תנ"ך - והקללה
אם־לא
תשמעו
אל־מצות
ה'
אלהיכם
וסרתם
מן־הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
ללכת
אחרי
אלהים
אחרים
אשר
לא־ידעתם:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהַקְּלָלָ֗ה
אִם־לֹ֤א
תִשְׁמְעוּ֙
אֶל־מִצְוֺת֙
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֵיכֶ֔ם
וְסַרְתֶּ֣ם
מִן־הַדֶּ֔רֶךְ
אֲשֶׁ֧ר
אָנֹכִ֛י
מְצַוֶּ֥ה
אֶתְכֶ֖ם
הַיּ֑וֹם
לָלֶ֗כֶת
אַחֲרֵ֛י
אֱלֹהִ֥ים
אֲחֵרִ֖ים
אֲשֶׁ֥ר
לֹֽא־יְדַעְתֶּֽם:
ס
(דברים פרק יא פסוק כח)
וְהַקְּלָלָה
אִם־לֹא
תִשְׁמְעוּ
אֶל־מִצְוֺת
יְהוָה
אֱלֹהֵיכֶם
וְסַרְתֶּם
מִן־הַדֶּרֶךְ
אֲשֶׁר
אָנֹכִי
מְצַוֶּה
אֶתְכֶם
הַיּוֹם
לָלֶכֶת
אַחֲרֵי
אֱלֹהִים
אֲחֵרִים
אֲשֶׁר
לֹא־יְדַעְתֶּם:
ס
(דברים פרק יא פסוק כח)
והקללה
אם־לא
תשמעו
אל־מצות
ה'
אלהיכם
וסרתם
מן־הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
ללכת
אחרי
אלהים
אחרים
אשר
לא־ידעתם:
ס
(דברים פרק יא פסוק כח)
והקללה
אם־לא
תשמעו
אל־מצות
יהוה
אלהיכם
וסרתם
מן־הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
ללכת
אחרי
אלהים
אחרים
אשר
לא־ידעתם:
ס
(דברים פרק יא פסוק כח)
וּלוָטִין
אִם
לָא
תְקַבְּלוּן
לְפִקוֹדַיָא
דַּייָ
אֱלָהֲכוֹן
וְתִסטוֹן
מִן
אוֹרחָא
דַּאֲנָא
מְפַקֵיד
יָתְכוֹן
יוֹמָא
דֵין
לִמהָך
בָּתַר
טָעֲוָת
עַמְמַיָא
דְּלָא
יְדַעתּוּן
:
מצות
יי'
אלהיכם
-
ה':
ראה
דב'
ד
,
ב.
והקללה
-
ל'
ראש'
פסוק';
(מצות)
יי'
אלהיכם
-
ה'.
מן
הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
[היום]
ללכת
וגו'
-
הא
למדת:
העובד
עבודה
זרה
הרי
הוא
סר
מכל
הדרך
שנצטוו
ישראל;
מכאן
אמרו
(ראה
ספ"ד
נד):
המודה
בעבודה
זרה
ככופר
בכל
התורה
כולה.
והקללה
-
מגרעת;
והיא
מגזרת
'קל'.
ראה
אנכי
-
עד
כאן
תוכחותיו
על
יראת
השמים
,
מכאן
ואילך
מתחיל
לסדר
המצות.
לפיכך
הוא
מתחיל
לומר:
ראה
אנכי
נותן
לפניכם
היום
-
ותבחרו
לכם
את
הישר
בעיניכם;
אם
תבחרו
שמירת
המצות
,
תהיה
לכם
ברכה
ותתברכו
,
ואם
חילוף
-
חילוף
,
כדמפרש
ואזיל.
ורבותינו
פירשו
(ראה
ברכות
לג
,
ב):
והברכה
בידם
,
דהכל
בידי
שמים
חוץ
מיראת
שמים.
ומיהו
,
אם
בא
לִטָּהֵר
-
מסייעין
אותו
כל
כך
,
כמו
שאמרו
רבותינו
(ראה
שבת
קד
,
א)
,
ואם
לִטַּמֵּא
-
פותחין
לו
,
אבל
אין
מסייעין
אותו
כל
כך;
ומיהו
תחילת
הטהרה
והטומאה
מדעת
האדם.
ולכך
אומר
"למה
תתעינו
יי'
מדרכיך"
(יש'
סג
,
יז);
"אתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית"
(מ"א
יח
,
לז)
-
שאתה
פותח
להם;
ועוד
,
שאתה
נותן
שלוה
לרשעים
וממתין
להם
,
ולכך
לבם
מלא
רע
והוללות
(ע"פ
קה'
ט
,
ג)
,
כדכתיב
"איש
בער
לא
ידע
וכסיל"
(תה'
צב
,
ז);
וגם
לפי
שיש
רשעים
שמגיע
עליהם
כמעשה
הצדיקים
(ע"פ
קה'
ח
,
יד).
והברכה:
"ועשיתי
את
אשר
בחוקיי
תלכו"
(יח'
לו
,
כז)
-
שאייסר
אתכם
עד
שתיאותו
לעשות
הטוב.
"ואתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית"
(מ"א
יח
,
לז)
-
מפרש
רב
חייוג
בענין
אחר
דא"וְיֵדעו"
(שם)
קאמר
,
והכי
קאמר:
שְלַח
האש
וישובו
בתשובה
,
וידעו
כי
אתה
הסיבות
את
לבם
אחורנית
מן
העבודה
זרה
והחזרתם
בתשובה.
זכר
שכבר
נתן
השם
יתעלה
לבני
ישראל
ברכה
וקללה
,
והעניין
הוא
בבחירתם.
וזה
,
שאם
ישמעו
אל
מצות
השם
יתעלה
תבא
להם
הברכה
,
והקללה
אם
לא
ישמעו
אל
מצותיו.
וסרתם
מן
הדרך
אשר
אנכי
מצוה
אתכם
היום
ללכת
אחרי
אלהים
אחרים
-
ידענו
שכבר
היו
שם
קללות
כשיעברו
על
אחת
משאר
המצות
אע"פ
שלא
יעבדו
עבודה
זרה
,
כמו
שנזכר
מעניין
אלו
הקללות
בפרשת
'כי
תבא'
(ראה
דב'
כח
,
טו
ואי').
ולזה
יהיה
הרצון
בזה
,
שאם
יסורו
ממצוה
אחת
ממצות
התורה
,
הנה
יהיה
זה
סבה
אל
שיעבדו
עבודה
זרה
,
כי
זה
יהיה
סבה
אל
שיקלו
במצות
התורה
,
ויעברו
על
החמורות
אחר
עברם
על
הקלות.