תנ"ך - ראה
אנכי
נתן
לפניכם
היום
ברכה
וקללה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רְאֵ֗ה
אָנֹכִ֛י
נֹתֵ֥ן
לִפְנֵיכֶ֖ם
הַיּ֑וֹם
בְּרָכָ֖ה
וּקְלָלָֽה:
(דברים פרק יא פסוק כו)
רְאֵה
אָנֹכִי
נֹתֵן
לִפְנֵיכֶם
הַיּוֹם
בְּרָכָה
וּקְלָלָה:
(דברים פרק יא פסוק כו)
ראה
אנכי
נתן
לפניכם
היום
ברכה
וקללה:
(דברים פרק יא פסוק כו)
ראה
אנכי
נתן
לפניכם
היום
ברכה
וקללה:
(דברים פרק יא פסוק כו)
חֲזוֹ
דַּאֲנָא
יָהֵיב
קֳדָמֵיכוֹן
יוֹמָא
דֵין
בִּרכָן
וּלוָטִין
:
אנכי
נתן
-
ז':
ראה
דב'
ד
,
ח.
ראה
אנכי
[נותן
לפניכם
היום]
ברכה
וקללה
-
האמורות
בהר
גריזים
ובהר
עיבל
(ראה
דב'
כז
,
טו
-
כו).
ראה
אנכי
נתן
לפניכם
היום
מצות
ברכה
וקללה
-
כמו
שמפרש
והולך:
"ונתת
(בנוסחנו:
ונתתה)
את
הברכה
על
הר
גריזים
ואת
הקללה"
וגו'
(להלן
,
כט).
ראה
אנכי
-
עד
כאן
תוכחותיו
על
יראת
השמים
,
מכאן
ואילך
מתחיל
לסדר
המצות.
לפיכך
הוא
מתחיל
לומר:
ראה
אנכי
נותן
לפניכם
היום
-
ותבחרו
לכם
את
הישר
בעיניכם;
אם
תבחרו
שמירת
המצות
,
תהיה
לכם
ברכה
ותתברכו
,
ואם
חילוף
-
חילוף
,
כדמפרש
ואזיל.
ורבותינו
פירשו
(ראה
ברכות
לג
,
ב):
והברכה
בידם
,
דהכל
בידי
שמים
חוץ
מיראת
שמים.
ומיהו
,
אם
בא
לִטָּהֵר
-
מסייעין
אותו
כל
כך
,
כמו
שאמרו
רבותינו
(ראה
שבת
קד
,
א)
,
ואם
לִטַּמֵּא
-
פותחין
לו
,
אבל
אין
מסייעין
אותו
כל
כך;
ומיהו
תחילת
הטהרה
והטומאה
מדעת
האדם.
ולכך
אומר
"למה
תתעינו
יי'
מדרכיך"
(יש'
סג
,
יז);
"אתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית"
(מ"א
יח
,
לז)
-
שאתה
פותח
להם;
ועוד
,
שאתה
נותן
שלוה
לרשעים
וממתין
להם
,
ולכך
לבם
מלא
רע
והוללות
(ע"פ
קה'
ט
,
ג)
,
כדכתיב
"איש
בער
לא
ידע
וכסיל"
(תה'
צב
,
ז);
וגם
לפי
שיש
רשעים
שמגיע
עליהם
כמעשה
הצדיקים
(ע"פ
קה'
ח
,
יד).
והברכה:
"ועשיתי
את
אשר
בחוקיי
תלכו"
(יח'
לו
,
כז)
-
שאייסר
אתכם
עד
שתיאותו
לעשות
הטוב.
"ואתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית"
(מ"א
יח
,
לז)
-
מפרש
רב
חייוג
בענין
אחר
דא"וְיֵדעו"
(שם)
קאמר
,
והכי
קאמר:
שְלַח
האש
וישובו
בתשובה
,
וידעו
כי
אתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית
מן
העבודה
זרה
והחזרתם
בתשובה.
זכר
שכבר
נתן
השם
יתעלה
לבני
ישראל
ברכה
וקללה
,
והעניין
הוא
בבחירתם.
וזה
,
שאם
ישמעו
אל
מצות
השם
יתעלה
תבא
להם
הברכה
,
והקללה
אם
לא
ישמעו
אל
מצותיו.
וסרתם
מן
הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
ללכת
אחרי
אלהים
אחרים
-
ידענו
שכבר
היו
שם
קללות
כשיעברו
על
אחת
משאר
המצות
אע"פ
שלא
יעבדו
עבודה
זרה
,
כמו
שנזכר
מעניין
אלו
הקללות
בפרשת
'כי
תבא'
(ראה
דב'
כח
,
טו
ואי').
ולזה
יהיה
הרצון
בזה
,
שאם
יסורו
ממצוה
אחת
ממצות
התורה
,
הנה
יהיה
זה
סבה
אל
שיעבדו
עבודה
זרה
,
כי
זה
יהיה
סבה
אל
שיקלו
במצות
התורה
,
ויעברו
על
החמורות
אחר
עברם
על
הקלות.