תנ"ך - לא־תטה
משפט
לא
תכיר
פנים
ולא־תקח
שחד
כי
השחד
יעור
עיני
חכמים
ויסלף
דברי
צדיקם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תַטֶּ֣ה
מִשְׁפָּ֔ט
לֹ֥א
תַכִּ֖יר
פָּנִ֑ים
וְלֹא־תִקַּ֣ח
שֹׁ֔חַד
כִּ֣י
הַשֹּׁ֗חַד
יְעַוֵּר֙
עֵינֵ֣י
חֲכָמִ֔ים
וִיסַלֵּ֖ף
דִּבְרֵ֥י
צַדִּיקִֽם:
(דברים פרק טז פסוק יט)
לֹא־תַטֶּה
מִשְׁפָּט
לֹא
תַכִּיר
פָּנִים
וְלֹא־תִקַּח
שֹׁחַד
כִּי
הַשֹּׁחַד
יְעַוֵּר
עֵינֵי
חֲכָמִים
וִיסַלֵּף
דִּבְרֵי
צַדִּיקִם:
(דברים פרק טז פסוק יט)
לא־תטה
משפט
לא
תכיר
פנים
ולא־תקח
שחד
כי
השחד
יעור
עיני
חכמים
ויסלף
דברי
צדיקם:
(דברים פרק טז פסוק יט)
לא־תטה
משפט
לא
תכיר
פנים
ולא־תקח
שחד
כי
השחד
יעור
עיני
חכמים
ויסלף
דברי
צדיקם:
(דברים פרק טז פסוק יט)
לָא
תַצלֵי
דִין
לָא
תִשׁתְּמוֹדַע
אַפִּין
וְלָא
תְקַבֵּיל
שׁוּחדָּא
אֲרֵי
שׁוּחדָּא
מְעַוַר
עֵינֵי
חַכִּימִין
וּמקַלקֵיל
פִּתגָמִין
תְּרִיצִין
:
לא
-
ו'
פסוקים
'לא
לא
ולא'
(בראש
פסוק):
וי'
יט
,
טו
,
כו;
דב'
טז
,
יט;
יהו'
א
,
ה;
יש'
ח
,
יב;
יח'
כט
,
יא.
ויסלף
-
ב':
שמ'
כג
,
ח;
דב'
טז
,
יט.
ולא
-
תקח
-
ל';
ויסלף
-
ב'.
לא
תטה
משפט
-
כמשמעו.
ולא
(בנוסחנו:
לא)
תכיר
פנים
-
אף
בשעת
הטענות:
[אזהרה
לדיין]
שלא
יהא
רך
לזה
וקשה
לזה
(ראה
כתובות
מו
,
א)
,
אחד
עומד
ואחד
יושב
(ראה
שבועות
ל
,
א);
לפי
שרואה
זה
שהדיין
מכבד
את
חבירו
,
ומסתתמין
טענותיו.
ולא
תקח
שחד
-
אפילו
לשפוט
צדק
(ראה
ספ"ד
קמד).
כי
השחד
יעור
-
משקיבל
שוחד
ממנו
,
אי
איפשר
שלא
יטה
לבו
אצלו
להפוך
בזכותו
(ראה
כתובות
קה
,
ב).
דברי
צדיקים
-
דברים
המצודקים
,
משפטי
אמת.
לא
תטה
משפט
-
עם
כל
אחד
מהשופטים
ידבר.
תכיר
-
פרשתיו
(דב'
א
,
יז).
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
-
לכל
ישראל:
זה
סנהדרי
גדולה
,
שמשם
יוצאה
הוראה
לכל
ישראל
,
כדכתיב
לקמן
"ובאת
(לפנינו:
וקמת
ועלית)
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'...
ובאת
אל
הכהנים
הלוים
ואל
השופט
אשר
יהיה"
(דב'
יז
,
ח
-
ט)
-
אלמא
דעיקר
המשפטים
בירושלים
הוא.
בכל
שעריך
-
סנהדרי
קטנה
של
עשרים
ושלשה
בכל
עיר
ועיר.
לשבטיך
-
מצוה
לשבט
לדון
את
שבטו
(ראה
ספ"ד
קמד);
שלא
יִבררו
בני
זבולון
מבני
ישכר
לָשׂוּם
להם
סנהדרין.
ושפטו
את
העם
משפט
צדק.
לא
תטה
משפט
-
אַכָּל
ישראל
קאי
,
כמו
שופטים
ושוטרים
תתן
לך
דקאי
אכל
ישראל.
שמזהיר
על
כל
ישראל
שלא
יִטו
ממה
שישפטו
הדיינין
,
ולדיינין
שלא
יַטו
המשפט
מדרך
המישור.
וכן
לא
תכיר
פנים
-
שמזהיר
לדיינים
שלא
יכירו
פני
שום
אדם
במשפט
מלחייבו
,
אם
חייב
בדין;
ולכל
ישראל
-
שלא
יכירו
פנים
מלעשות
לו
מה
שנגזר
עליו
מבית
דין.
'הכרת
פנים'
-
שלא
יאמרו
הדיינים:
אנו
מכירים
בפלוני
שהוא
אדם
טוב
וגומל
חסדים
וגומל
לנו
טובות
והנאות
,
ואיך
נחייבנו?
וכן
לאידך
גיסא:
אנו
מכירים
אדם
פלוני
שהוא
אדם
רע;
נחייבנו!
אלא
דון
את
הדין
לאמיתו
,
כאילו
לא
ראיתו
ולא
הכרתו
מעולם;
וכן
לישראל
,
שיקיימו
עליו
גזירת
הדין
כאילו
לא
ראוהו
מעולם.
ומיהו
(ראה
ב"ק
צו
,
ב)
גזלנא
עתיקא
-
שפיר
למקנסיה
,
ומגדר
מילתא
(ע"פ
יבמות
צ
,
ב)
שפיר
דמי
,
כי
כל
זה
לישר
את
הדין.
לא
תקח
שוחד
-
בין
הדיינין
על
הפסק
דין
,
ובין
הקהל
שלא
לקיים
הפסק
דין.
ויסלף
דברי
צדיקים
-
שהשוחד
מטה
לב
הדיין
,
שדברים
שהם
צדיקים
בדין
נראים
להם
דבריהם
מסולפים
ומעוקשים.
לא
תטה
משפט
-
רוצה
לומר:
לא
תהיה
סבה
בזה
המנוי
להטות
משפט
,
וזה
יהיה
אם
תמנה
מי
שאינו
ראוי
לשפוט.
לא
תכיר
פנים
-
רוצה
לומר:
לא
תכיר
פנים
בזה
המנוי
למנות
אדם
מפני
שהוא
קרובך
או
אהובך
או
לזולת
זה
מהסבות
,
כשלא
היה
המנוי
מצד
היותו
ראוי
לשפוט.
לא
תקח
שוחד
-
בזה
המנוי
,
גם
למנות
הראוי
לשפוט
,
וזה
,
כי
השוחד
יעלים
ממך
זאת
הבחינה
,
כי
הוא
מעור
עיני
חכמים
ומסיר
מהם
ראות
הלב
,
ומעות
הדברים
הישרים
הראויים
לצאת
מן
הצדיקים
,
לפי
שלזאת
הסבה
ימנע
מלומר
בבלתי
ראוי
שהוא
בלתי
ראוי
,
מפני
פתוי
השחד.