תנ"ך - כל־עוף
טהור
תאכלו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כָּל־ע֥וֹף
טָה֖וֹר
תֹּאכֵֽלוּ:
(דברים פרק יד פסוק כ)
כָּל־עוֹף
טָהוֹר
תֹּאכֵלוּ:
(דברים פרק יד פסוק כ)
כל־עוף
טהור
תאכלו:
(דברים פרק יד פסוק כ)
כל־עוף
טהור
תאכלו:
(דברים פרק יד פסוק כ)
כל
-
ח'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
דב'
ג
,
ה.
כל
-
ח'
ראש'
פסוק'
בסיפ'.
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
ולא
את
הטמא;
בא
ליתן
'עשה'
על
'לא
תעשה';
וכן:
"בבהמה
אותה
תאכלו"
(לעיל
,
ו)
-
ולא
בבהמה
הטמאה;
'לאו'
הבא
מכלל
'עשה'
-
'עשה'
,
לעבור
עליהם
ב'עשה'
ו'לא
תעשה'
(ראה
זבחים
לד
,
א).
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
ובלבד
שלא
תהא
נבילה
אלא
שחוט
,
למאן
דאמר:
יש
שחיטה
לעוף
מן
התורה;
ולמאן
דאמר:
אין
שחיטה
,
צריך
לנוחרו
או
למולקו;
אבל
אם
מת
מיתת
עצמו
-
נבילה
,
ולא
תאכלו
(ראה
חולין
כז
,
ב;
פה
,
ב).
לגר
אשר
בשעריך...
-
לגר
תתננה
או
מכור
,
תתננה
או
מכור
לנכרי;
דברי
רבי
מאיר
(ראה
פסחים
כא
,
ב):
לאיזה
שירצה
יתן
וימכור.
או:
להקדים
גר
לגוי
בין
במכירה
בין
בנתינה.
והאי
דאמרינן
בהלכה
(שם):
להקדים
נתינה
דגֵר
למכירה
דגוי
-
לישנא
דקרא
נקט;
דלרבי
מאיר
אין
נתינה
דגר
יותר
מגוי
ואין
מכירה
לגוי
יותר
מגר.
דליכא
למימר
שיאהב
את
הגר
יותר
מעצמו
,
שיתן
לו
קודם
שימכור
לגוי
ויתן
המעות
בכיסו
,
דהא
חייו
קודמין
לו
מכל
אדם.
לרבי
יודה
לא
צריך
לומר
להקדים
גר
לגוי
,
כיון
דגר
-
אתה
מצווה
להחיותו;
אלא
דברים
ככתבן:
לגר
בנתינה
ולגוי
במכירה;
שאסור
ליתנה
לגוי.
רבי
יודה
לטעמיה
,
דאמר
(ראה
ע"ז
כ
,
א):
"לא
תחנם"
(דב'
ז
,
ב)
-
לא
תתן
להם
מתנה
של
חנם;
ולגר
פשיטא
דיכול
למוכרו
,
ואפילו
לישראל
אם
ירצה
,
דהוא
קודם
לכל
אדם.
ורבי
מאיר
איצטריך
להקדים
גר
לגוי
,
משום
דפעמים
דעבד
ליה
גוי
נח
נפשא.
לא
תבשל
גדי
בחלב
אמו
-
בשר
בחלב
אסור
לבשל.
דרך
בישול
אסרה
תורה
,
ומשום
הכי
אמרינן
(ראה
סנה'
ד
,
א)
דלא
קרינן
'בְּחֵלֶב'
,
דחֵלב
אסור
בלא
בישול.
ואסור
בשר
בחָלב
-
באכילה
והנאה
,
מדכתיב
תלתא
"לא
תבשל"
בתורה
(כאן;
שמ'
כג
,
יט;
לד
,
כו).
ואמו
-
נתינת
טעם:
דדרך
אכזריות
שיבשל
בשר
בחלב
שגידלו
,
והבהמה
שיצא
ממנה
החלב
שמא
אמו
הייתה.
ורבי
יוסי
הגלילי
דרש
(ראה
משנה
חולין
ח
,
ד)
אמו
-
להוציא
עוף
,
שאין
לו
חלב
אם
,
שהוא
מותר
בחָלב.
וזאת
המצוה
דומיא
ד"לא
תקח
האם
על
הבנים"
(דב'
כב
,
ו)
ו"אותו
ואת
בנו"
(וי'
כב
,
כח).
ובלא
בישול
נמי
אסור
לאכול
בשר
בחלב
,
ובשר
וגבינה
ביחדיו;
אף
גבינה
וחלב
אחַר
בשר
(אסור)
לאכול
,
אפילו
על
ידי
קינוח
הפה
,
משום
בשר
שבין
השינים
שנקראת
'בשר'
,
דכתיב
"הבשר
עודנו
בין
שיניהם"
(במ'
יא
,
לג).
אבל
בשר
אחַר
גבינה
וחלב
מותר
בקינוח
הפה;
ואף
חלב
וגבינה
אחר
תבשיל
של
בשר
נראה
דמותר
על
ידי
קינוח
הפה
,
מדאמר
רב
נחמן
(ראה
חולין
קה
,
ב):
לא
שנו
דְמַיִם
אמצעים
רשות
אלא
בין
תבשיל
לתבשיל
,
אבל
בין
תבשיל
לגבינה
-
חובה.
ובלבד
שלא
יאכל
מן
הבשר
כלל;
אבל
אם
אכל
מן
הבשר
,
לא
יאכל
חלב
וגבינה
באותה
סעודה
בשום
קינוח
,
כי
אם
בסעודה
אחרת;
וכן
מוכחות
ההלכות.
ויש
מתירין
חלב
אחר
בשר
על
ידי
קינוח
מדרב
נחמן
,
וטועים
ועתידין
ליתן
את
הדין;
דהוה
ליה
לדקדק
מדאמר
רב
נחמן
'בין
תבשיל
לגבינה'
ולא
אמר
'בין
בשר
לגבינה'.
ועל
כן
אמר
עוד:
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
להגיד
כי
אלה
אשר
אסר
נתעבים
,
והשאר
טהורים
,
ראוים
לנפש
טהורה.
ובסיפרי
(ספ"ד
קג)
אמרו:
רבי
שמעון
אומר:
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
אלו
חגבים
טהורים
,
"וכל
שרץ
העוף"
(לעיל
,
יט)
-
אלו
חגבים
טמאים;
ויפה
אמר.
והנה
טעם
הכתוב
,
כי
הזכיר
לאסור
כל
שרץ
העוף
,
והם
ההולכים
על
ארבע
(ראה
וי'
יא
,
כג)
,
וחזר
ואמר:
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
להתיר
מהם
אשר
לו
כרעים
ממעל
לרגליו
,
הארבה
והסלעם
והחרגל
והחגב
(ראה
שם
,
כא
-
כב);
ולא
הוצרך
לפרש
זה
,
שכבר
הוזכר
(שם).
אבל
הזכיר
בכלל
,
דרך
קצרה:
כל
עוף
טהור
תאכלו;
כלומר:
אלו
הנזכרים
(לעיל
,
יב
-
יט)
-
מאכלים
נתעבים
,
ושאר
העופות
למיניהם
-
למרביתם
-
תאכלו
מהם
כל
טהור
שלא
אסרתיו.
והנה
כָּלל
כל
הנאסרים
לנו
,
שהם
כולם
תועבה
(ראה
לעיל
,
ג).
ולא
הוצרך
לפרוט
אחרי
כן
השרצים
וכל
הרמש
,
כי
דבר
ידוע
הוא
שתתעב
אותם
נפש
כל
נקי
דעת;
אבל
הזכיר
סימני
הבהמה
והחיה
(ראה
לעיל
,
ד
-
ו)
והדגים
(ראה
לעיל
,
ט
-
י)
והעופות
(ראה
לעיל
,
יב
-
יח)
והנבלה
(ראה
להלן
,
כא)
,
להודיע
שגם
הם
מתועבים
לנפש.
ולא
הזכיר
הטרפה
,
שאיננה
תועבה
,
אבל
נאסרה
מפני
הארס
או
החולי
הממית
,
שלא
יזיק
באוכליו.
ולרבותינו
עוד
מדרשים
(ראה
חולין
סג
,
ב)
למה
נשנו:
בבהמה
מפני
"השסועה"
(לעיל
,
ז)
,
ובעופות
מפני
"הראה"
(לעיל
,
יג).
ועוד
מדרש
(ראה
ספ"ד
קג)
ב"כל
צפור
טהורה
תאכלו"
(לעיל
,
יא)
-
להתיר
משולחת
של
מצורע;
"וזה
אשר
לא
תאכלו
מהם"
(לעיל
,
יב)
-
לאסור
את
השחוטה.
קבלו
כי
ירמוז
(ראה
קידושין
נז
,
א)
ב"כל
צפור
טהורה"
-
שהצפור
שלא
קבלה
טומאה
מותרת
,
וטומאת
המצורע
לא
תדבק
בחיה
,
שאין
בעלי
חיים
בבהמה
[ובעוף]
מקבלין
טומאה
בנגעם
במת
או
בשרץ;
אבל
השחוטה
שראויה
לקבל
טומאה
,
ידבק
בה
רוח
הטומאה
הפורחת
מן
המצורע
ואינה
טהורה
,
והיא
בכלל
'תועבה'
כי
אכילתה
נתעבת.
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
ידמה
שרמז
בזה
אל
המינים
משרץ
העוף
ההולך
על
ארבע
,
והוא
אשר
לו
כרעים
ממעל
לרגליו
לנתר
בהם
על
הארץ
,
(ראה
וי'
יא
,
כא)
,
והם
הארבה
והסלעם
והחרגול
והחגב
למיניהם
(ראה
שם
,
כב).
והנה
בזה
הסדור
נזכר
זה
גם
כן
בפרשת
'ויהי
ביום
השמיני'.