תנ"ך - וכי־ירבה
ממך
הדרך
כי
לא
תוכל
שאתו
כי־ירחק
ממך
המקום
אשר
יבחר
ה'
אלהיך
לשום
שמו
שם
כי
יברכך
ה'
אלהיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְכִֽי־יִרְבֶּ֨ה
מִמְּךָ֜
הַדֶּ֗רֶךְ
כִּ֣י
לֹ֣א
תוּכַל֘
שְׂאֵתוֹ֒
כִּֽי־יִרְחַ֤ק
מִמְּךָ֙
הַמָּק֔וֹם
אֲשֶׁ֤ר
יִבְחַר֙
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
לָשׂ֥וּם
שְׁמ֖וֹ
שָׁ֑ם
כִּ֥י
יְבָרֶכְךָ֖
יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶֽיךָ:
(דברים פרק יד פסוק כד)
וְכִי־יִרְבֶּה
מִמְּךָ
הַדֶּרֶךְ
כִּי
לֹא
תוּכַל
שְׂאֵתוֹ
כִּי־יִרְחַק
מִמְּךָ
הַמָּקוֹם
אֲשֶׁר
יִבְחַר
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
לָשׂוּם
שְׁמוֹ
שָׁם
כִּי
יְבָרֶכְךָ
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ:
(דברים פרק יד פסוק כד)
וכי־ירבה
ממך
הדרך
כי
לא
תוכל
שאתו
כי־ירחק
ממך
המקום
אשר
יבחר
ה'
אלהיך
לשום
שמו
שם
כי
יברכך
ה'
אלהיך:
(דברים פרק יד פסוק כד)
וכי־ירבה
ממך
הדרך
כי
לא
תוכל
שאתו
כי־ירחק
ממך
המקום
אשר
יבחר
יהוה
אלהיך
לשום
שמו
שם
כי
יברכך
יהוה
אלהיך:
(דברים פרק יד פסוק כד)
וַאֲרֵי
יִסגֵּי
מִנָך
אוֹרחָא
אֲרֵי
לָא
תִכּוֹל
לְמִטְלֵיהּ
אֲרֵי
יִתרַחַק
מִנָך
אוֹרחָא
דְּיִתרְעֵי
יְיָ
אֱלָהָך
לְאַשׁרָאָה
שְׁכִינְתֵיהּ
תַּמָן
אֲרֵי
יְבָרְכִנָך
יְיָ
אֱלָהָך
:
וכי
-
ח'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
דב'
יד
,
כד;
טו
,
יג
,
כא;
יח
,
ו
,
כא;
יט
,
יא;
כא
,
כב;
כג
,
כג.
שאתו
-
ב':
דב'
יד
,
כד;
איוב
יג
,
יא.
כי
יברכך
-
ותהא
התבואה
מרובה
לשאת.
עשר
תעשר
-
בשני
מעשרות
הכתוב
מדבר:
מעשר
ראשון
ללוי
ומעשר
שיני
לאכול
בירושלים
,
כדי
שיהא
הוצאה
מצויה;
כשתעלה
לרגל
לא
יהא
קשה
בעיניך
מפני
היציאה.
ואכלת
לפני
יי'
אלהיך;
והעניים
גם
הם
יעלו
,
על
אותו
סמך
שניזונים
עמך.
היוצא
השדה
-
למעט
עציץ
שאינו
נקוב
(ראה
מת"ד
יד
,
כב)
,
שאינו
יונק
מן
השדה.
שנה
שנה
-
שלא
יעשר
מן
החדש
על
הישן
ולא
מן
הישן
על
החדש
(ראה
בכורות
נג
,
ב).
כי
ירחק
ממך
-
ויהיה
לך
טורח
,
וכי
יברכך
-
שיהא
המשׂוֹי
מרובה.
והלוי
אשר
בשעריך
לא
תעזבנו
-
שתתן
לו
מעשר
ראשון
,
וגם
במעשר
שיני
בירושלים
תזמיננו
עמך
,
כדכתיב
לקמן
"ושמחת
בחגך
אתה...
והלוי"
(דב'
טז
,
יד)
-
שאתה
צריך
לערבו
בשמחתך.
למען
תלמד
ליראה
-
שכשתעלה
לרגל
לאכול
מעשר
שיני
שלך
,
ותראה
כהנים
בעבודתן
ולויים
בשירן
ובזמרן
וסנהדרין
יושבין
ודנין
משפטים
ישרים
ומורים
הוראות
,
שמשם
יוצאה
הוראה
לכל
ישראל
(ראה
תענית
טז
,
א)
,
תלמד
ליראה
את
השם.
וכי
ירבה
ממך
הדרך
כי
לא
תוכל
שאתו
-
מגיד
שהוא
יכול
לפדותו
,
אם
מפני
רבוי
הדרך
אם
מפני
הקושי
שיש
בנשיאתו
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'.
כי
ירחק
ממך
המקום
וגו'
-
ביאר
שזה
הקושי
יהיה
מפני
רוחק
המקום
הנבחר.
ונתת
בכסף
-
כבר
אמר
בפרשת
'אם
בחקותי'
,
שזה
הפדיון
יהיה
"אם
גאול
יגאל
איש
ממעשרו"
,
שיוסיף
חמישיתו
עליו
(ראה
וי'
כז
,
לא).
והנה
התבאר
שזה
הכסף
ראוי
שיהיה
ראוי
לקנות
בו
בקר
וצאן
ויין
ושכר
וכל
אשר
תשאל
נפשו
(ראה
להלן
,
כו)
,
וזה
לא
ישלם
כי
אם
במטבע
,
לא
בחתיכת
כסף
(ראה
ספ"ד
קז)
,
כי
לא
יוכלו
להשתמש
בו
לקנות
מה
שירצו
,
כמו
העניין
במטבע.
ולפי
שאלו
העניינים
שזכר
הם
הסבה
בשיוכל
לחלל
קדושת
המעשר
שני
על
הכסף
,
למדנו
מזה
(ראה
פסחים
עה
,
ב)
,
שאם
נכנס
המעשר
שני
בירושלם
,
אינו
יכול
לפדותו.