תנ"ך - לא
תאכלו
כל־נבלה
לגר
אשר־בשעריך
תתננה
ואכלה
או
מכר
לנכרי
כי
עם
קדוש
אתה
לה'
אלהיך
לא־תבשל
גדי
בחלב
אמו:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹ֣א
תֹאכְל֣וּ
כָל־נְ֠בֵלָה
לַגֵּ֨ר
אֲשֶׁר־בִּשְׁעָרֶ֜יךָ
תִּתְּנֶ֣נָּה
וַאֲכָלָ֗הּ
א֤וֹ
מָכֹר֙
לְנָכְרִ֔י
כִּ֣י
עַ֤ם
קָדוֹשׁ֙
אַתָּ֔ה
לַיהוָ֖ה
אֱלֹהֶ֑יךָ
לֹא־תְבַשֵּׁ֥ל
גְּדִ֖י
בַּחֲלֵ֥ב
אִמּֽוֹ:
פ
(דברים פרק יד פסוק כא)
לֹא
תֹאכְלוּ
כָל־נְבֵלָה
לַגֵּר
אֲשֶׁר־בִּשְׁעָרֶיךָ
תִּתְּנֶנָּה
וַאֲכָלָהּ
אוֹ
מָכֹר
לְנָכְרִי
כִּי
עַם
קָדוֹשׁ
אַתָּה
לַיהוָה
אֱלֹהֶיךָ
לֹא־תְבַשֵּׁל
גְּדִי
בַּחֲלֵב
אִמּוֹ:
פ
(דברים פרק יד פסוק כא)
לא
תאכלו
כל־נבלה
לגר
אשר־בשעריך
תתננה
ואכלה
או
מכר
לנכרי
כי
עם
קדוש
אתה
לה'
אלהיך
לא־תבשל
גדי
בחלב
אמו:
פ
(דברים פרק יד פסוק כא)
לא
תאכלו
כל־נבלה
לגר
אשר־בשעריך
תתננה
ואכלה
או
מכר
לנכרי
כי
עם
קדוש
אתה
ליהוה
אלהיך
לא־תבשל
גדי
בחלב
אמו:
פ
(דברים פרק יד פסוק כא)
לָא
תֵיכְלוּן
כָּל
נְבִילָא
לְתוֹתַב
עֲרַל
דִּבקִרוָך
תִּתְּנִנַהּ
וְיֵיכְלִנַהּ
אוֹ
תְזַבְּנִנַהּ
לְבַר
עַמְמִין
אֲרֵי
עַם
קַדִּישׁ
אַתּ
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
לָא
תֵיכְלוּן
בְּסַר
בַּחֲלַב
:
בחלב
-
ג':
שמ'
כג
,
יט;
לד
,
כו;
דב'
יד
,
כא.
מכר
-
ל';
לנכרי
-
ל';
בחלב
-
ג'.
לגר
אשר
בשעריך
-
גר
תושב
,
שקיבל
עליו
שלא
לעבוד
עבודה
זרה
ואוכל
נבלות
(ראה
ע"ז
סד
,
ב).
כי
עם
קדוש
אתה
-
קדש
עצמך
במותר
לך;
דברים
המותרים
ואחרים
נהגו
בהן
איסור
,
אל
תתירם
בפניהם
(ראה
ספ"ד
קד).
לא
תבשל
גדי
-
שלשה
פעמים
(ראה
שמ'
כג
,
יט;
לד
,
כו;
כאן)
-
פרט
לחיה
ולעופות
ולבהמה
טמאה
(ראה
ספ"ד
קד).
לא
תאכלו
כל
נבלה
-
מהעוף
ומהבהמה.
לגר
אשר
בשעריך
-
ואיננו
מתיהד
,
כאשר
פרשתי
(שמ'
כא
,
כח).
או
מכור
לנכרי
-
שאינו
דר
בארצך.
וטעם
הסמך
"לא
תבשל
גדי"
-
כי
הוא
בשר.
וכבר
פרשתיו
(שמ'
כג
,
יט).
כל
עוף
טהור
תאכלו
-
ובלבד
שלא
תהא
נבילה
אלא
שחוט
,
למאן
דאמר:
יש
שחיטה
לעוף
מן
התורה;
ולמאן
דאמר:
אין
שחיטה
,
צריך
לנוחרו
או
למולקו;
אבל
אם
מת
מיתת
עצמו
-
נבילה
,
ולא
תאכלו
(ראה
חולין
כז
,
ב;
פה
,
ב).
לגר
אשר
בשעריך...
-
לגר
תתננה
או
מכור
,
תתננה
או
מכור
לנכרי;
דברי
רבי
מאיר
(ראה
פסחים
כא
,
ב):
לאיזה
שירצה
יתן
וימכור.
או:
להקדים
גר
לגוי
בין
במכירה
בין
בנתינה.
והאי
דאמרינן
בהלכה
(שם):
להקדים
נתינה
דגֵר
למכירה
דגוי
-
לישנא
דקרא
נקט;
דלרבי
מאיר
אין
נתינה
דגר
יותר
מגוי
ואין
מכירה
לגוי
יותר
מגר.
דליכא
למימר
שיאהב
את
הגר
יותר
מעצמו
,
שיתן
לו
קודם
שימכור
לגוי
ויתן
המעות
בכיסו
,
דהא
חייו
קודמין
לו
מכל
אדם.
לרבי
יודה
לא
צריך
לומר
להקדים
גר
לגוי
,
כיון
דגר
-
אתה
מצווה
להחיותו;
אלא
דברים
ככתבן:
לגר
בנתינה
ולגוי
במכירה;
שאסור
ליתנה
לגוי.
רבי
יודה
לטעמיה
,
דאמר
(ראה
ע"ז
כ
,
א):
"לא
תחנם"
(דב'
ז
,
ב)
-
לא
תתן
להם
מתנה
של
חנם;
ולגר
פשיטא
דיכול
למוכרו
,
ואפילו
לישראל
אם
ירצה
,
דהוא
קודם
לכל
אדם.
ורבי
מאיר
איצטריך
להקדים
גר
לגוי
,
משום
דפעמים
דעבד
ליה
גוי
נח
נפשא.
לא
תבשל
גדי
בחלב
אמו
-
בשר
בחלב
אסור
לבשל.
דרך
בישול
אסרה
תורה
,
ומשום
הכי
אמרינן
(ראה
סנה'
ד
,
א)
דלא
קרינן
'בְּחֵלֶב'
,
דחֵלב
אסור
בלא
בישול.
ואסור
בשר
בחָלב
-
באכילה
והנאה
,
מדכתיב
תלתא
"לא
תבשל"
בתורה
(כאן;
שמ'
כג
,
יט;
לד
,
כו).
ואמו
-
נתינת
טעם:
דדרך
אכזריות
שיבשל
בשר
בחלב
שגידלו
,
והבהמה
שיצא
ממנה
החלב
שמא
אמו
הייתה.
ורבי
יוסי
הגלילי
דרש
(ראה
משנה
חולין
ח
,
ד)
אמו
-
להוציא
עוף
,
שאין
לו
חלב
אם
,
שהוא
מותר
בחָלב.
וזאת
המצוה
דומיא
ד"לא
תקח
האם
על
הבנים"
(דב'
כב
,
ו)
ו"אותו
ואת
בנו"
(וי'
כב
,
כח).
ובלא
בישול
נמי
אסור
לאכול
בשר
בחלב
,
ובשר
וגבינה
ביחדיו;
אף
גבינה
וחלב
אחַר
בשר
(אסור)
לאכול
,
אפילו
על
ידי
קינוח
הפה
,
משום
בשר
שבין
השינים
שנקראת
'בשר'
,
דכתיב
"הבשר
עודנו
בין
שיניהם"
(במ'
יא
,
לג).
אבל
בשר
אחַר
גבינה
וחלב
מותר
בקינוח
הפה;
ואף
חלב
וגבינה
אחר
תבשיל
של
בשר
נראה
דמותר
על
ידי
קינוח
הפה
,
מדאמר
רב
נחמן
(ראה
חולין
קה
,
ב):
לא
שנו
דְמַיִם
אמצעים
רשות
אלא
בין
תבשיל
לתבשיל
,
אבל
בין
תבשיל
לגבינה
-
חובה.
ובלבד
שלא
יאכל
מן
הבשר
כלל;
אבל
אם
אכל
מן
הבשר
,
לא
יאכל
חלב
וגבינה
באותה
סעודה
בשום
קינוח
,
כי
אם
בסעודה
אחרת;
וכן
מוכחות
ההלכות.
ויש
מתירין
חלב
אחר
בשר
על
ידי
קינוח
מדרב
נחמן
,
וטועים
ועתידין
ליתן
את
הדין;
דהוה
ליה
לדקדק
מדאמר
רב
נחמן
'בין
תבשיל
לגבינה'
ולא
אמר
'בין
בשר
לגבינה'.
וטעם
כי
עם
קדוש
אתה
ליי'
אלהיך
דבק
עם
לא
תבשל
גדי
בחלב
אמו
-
כי
איננו
מאכל
נתעב
,
אבל
יאסור
אותו
להיותנו
קדושים
במאכלים
,
או
להיותנו
קדושים
שלא
נהיה
עם
אכזרי
לא
ירחמו
(ע"פ
יר'
ו
,
כג)
,
שנחלוב
את
האם
ונוציא
ממנה
החלב
שנבשל
בו
הבן.
ואע"פ
שכל
בשר
בחלב
יכנס
ב'לאו'
הזה
,
כי
כל
מינקת
תקרא
'האם'
וכל
יונק
יקרא
'הגדי'
,
והוא
דרך
הבשול
-
והנה
בכולם
אכזריות.
וכתב
רבנו
שלמה:
לא
תבשל
גדי
בחלב
אמו
שלשה
פעמים
-
פרט
לחיה
ולעופות
ולבהמה
טמאה.
והמדרש
הזה
הוציאו
אותו
(ראה
ספ"ד
קד)
ממלת
גדי;
אבל
ה'לאו'
עצמו
-
אחד
לאיסור
אכילה
ואחד
לאיסור
הנאה
ואחד
לאיסור
בשול;
וכן
כתב
הרב
בסדר
'ואלה
המשפטים'
(שמ'
כג
,
יט).
לא
תאכלו
כל
נבלה
-
היא
הבהמה
שמתה
,
שאינה
שחוטה.
לגר
אשר
בשעריך
תתננה
ואכלה
-
הנה
'גר
שער'
הוא
הגוי
שקבל
עליו
שלא
לעבד
עבודה
זרה;
כי
העובד
עבודה
זרה
לא
ישב
בארצנו
,
כאמרו
בפרשת
'ואלה
המשפטים':
"לא
ישבו
בארצך
פן
יחטיאו
אותך
לי"
(שמ'
כג
,
לג).
והתורה
צותה
אותנו
במקומות
רבים
לאהוב
את
הגר
,
ולזה
הקדים
היותה
לגר
בנתינה
למכירתה
לנכרי.
והנה
לא
רצה
השם
יתעלה
שתתן
אותה
לנכרי
,
לפי
שהוא
עובד
עבודה
זרה
,
ולזה
לא
רצה
שנְהַנֶה
אותו
,
שנתן
לו
מתנת
חנם.
כי
עם
קדוש
אתה
ליי'
אלהיך
-
ולזה
ראוי
שתקדש
עצמך
בענייני
המאכלים
,
ולא
תתגאל
במאכלים
הרעים
והמגונים.
לא
תבשל
גדי
בחלב
אמו
-
כבר
בארנו
עניין
זאת
האזהרה
והתועלת
המגיע
ממנה
בפרשת
'ואלה
המשפטים'
(שמ'
כג
,
יט)
,
ושם
בארנו
מה
שהגיע
מפני
הכָּפל
זאת
המצוה
בשלשה
מקומות
מהתורה.
זהו
ביאור
מה
שיצטרך
אל
ביאור
במה
שהגבלנו
לבארו
פה
מזאת
הפרשה.
(שמונה
עשרה
תועלות
-
בקובץ
רלב"ג
תועלות)
(חלק
שלישי:)
"עשר
תעשר
את
כל
תבואת
זרעך"
(דב'
יד
,
כב)
עד
סוף
הפרשה
(דב'
טז
,
יז).