוא
בזכותו
יחיה
והוא
בעונו
ימות
(ע"פ
יח'
לג
,
ט).
והנה
אמר
,
כי
בעשותם
כל
המצות
מאהבה
שלימה
,
יעשה
עמהם
את
כל
הנסים
האלה
לטובה;
ואמר
,
כי
בעבדם
עבודה
זרה
יעשה
עמהם
אות
לרעה
(ראה
להלן
,
יז).
יִוָדע
,
כי
הנסים
לא
יֵעָשו
,
לטובה
או
לרעה
,
רק
לצדיקים
גמורים
או
לרשעים
גמורים;
אבל
הבינונים
-
בדרך
מנהגו
של
עולם
יֵעָשה
בהם
טובה
או
רעה
כדרכם
וכעלילותם
(ע"פ
יח'
לו
,
יז).
והיה
אם
שמע
תשמעו
וגו'
,
לאהבה
את
יי'
אלהיכם
-
הנה
בארנו
זאת
המצוה
בפרשת
'שמע'
(דב'
ו
,
ה).
ולעבדו
בכל
לבבכם
ובכל
נפשכם
-
רוצה
לומר:
להתפלל
לפניו
בכונה
שלמה
,
כמו
שבארנו
במה
שקדם
מזאת
הפרשה
(דב'
י
,
יב).
והנה
הקדים
לזכירת
זאת
המצוה
אהבת
השם
יתעלה
,
כי
היא
תסבב
השגת
השם
יתעלה
כפי
מה
שאפשר
,
ובזה
תהיה
התפלה
נשמעת.