תנ"ך - ולמדתם
אתם
את־בניכם
לדבר
בם
בשבתך
בביתך
ובלכתך
בדרך
ובשכבך
ובקומך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְלִמַּדְתֶּ֥ם
אֹתָ֛ם
אֶת־בְּנֵיכֶ֖ם
לְדַבֵּ֣ר
בָּ֑ם
בְּשִׁבְתְּךָ֤
בְּבֵיתֶךָ֙
וּבְלֶכְתְּךָ֣
בַדֶּ֔רֶךְ
וּֽבְשָׁכְבְּךָ֖
וּבְקוּמֶֽךָ:
(דברים פרק יא פסוק יט)
וְלִמַּדְתֶּם
אֹתָם
אֶת־בְּנֵיכֶם
לְדַבֵּר
בָּם
בְּשִׁבְתְּךָ
בְּבֵיתֶךָ
וּבְלֶכְתְּךָ
בַדֶּרֶךְ
וּבְשָׁכְבְּךָ
וּבְקוּמֶךָ:
(דברים פרק יא פסוק יט)
ולמדתם
אתם
את־בניכם
לדבר
בם
בשבתך
בביתך
ובלכתך
בדרך
ובשכבך
ובקומך:
(דברים פרק יא פסוק יט)
ולמדתם
אתם
את־בניכם
לדבר
בם
בשבתך
בביתך
ובלכתך
בדרך
ובשכבך
ובקומך:
(דברים פרק יא פסוק יט)
וְתַלְפוּן
יָתְהוֹן
יָת
בְּנֵיכוֹן
לְמַלָלָא
בְהוֹן
בְּמִיתְּבָך
בְּבֵיתָך
וּבִמהָכָך
בְּאוֹרחָא
וּבמִשׁכְּבָך
וּבִמקִימָך
:
ובשכבך
-
ב':
דב'
ו
,
ז;
יא
,
יט.
ובקומך
-
ב':
דב'
ו
,
ז;
יא
,
יט.
לדבר
בם
-
משעה
שהבן
יודע
לדבר
,
למדהו:
"תורה
צוה
לנו
משה"
(דב'
לג
,
ד)
,
שיהא
זה
לימוד
דיבורו.
מכאן
אמרו
(ראה
ספ"ד
מו):
כשהתינוק
מתחיל
לדבר
,
אביו
מסיח
עמו
בלשון
הקודש
ומלמדו
תורה;
ואם
לא
עשה
כן
הרי
הוא
כאילו
קוברו
,
שנאמר:
ולמדתם
אותם
את
בניכם
[לדבר
בם]
וגו'
,
בשבתך
בביתך
-
כי
אילו
ארבע
מידות
שאדם
מתנהג
בהם:
הליכה
וישיבה
,
הסיבה
וקימה
,
שהיא
עמידה.
בזו
הפרשה
כתיב
בין
תפילין
ומזוזה
תלמוד
תורה
,
ובפרשת
'שמע'
(דב'
ו
,
ז
-
ט)
תפילין
בין
תלמוד
תורה
ומזוזה;
ואיתקש
תפילין
לתלמוד
תורה
בין
בפרשה
ראשונה
בין
פרשה
שנייה
,
ומזוזה
לא
איתקש
אלא
בפרשה
שנייה.
ובתפילין
נשים
פטורות
,
דילפינן
מתלמוד
תורה
,
דכתיב
ביה:
ולמדתם
אותם
את
בניכם
-
ולא
את
בנותיכם.
ובמזוזות
חייבות
,
דכתיב:
למען
ירבו
ימיכם
-
ונשים
בעו
חיי;
כדאיתא
בקידושין
(לד
,
א).
למען
ירבו
ימיכם
-
למען
דבר
זה
ירבו
ימיכם
,
שלא
תגלו
מעל
הארץ.
כי
אם
שמור
תשמרון
-
תורישו
כל
הגוים
האלה
,
ואין
מערער
עליכם
כלום;
ופחדכם
ומוראכם
יהיה
על
פני
כל
הארץ
,
ואין
שטן
ואין
פגע
רע
(ע"פ
מ"א
ה
,
יח)
,
ותאריכו
ימים
על
האדמה
כימי
השמים
על
הארץ.
ושמתם
את
דברי
אלה
-
אף
לאחר
שתגלו
,
היו
מצויינין
במצות:
הניחו
תפילין
,
עשו
מזוזה
,
כדי
שלא
יהו
עליכם
חדשים
כשתחזרו;
וכן
הוא
אומר
"הציבי
לך
ציונים"
(יר'
לא
,
כ);
לשון
רבנו
שלמה.
וכבר
כתבתי
פירוש
הענין
,
כי
המצות
האלה
חובת
הגוף
הם
,
ודינם
בכל
מקום
כמו
בארץ;
אבל
יש
בו
במדרש
הזה
סוד
,
וכבר
רמזתי
ממנו
(וי'
יח
,
כה).
והנה
החזיר
המצות
האלה
,
תפילין
ודברי
תורה
ומזוזה
,
כאן
פעם
שנית
(ראה
דב'
ו
,
ז
-
ט)
,
לרמוז
בהיקש
הזה
שנהיה
חייבין
בהם
לאחר
הגלות
בחוצה
לארץ;
ומהם
נלמד
לכל
המצות
שהן
חובת
הגוף
,
שחיובן
בכל
מקום
,
ושנהיה
פטורין
בחוצה
לארץ
מחובת
הקרקע
,
כגון
תרומה
ומעשרות.
כך
הוא
נדרש
בסיפרי
(ספ"ד
מד).
וכונת
המדרש
-
מפני
שסמך
ושמתם
אל
"ואבדתם"
(לעיל
,
יז).
אבל
עיקר
הכתוב
-
בארץ
,
דכתיב
"למען
ירבו
ימיכם
וימי
בניכם
על
האדמה..."
(להלן
,
כא).
או
יאמר
"למען
ירבו
ימיכם"
-
שתשובו
ותאריכו
בה
ימים
לעולם.
ויתכן
בדרך
הפשט
,
שבא
להוסיף
בכאן
לדבר
בם
-
כי
שם
צוה
"ודברת"
אתה
"בם
בשבתך
בביתך"
(דב'
ו
,
ז)
,
וכאן
אמר
שנְלַמֵד
אותם
את
בנינו
,
עד
שידברו
בם
הבנים
בכל
שעה.
וכן
הוסיף
בכאן
ולמדתם
אותם;
כי
"ושננתם"
(שם)
-
שיספר
להם
המצות
,
וכאן
-
עד
שיִלמדו
אותם
וידעום
ויבינו
אותם
וטעמיהם
,
לדבר
בם
עמך
בכל
העתים.
ולמדתם
אותם
את
בניכם
-
כבר
בארנו
זה
בפרשת
'ואתחנן'
(שם
,
ו).
ואולם
אמר
שם
"ושננתם
לבניך"
(שם)
וכאן
אמר
ולמדתם
אותם
את
בניכם
,
כי
לעומק
הדברים
הנכללים
בפרשת
'שמע'
ולהיותם
מהשרשים
היותר
עיקריים
,
יצטרך
המלמד
לִשְנות
הלמוד
בה
פעמים
רבות
,
מה
שאין
כן
בזאת
הפרשה
,
כי
איננה
רבת
העומק.
לדבר
בם
בשבתך
בביתך
ובלכתך
בדרך
ובשכבך
ובקומך
-
הנה
כבר
בארנו
דבר
זאת
המצוה
בפרשת
'ואתחנן'
(שם
,
ו).
וכאלו
באר
בזה
,
שצריך
לחנך
הקטנים
בקריאת
פרשיות
'שמע'
'והיה
אם
שמוע'
בעת
השכיבה
ובעת
הקימה.