תנ"ך - עשר
תעשר
את
כל־תבואת
זרעך
היצא
השדה
שנה
שנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עַשֵּׂ֣ר
תְּעַשֵּׂ֔ר
אֵ֖ת
כָּל־תְּבוּאַ֣ת
זַרְעֶ֑ךָ
הַיֹּצֵ֥א
הַשָּׂדֶ֖ה
שָׁנָ֥ה
שָׁנָֽה:
(דברים פרק יד פסוק כב)
עַשֵּׂר
תְּעַשֵּׂר
אֵת
כָּל־תְּבוּאַת
זַרְעֶךָ
הַיֹּצֵא
הַשָּׂדֶה
שָׁנָה
שָׁנָה:
(דברים פרק יד פסוק כב)
עשר
תעשר
את
כל־תבואת
זרעך
היצא
השדה
שנה
שנה:
(דברים פרק יד פסוק כב)
עשר
תעשר
את
כל־תבואת
זרעך
היצא
השדה
שנה
שנה:
(דברים פרק יד פסוק כב)
עַסָרָא
תְעַסַר
יָת
כָּל
עַלְלַת
זַרעָך
דְּיִפּוֹק
חַקלָא
שְׁנָא
שְׁנָא
:
עשר
-
ב':
בר'
כח
,
כב;
דב'
יד
,
כב.
כל
-
תבואת
-
ל';
שנה
שנה
-
ל'.
"לא
תבשל
גדי"
(לעיל
,
כא)
,
עשר
תעשר
-
מה
עניין
זה
לזה?
אמר
להם
הקדוש
ברוך
הוא
לישראל:
אל
תגרמו
לי
לבשל
גדיין
של
תבואה
עד
שהן
במעי
אמותיהן;
שכשאין
אתם
מעשרין
מעשרות
כראוי
כשהוא
סמוך
להתבשל
,
אני
מוציא
רוח
קדים
והיא
משדפתן
,
שנאמר
"ושדפה
לפני
קמה"
(מ"ב
יט
,
כו;
ראה
תנח'
ראה
יז);
וכן
לעיניין
בִּכּורים
(ראה
שמ'
כג
,
יט;
לד
,
כו).
שנה
שנה
-
מכאן
שאין
מעשרין
מן
החדש
על
הישן
[ומן
הישן
על
החדש]
(ראה
ספ"ד
קה).
עשר
תעשר
-
ונסמכה
זאת
הפרשה
,
כי
אסר
לאכול
כל
עוף
טמא
ובהמה
טמאה
ונבלה
,
והנה
בבשר
ובדגן
אסור
לאכול
הקדש
כי
אם
במקום
הנבחר.
היוצא
השדה
-
אמר
רבי
יהודה
הלוי
הספרדי
,
כי
הוא
דבק
עם
זרעך
,
והטעם:
הזרע
שהוצאת
אל
השדה.
ולפי
דעתי
שהוא
כפשוטו
,
וטעמו
על
התבואה
,
מה
שיוציא
השדה;
ואם
יטעון
טוען
,
כי
הכתוב
אמר
היוצא
,
והוא
מהפעלים
שאינם
יוצאים
לאחר
-
הראינו
לו
"העיר
היוצאת
אלף"
(עמ'
ה
,
ג)
,
והעד:
"תשאיר"
(שם).
וחכמינו
אמרו
(ראה
ספ"ד
קה)
,
שזה
מעשר
שני.
ודע
,
כי
אם
תחל
ממעל
,
הנה
האחד
ראש
,
ואם
ממַטָּה
-
הנה
העשירי;
וזה
סוד
הבכור
והמעשר.
ודע
,
כי
האחד
איננו
בַּחשבון
,
וכן
העשרה
,
כי
הוא
כנגד
האחד
,
כי
הוא
ראש
למחברת
השנית
וסוף
למערכת
הראשונה.
וכל
שורש
בחשבון
סמוך
אליו
,
מפניו
ומאחריו.
ובעבור
היות
האחד
והעשרה
עיקרים
,
והאמצעיים
חמשה
וששה
,
הם
הנקראים
'עגולים'
,
על
כן
אותיות
הנוח
הם
אלה
הארבעה
,
ומהם
אותיות
השם
הנכבד
והנורא.
עשר
תעשר
-
בשני
מעשרות
הכתוב
מדבר:
מעשר
ראשון
ללוי
ומעשר
שיני
לאכול
בירושלים
,
כדי
שיהא
הוצאה
מצויה;
כשתעלה
לרגל
לא
יהא
קשה
בעיניך
מפני
היציאה.
ואכלת
לפני
יי'
אלהיך;
והעניים
גם
הם
יעלו
,
על
אותו
סמך
שניזונים
עמך.
היוצא
השדה
-
למעט
עציץ
שאינו
נקוב
(ראה
מת"ד
יד
,
כב)
,
שאינו
יונק
מן
השדה.
שנה
שנה
-
שלא
יעשר
מן
החדש
על
הישן
ולא
מן
הישן
על
החדש
(ראה
בכורות
נג
,
ב).
כי
ירחק
ממך
-
ויהיה
לך
טורח
,
וכי
יברכך
-
שיהא
המשׂוֹי
מרובה.
והלוי
אשר
בשעריך
לא
תעזבנו
-
שתתן
לו
מעשר
ראשון
,
וגם
במעשר
שיני
בירושלים
תזמיננו
עמך
,
כדכתיב
לקמן
"ושמחת
בחגך
אתה...
והלוי"
(דב'
טז
,
יד)
-
שאתה
צריך
לערבו
בשמחתך.
למען
תלמד
ליראה
-
שכשתעלה
לרגל
לאכול
מעשר
שיני
שלך
,
ותראה
כהנים
בעבודתן
ולויים
בשירן
ובזמרן
וסנהדרין
יושבין
ודנין
משפטים
ישרים
ומורים
הוראות
,
שמשם
יוצאה
הוראה
לכל
ישראל
(ראה
תענית
טז
,
א)
,
תלמד
ליראה
את
השם.
עשר
תעשר
-
גם
זו
מצוה
שיבאר;
כי
אמר
"וכל
מעשר
הארץ
מזרע
הארץ
ומפרי
(בנוסחנו:
מפרי)
העץ
ליי'
הוא
קדש
ליי'"
(וי'
כז
,
ל)
,
ואמר
"ואם
גאל
יגאל
איש
ממעשרו
חמישיתו
יוסף
עליו"
(שם
,
לא).
ואין
זה
מעשר
הלויים
,
כי
בו
נאמר
"ואכלתם
אותו
בכל
מקום"
(במ'
יח
,
לא)
,
והוא
חולין;
ומה
טעם
לפדיונו?
ועתה
באר
,
כי
הוא
יחייב
לעשר
כל
תבואת
זרעך
,
ושיאכל
אותו
הוא
עצמו
ובניו
לפני
השם
,
למען
תלמד
ליראה
את
השם
-
כי
הכהנים
והשופטים
העומדים
שם
לפני
השם
(ראה
דב'
יח
,
ז)
,
שהם
מורי
התורה
,
ילמדוהו
יראתו
ויורוהו
התורה
והמצוה.
ופירש
בטעם
הפדיון
אשר
הזכיר
שם
(ראה
וי'
כז
,
לא)
,
בעבור
כי
לפעמים
יהיה
המעשר
הרבה
,
כי
יברכך
השם
והדרך
יהיה
רב
ממנו
,
וטוב
לפדותו
בכסף
ולהעלות
שם
כסף
הפדיום
(ע"פ
במ'
ג
,
מט;
ראה
להלן
,
כד
-
כה).
ולא
הזכיר
החומש
,
שכבר
הוזכר
(ראה
וי'
כז
,
לא).
וטעם
היוצא
השדה
-
'וכל
היוצא
השדה'
,
כאשר
אמר
"מזרע
הארץ
ומפרי
העץ"
(וי'
כז
,
ל);
וטעמו:
היוצא
מן
השדה.
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
ואין
הכונה
בכל
תבואת
זרעך
,
שיעשר
כל
התבואה
מכל
אשר
יזרע
,
ולא
כל
היוצא
מן
השדה
שנה
שנה.
אבל
טעם
הכתוב
,
שיעשר
במינים
המחויבים
במעשר
-
כל
תבואתו
,
וכל
היוצא
בהן
מן
השדה;
יזהיר
שלא
יעשר
מן
הבא
בידו
(ע"פ
בר'
לב
,
יד)
מהם
המקצת
ויפטור
לו
המקצת
,
אבל
יעשר
בין
המדות
שזרע
,
בין
הניתוסף
עליהם
-
הכל
באמונה.
ואחר
כך
הזכיר
המינים
המחוייבים
להתעשר:
מעשר
דגנך
ותירשך
ויצהרך
-
וכן
יזכיר
בכל
מקום
"לא
תוכל
לאכל
בשעריך
מעשר
דגנך
תירשך
ויצהרך"
וגו'
(דב'
יב
,
יז);
וכן
אמר
בפרשת
מתנות
כהונה
"כל
חלב
דגן
וכל
חלב
תירוש
ויצהר
ראשיתם
אשר
יתנו
ליי'"
(ראה
במ'
יח
,
יב)
-
כי
אלו
בלבד
הם
החייבים
בתרומה
ובמעשרות
מן
התורה.
וכן
מה
שאמר
הכתוב
"וכל
מעשר
הארץ
מזרע
הארץ
ומפרי
העץ
ליי'
הוא"
(וי'
כז
,
ל)
-
לא
יצוה
שיעשר
כל
זרע
הארץ
וכל
פרי
העץ
,
אבל
טעמו:
כל
אשר
תעשר
מזרע
הארץ
שהוא
דגן
,
ומפרי
העץ
שהוא
התירוש
והיצהר
-
יהיה
ליי'.
וכלשון
הזה
כתב
רבנו
שלמה
(שם):
"מזרע
הארץ"
-
דגן
,
ו"פרי
העץ"
-
תירוש
ויצהר.
ויקצר
הכתוב
שם
,
כי
איננו
מקום
המצוה
לחייב
שיעשר
,
אבל
הוא
מצוה
שיהיה
המעשר
קדש
ליי'
עד
שיפדה
בתוספת
החומש
(ראה
שם
,
לא);
אבל
המצוה
בתרומה
ובמעשרות
בכל
מקום
הם
דגן
תירוש
ויצהר.
ופירוש
דגן
בלשון
הקדש
-
חמשת
המינים
הידועים
בתבואה;
ופירוש
תירוש
-
היין
החדש
אשר
ישיקו
היקבים
(ע"פ
יואל
ב
,
כד)
,
ויצהר
-
השמן
אשר
בהם.
ואין
מין
אחר
בזרעים
ובפירות
האילן
חייבים
מן
התורה
כלל
,
לא
בתרומה
ולא
במעשרות.
ויש
בריתות
שנויות
ב'תורת
כהנים'
ובסיפרי
(ספ"ד
קה)
לאסמכתות
,
והן
מטעות.
אבל
הדבר
המתבאר
בגמרא
מן
התלמוד
הבבלי
והירושלמי
(ראה
חלה
ד
,
ד
[ס
,
ב])
,
והוא
פשוטו
של
מקרא
,
כך
הוא:
שאפילו
זיתים
וענבים
-
מעשר
שלהם
אינו
מן
התורה
עד
שיעשו
תירוש
ויצהר.
ותהיה
בזה
נזהר
,
שכבר
טעו
בו
מגדולי
המחברים
(ראה
מש"ת
תרומות
ב
,
א).]
וטעם
שנה
שנה
-
שיעשר
אותו
שתי
שנים
זו
אחר
זו
,
כפי
קבלת
רבותינו
(ראה
ר"ה
יב
,
ב).
עשר
תעשר
את
כל
תבואת
זרעך
-
ידענו
שאין
הכונה
במעשר
הנזכר
בזה
המקום
מעשר
ראשון
שהיה
נתן
ללויים
,
כי
הוא
נאכל
בכל
מקום
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'קרח'
(במ'
יח
,
לא)
,
וזה
המעשר
הנזכר
בזה
המקום
לא
היה
נאכל
כי
אם
במקום
אשר
יבחר
יי'
,
כמו
שזכר
בזה
המקום
(ראה
להלן
,
כג).
ולזה
הוא
מבואר
,
שזה
המעשר
הוא
מעשר
שני
,
שהיו
מפרישין
הבעלים
לאכלו
במקום
אשר
יבחר
יי'
,
והוא
המעשר
הנזכר
בסוף
פרשת
'אם
בחקותי'
(ראה
וי'
כז
,
ל
-
לא).
והנה
אמר
פה:
את
כל
תבואת
זרעך
,
ובפרשת
'אם
בחקותי'
אמר:
"וכל
מעשר
הארץ
מזרע
הארץ
מפרי
העץ"
(שם
,
ל);
למדנו
מזה
,
שזה
המעשר
נוהג
בזרעים
ובפירות
האילן.
והוא
מבואר
שאינו
נוהג
אלא
בנאכל
מהם
,
שנאמר
"ואכלת
לפני
יי'
אלהיך"
(להלן
,
כג).
ואינו
נוהג
גם
כן
מן
התורה
אלא
בדבר
המתקיים
,
כי
לא
יתכן
בדבר
הבלתי
מתקיים
,
כמו
הירקות
,
שישאנו
שם
לאכלו.
והוא
מבואר
עוד
,
שאינו
מחוייב
להפרישו
עד
שתגמר
מלאכתו
,
שנאמר
"ואכלת"
-
שאינו
מחוסר
אלא
אכילה;
ועוד
,
שהרי
אמרה
תורה
בזה
המעשר:
"מעשר
דגנך
תירושך
ויצהרך"
(שם)
,
שהם
דברים
שנגמרה
מלאכתם
לאכילה.
ולפי
שחייבה
התורה
לעשר
את
כל
תבואת
הזרע
,
למדנו
,
שאחר
שהגיע
לחיוב
מעשר
אסור
לו
לאכל
מהזרעים
והפירות
עד
שיעשר.
כל
תבואת
זרעך
היוצא
השדה
-
רוצה
לומר:
כל
מה
שתכניס
מזרעך
שיצא
מהשדה;
ולזה
הוא
מבואר
(ראה
משנה
פאה
א
,
ו)
שיש
לו
לזרוע
ממנו
בשדה
קודם
שיעשר
,
ואינו
מעשר
אלא
מה
שמכניס
לביתו.
ולזה
לא
ינהג
המעשר
בלקט
,
שכחה
ופאה
והדומה
להם;
ולא
במעשר
ראשון
,
שאין
אני
קורא
בו
תבואת
זרעך
,
אלא
אחר
שהפריש
ממנו
חלק
הכהנים
והלויים.
וראוי
שתדע
שאין
ראוי
שנבין
מזה
,
שאם
לא
היה
הזרע
שלו
בהיותו
בשדה
,
וזה
יהיה
כשלקחו
מאחר
,
ונגמרה
מלאכתו
ביד
הלוקח
-
שיהיה
פטור
מן
המעשר.
וזה
,
שהרי
הזרע
הוא
שלו
כיון
שקנאו
,
והתורה
לא
אמרה
'היוצא
משדך'.
ועוד
,
שהרי
בפרשת
'אם
בחקותי'
לא
אמר
'זרעך'
אבל
אמר
"מזרע
הארץ
מפרי
העץ"
(וי'
כז
,
ל)
,
ולא
התנה
שתהיה
הארץ
שלו
,
ולא
האילן.
היוצא
השדה
שנה
שנה
-
למדנו
שבכל
שנה
חייב
לעשר
,
ואינו
מעשר
מפירות
שנה
זו
על
פירות
שנה
אחרת.
ומזה
המקום
התבאר
שכן
העניין
במעשר
ראשון
,
כי
המעשר
שני
בא
אחריו
,
כמו
שבארנו.
וכן
למדנו
מזה
(ראה
משנה
תרומות
ב
,
ד)
,
שאינו
מעשר
ממין
על
שאינו
מינו
,
כי
לא
יאמר
'עישור'
כי
אם
בלקיחת
החלק
העשירי
מהדבר
ההוא.
וכן
יתבאר
מזה
(ראה
שם
,
א
,
ה)
שלא
יעשר
מן
התלוש
על
המחובר
או
הפך
,
כי
אין
זה
'עשור'.
וכן
יתבאר
שהעשור
לא
יהיה
באומד
כי
אם
במדידה
,
וזה
כלו
מבואר.
ולפי
שמעשר
בהמה
היה
דינו
כדין
המעשר
שני
,
ולזה
סמכו
למעשר
שני
בפרשת
'אם
בחקותי'
(ראה
וי'
כז
,
ל
-
לב)
,
ואמר
בכל
אחד
מהם
שהוא
"קדש
ליי'"
(שם)
-
למדנו
מזה
(ראה
ספ"ד
קה)
גם
כן
שאין
מעשרין
בה
משנה
לחברתה.
ולא
צוו
להפריש
מעשר
בהמה
כי
אם
מבקר
וצאן
,
לפי
שכוונת
התורה
היתה
שיעשו
ממנה
שלמים;
ולזה
לא
יופרש
כי
אם
מהמינים
הראויים
לשלמים.
ולזה
גם
כן
תמצא
במעשר
שני
,
שהוא
אפשר
שיעשו
ממנו
שלמים
כשהיה
אפשר
זה
,
כמו
שיתבאר
אחר
זה
בגזרת
האל
(דב'
טז
,
י).