תנ"ך - שפטים
ושטרים
תתן־לך
בכל־שעריך
אשר
ה'
אלהיך
נתן
לך
לשבטיך
ושפטו
את־העם
משפט־צדק:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
שֹׁפְטִ֣ים
וְשֹׁטְרִ֗ים
תִּֽתֶּן־לְךָ֙
בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֲשֶׁ֨ר
יְהוָ֧ה
אֱלֹהֶ֛יךָ
נֹתֵ֥ן
לְךָ֖
לִשְׁבָטֶ֑יךָ
וְשָׁפְט֥וּ
אֶת־הָעָ֖ם
מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
(דברים פרק טז פסוק יח)
שֹׁפְטִים
וְשֹׁטְרִים
תִּתֶּן־לְךָ
בְּכָל־שְׁעָרֶיךָ
אֲשֶׁר
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
נֹתֵן
לְךָ
לִשְׁבָטֶיךָ
וְשָׁפְטוּ
אֶת־הָעָם
מִשְׁפַּט־צֶדֶק:
(דברים פרק טז פסוק יח)
שפטים
ושטרים
תתן־לך
בכל־שעריך
אשר
ה'
אלהיך
נתן
לך
לשבטיך
ושפטו
את־העם
משפט־צדק:
(דברים פרק טז פסוק יח)
שפטים
ושטרים
תתן־לך
בכל־שעריך
אשר
יהוה
אלהיך
נתן
לך
לשבטיך
ושפטו
את־העם
משפט־צדק:
(דברים פרק טז פסוק יח)
דַּיָנִין
וְפוֹרעָנִין
תְּמַנֵי
לָך
בְּכָל
קִרוָך
דַּייָ
אֱלָהָך
יָהֵיב
לָך
לְשִׁבטָך
וִידִינוּן
יָת
עַמָא
דִּין
דִּקשׁוֹט
:
בכל
-
שעריך
-
ה':
ראה
דב'
יב
,
טו.
אשר
יי'
אלהיך
-
ד'
בטעמא
(אזלא
,
דרגא
,
תביר)
בסיפרא
(בלישנא):
דב'
ג
,
כ;
ד
,
מ;
טז
,
יח;
כו
,
ב.
אשר
יי'
אלהיך
-
ד'
בטע'
בסיפ';
משפט
-
צדק
-
ל'
וכל
קרייה
צדק
ומש'.
שפטים
ושטרים:
שפטים
-
דיינין
הפוסקין
את
הדין;
ושוטרים
-
הרודים
[את
העם]
אחר
מצוָתם
במקל
ורצועה
,
עד
שיקבל
עליו
את
דין
השופט.
בכל
שעריך
-
בכל
עיר
ועיר
(ראה
סנה'
טז
,
ב)
[לשבטיך
-
מוסב
על
תתן
לך:
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
לשבטיך
בכל
שעריך
אשר
נתן
לך
-
מלמד
שמושיבין
לכל
שבט
ושבט
ולכל
עיר
ועיר
(ראה
שם).]
ושפטו
[את
העם]
משפט
צדק
-
מנה
דיינים
צדיקים
ומומחים
לשפוט
צדק
(ראה
ספ"ד
קמד).
ושוטרים
-
הַשֹפְטִים
מצוים
לשוטרים
לרדות
המסרבים
בדברי
השֹפְטִים.
שופטים
ושוטרים
-
אע"פ
שכל
מצוה
ומצוה
עומדת
בפני
עצמה
,
יש
כדמות
דרש
להדבק
הפרשיות;
וטעם
שופטים
-
אע"פ
שאתה
חייב
ללכת
שלש
פעמים
למקום
הכהנים
משרתי
המקדש
,
ושם
תשאל
מהמשפטים
והחקים
,
זה
לא
יספיק
,
עד
שיהיו
לך
שופטים
בכל
שעריך.
ושוטרים
-
הם
המושלים;
מגזרת
"שוטר
ומושל"
(מש'
ו
,
ז)
,
וכן
"משטרו
בארץ"
(איוב
לח
,
לג).
והטעם
,
כי
השופט
ישפוט
והשוטר
יכריח
המעות.
בכל
שעריך
-
וכן
מצאנו
שעשה
יהושפט
(ראה
דה"ב
יט
,
ה).
לשבטיך
-
בכל
שער
שבט
ושבט.
ושפטו
את
העם
-
שב
אל
השופטים.
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
-
לכל
ישראל:
זה
סנהדרי
גדולה
,
שמשם
יוצאה
הוראה
לכל
ישראל
,
כדכתיב
לקמן
"ובאת
(לפנינו:
וקמת
ועלית)
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'...
ובאת
אל
הכהנים
הלוים
ואל
השופט
אשר
יהיה"
(דב'
יז
,
ח
-
ט)
-
אלמא
דעיקר
המשפטים
בירושלים
הוא.
בכל
שעריך
-
סנהדרי
קטנה
של
עשרים
ושלשה
בכל
עיר
ועיר.
לשבטיך
-
מצוה
לשבט
לדון
את
שבטו
(ראה
ספ"ד
קמד);
שלא
יִבררו
בני
זבולון
מבני
ישכר
לָשׂוּם
להם
סנהדרין.
ושפטו
את
העם
משפט
צדק.
לא
תטה
משפט
-
אַכָּל
ישראל
קאי
,
כמו
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
דקאי
אכל
ישראל.
שמזהיר
על
כל
ישראל
שלא
יִטו
ממה
שישפטו
הדיינין
,
ולדיינין
שלא
יַטו
המשפט
מדרך
המישור.
וכן
לא
תכיר
פנים
-
שמזהיר
לדיינים
שלא
יכירו
פני
שום
אדם
במשפט
מלחייבו
,
אם
חייב
בדין;
ולכל
ישראל
-
שלא
יכירו
פנים
מלעשות
לו
מה
שנגזר
עליו
מבית
דין.
'הכרת
פנים'
-
שלא
יאמרו
הדיינים:
אנו
מכירים
בפלוני
שהוא
אדם
טוב
וגומל
חסדים
וגומל
לנו
טובות
והנאות
,
ואיך
נחייבנו?
וכן
לאידך
גיסא:
אנו
מכירים
אדם
פלוני
שהוא
אדם
רע;
נחייבנו!
אלא
דון
את
הדין
לאמיתו
,
כאילו
לא
ראיתו
ולא
הכרתו
מעולם;
וכן
לישראל
,
שיקיימו
עליו
גזירת
הדין
כאילו
לא
ראוהו
מעולם.
ומיהו
(ראה
ב"ק
צו
,
ב)
גזלנא
עתיקא
-
שפיר
למקנסיה
,
ומגדר
מילתא
(ע"פ
יבמות
צ
,
ב)
שפיר
דמי
,
כי
כל
זה
לישר
את
הדין.
לא
תקח
שוחד
-
בין
הדיינין
על
הפסק
דין
,
ובין
הקהל
שלא
לקיים
הפסק
דין.
ויסלף
דברי
צדיקים
-
שהשוחד
מטה
לב
הדיין
,
שדברים
שהם
צדיקים
בדין
נראים
להם
דבריהם
מסולפים
ומעוקשים.
שופטים
ושוטרים
-
צוה
בתורה:
"עד
האלהים
יבא
דבר
שניהם"
(שמ'
כב
,
ח);
"ונתן
בפלילים"
(שמ'
כא
,
כב);
אם
כן
מצוה
שיהיו
לישראל
פלילים.
ובאר
בכאן
,
שישימו
השופטים
בכל
עריהם
כאשר
יתן
להם
השם
הארץ
-
כי
בחוצה
לארץ
אינם
חייבים
למנות
בית
דין
,
אבל
כאשר
יצעק
המעוות
יעמדו
עליו
הראויים
לשפוט
ובמשפטיהם
ישפטוהו
(ע"פ
יח'
מד
,
כד)
,
או
יעלה
לארץ
בזמנה
ושם
ישפטוהו
במקום
המשפט.
והוסיף
בכאן
שוטרים
,
והם
שיהיו
נֹגשים
בדבר
המשפט.
ולפי
זה
אין
ישראל
שבחוצה
לארץ
מצווים
למנות
להם
דיינין
בעירות;
וכן
כתב
הרב
רבי
משה
(ראה
מש"ת
סנהדרין
א
,
ב).
אבל
במסכת
מכות
(ז
,
א)
שנו:
"והיו
אלה
לכם
לחוקת
משפט
לדורותיכם
בכל
מושבותיכם"
(במ'
לה
,
כט)
-
מלמד
שסנהדרין
נוהגת
בארץ
ובחוצה
לארץ;
אם
כן
למה
נאמר
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
בכל
שעריך?
אלא
בארץ
אתה
מושיב
בכל
פלך
ופלך
ובכל
עיר
ועיר
,
בחוצה
לארץ
אתה
מושיב
בכל
פלך
ופלך
ואי
אתה
מושיב
בכל
עיר
ועיר.
ונראה
מזה
שחייבין
למנות
סנהדרין
בחוצה
לארץ
,
ולא
בכל
עיר
ועיר
כארץ
ישראל
אלא
פלכים
פלכים;
אם
כן
המצוה
הזאת
נוהגת
בכל
זמן
בדיני
ממונות
ובדברים
הנדונין
בחוצה
לארץ.
אבל
בזמן
הזה
,
לאחר
שבטלה
הסמיכה
,
כיון
שכל
המשפטים
בטלים
מן
התורה
,
דכתיב
"לפניהם"
(שמ'
כא
,
א)
-
ולא
לפני
הדיוטות
(ראה
גיטין
פח
,
ב)
,
ואנן
הדיוטות
אנן
,
ואין
הדיינין
בחוצה
לארץ
אלא
תקנה
,
דשליחותיהו
עבדינן
,
אין
אנו
חייבין
במצות
מנוי
השופטים
מן
התורה
כלל.
וטעם
לשבטיך
-
מוסב
על
תתן
לך:
מלמד
שמושיבין
בית
דין
בכל
שבט
ושבט
ובכל
עיר
ועיר;
לשון
רבנו
שלמה
,
וכן
הוא
בגמרא
בסנהדרין
(טז
,
ב).
ולא
ידעתי
פירוש
דבר
זה
,
כי
כיון
שמנינו
בית
דין
בכל
עיר
,
הרי
בתי
דינין
לכל
שבט
ושבט!
אולי
לומר
,
שאם
היתה
עיר
אחת
לשני
שבטים
,
כירושלם
שיש
בה
יהודה
ובנימין
,
שיושיב
בה
שני
בתי
דינין.
[וכך
העלו
בפרק
'חלק'
(סנה'
קיא
,
ב)
,
שחולקים
עיר
אחת
לשני
שבטים;
וכן
ירושלים
היתה
ליהודה
ובנימין.]
ויתכן
לפרש
,
שיחייב
הכתוב
למנות
בית
דין
על
כל
השבט
והוא
ישפוט
את
כולם
,
ואחריהם
נמנה
בית
דין
בכל
עיר
ועיר
שישפוט
את
העיר;
ואע"פ
שכולם
שוים
במנין
,
שהם
עשרים
ושלשה
בדיני
נפשות
ושלשה
בדיני
ממונות
-
אבל
הגדולים
שבהם
בחכמה
יתמנו
על
כל
השבט
,
ותחתיהם
לכל
עיר
ועיר.
ואין
בעלי
הדין
יכולין
לכוף
זה
את
זה
לדון
אלא
בפני
בית
דין
שבעירם
,
לא
בפני
בית
דין
שבעיר
אחרת.
ואפילו
היו
שני
בעלי
הדין
בעיר
אחרת
,
יכול
לומר:
נלך
לפני
בית
דין
שבעירנו.
אבל
בית
דין
השבט
יכול
לכוף
כל
אנשי
שבטו
לדון
בפניהם;
ואפילו
היו
הנדונין
בעירם
,
יכול
לומר:
לבית
דין
הגדול
של
שבט
אזילנא.
וכן
אם
נסתפקו
בתי
דינין
של
העיירות
,
יבואו
לפני
בית
דין
הגדול
של
השבט
וישאלו.
כדרך
שסנהדרי
גדולה
ממונה
על
כל
בתי
דינין
של
כל
ישראל
,
כך
יהא
בית
דין
אחד
ממונה
על
כל
שבט
ושבט;
ואם
הוצרכו
לתקן
ולגזור
דבר
על
שבט
שלהם
,
גוזרין
ומתקנין
,
והיא
לשבט
כגזרת
סנהדרי
גדולה
לכל
ישראל.
וזה
הבית
דין
הוא
המוזכר
במסכת
הוריות
(ה
,
א)
,
ששנינו
בו:
הורו
בית
דין
של
אחד
מן
השבטים
ועשה
אותו
שבט
על
פיהם
,
אותו
שבט
חייב
ושאר
השבטים
פטורין
וכו'.
ועל
דרך
הפשט
שעור
הכתוב:
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
לשבטיך
בכל
שעריך
-
יאמר
,
שיתנו
שופטים
לשבטיהם
,
והם
ישפטו
כל
שעריהם
,
שופט
השבט
ישפוט
בכל
שעריו.
שופטים
ושוטרים.
שופטים
-
אלו
דיינין
,
ושוטרים
-
אלו
הרודים
בעם
,
שיש
להם
מקל
ורצועה
להביאם
לבית
דין
ולהנהיגם
על
פי
המשפט
אשר
יאמרו
השופטים.
תתן
לך
בכל
שעריך
-
מגיד
שבכל
עיר
ועיר
חייבין
למנות
שופטים
ושוטרים.
אשר
יי'
אלהיך
נותן
לך
לשבטיך
-
מגיד
שבארץ
ישראל
לבד
תנהג
המצוה
הזאת.
ואמר
לשבטיך
-
להעיר
שראוי
שימנו
אלו
השופטים
מי
שהם
על
כל
השבטים
,
והם
ימנו
שופטים
ושוטרים
בכל
עיר
ועיר
,
וימנו
שופטים
ושוטרים
בכל
שבט
ושבט
,
שיהיו
על
השופטים
שבכל
שער
ושער
אשר
תחתיהם.
ויעיד
על
אמתת
זה
,
כי
משה
מנה
השופטים
כלם
והשוטרים
לשבטים
,
כמו
שנתבאר
בפרשת
'ואלה
הדברים'
(ראה
דב'
א
,
טו).
ושפטו
את
העם
משפט
צדק
-
למדנו
מזה
שראוי
שיהיו
אלו
השופטים
באופן
מהחכמה
,
שיהיו
ראוים
לשפוט
את
העם
משפט
צדק;
ואם
לא
-
אין
ראוי
למנותם.
ולפי
שהמשפט
הוא
בדיני
ממונות
ובדיני
נפשות
,
כבר
בארנו
(במ'
לה
,
כה)
שהמשפט
אשר
יהיה
בדיני
נפשות
לא
יִשְלַם
כי
אם
בבית
דין
של
עשרים
ושלשה.
והתבאר
בזה
המקום
,
שכל
משפט
יצטרכו
שופטים
,
והם
שנים
,
שנאמר
שופטים
ושוטרים
,
ומעוט
שופטים
הם
שנים;
ואין
ראוי
שיהיה
בית
דין
שקול
,
ולזה
יוסיפו
עליהם
אחד
,
והם
שלשה.
הנה
אם
יהיו
בעיר
ראויים
למנות
מהם
עשרים
ושלשה
שיוכלו
לשפוט
את
העם
משפט
צדק
בדיני
נפשות
,
ממנים
אותם
שם
,
ואם
לא
-
הנה
ימנו
שם
בית
דין
של
שלשה
,
אם
היו
שם
ראוים
לשפוט
צדק
בדיני
ממונות.