תנ"ך - צדק
צדק
תרדף
למען
תחיה
וירשת
את־הארץ
אשר־ה'
אלהיך
נתן
לך:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
צֶ֥דֶק
צֶ֖דֶק
תִּרְדֹּ֑ף
לְמַ֤עַן
תִּֽחְיֶה֙
וְיָרַשְׁתָּ֣
אֶת־הָאָ֔רֶץ
אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
נֹתֵ֥ן
לָֽךְ:
ס
(דברים פרק טז פסוק כ)
צֶדֶק
צֶדֶק
תִּרְדֹּף
לְמַעַן
תִּחְיֶה
וְיָרַשְׁתָּ
אֶת־הָאָרֶץ
אֲשֶׁר־יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
נֹתֵן
לָךְ:
ס
(דברים פרק טז פסוק כ)
צדק
צדק
תרדף
למען
תחיה
וירשת
את־הארץ
אשר־ה'
אלהיך
נתן
לך:
ס
(דברים פרק טז פסוק כ)
צדק
צדק
תרדף
למען
תחיה
וירשת
את־הארץ
אשר־יהוה
אלהיך
נתן
לך:
ס
(דברים פרק טז פסוק כ)
קֻשׁטָא
קֻשׁטָא
תִּרדּוֹף
בְּדִיל
דְּתֵיחֵי
וְתֵירַת
יָת
אַרעָא
דַּייָ
אֱלָהָך
יָהֵיב
לָך
:
צדק
צדק
תרדוף
-
הלֵך
אחר
בית
דין
יפה
(ראה
ספ"ד
קמד).
למען
תחיה
וירשת
-
כדיי
הוא
מינוי
הדיינין
הכשרים
להחיות
את
ישראל
ולהושיבן
על
אדמתם
(ראה
ספ"ד
קמד).
צדק
צדק
-
עם
בעלי
הריב
ידבר.
וטעם
שני
פעמים
-
לִדְבַר
צדק
שירויח
בו
או
יפסיד;
או
פעם
אחר
פעם;
או
לחיזוק.
למען
תחיה
-
עם
הבאים
אל
הארץ
ידבר.
וירשת
-
עם
בניהם
ידבר;
והטעם
,
שתעמוד
זאת
הירושה
לך.
צדק
צדק
תרדוף
-
אזהרה
לדיינין
שידקדקו
בדין
,
ואזהרה
לבעלי
דינין
שיִבררו
בית
דין
יפה
(ראה
ספ"ד
קמד).
למען
תחיה
-
למען
משפט
הישר
תחיה
וירשתה
(בנוסחנו:
וירשת).
שאם
תעשה
דין
מעוות
לא
תתקיים
ירושתך
בידך
,
שהרי
יוציאוה
מידך
בדין
מעוות;
והמחזיק
בה
לא
יחיה
ולא
יצליח
,
דשלא
כדין
באה
לידו.
צדק
צדק
תרדף
-
הלך
אחר
בית
דין
יפה.
למען
תחיה
וירשת
את
הארץ
-
כדי
הוא
מנוי
הדיינין
כשרין
להחיות
את
ישראל
ולהושיבן
על
אדמתן;
לשון
רבנו
שלמה
מסיפרי
(ספ"ד
קמד).
וטעם
הכפל
לומר:
הדיינין
צריכין
שישפטו
את
העם
משפט
צדק
(ראה
לעיל
,
יח)
,
וגם
אתה
צריך
לרדוף
הצדק
תמיד
,
שתלך
ממקומך
אל
מקום
החכמים
הגדולים:
אחר
רבן
יוחנן
בן
זכאי
ליבנה
,
אחר
רבי
לבית
שערים.
ורבי
אברהם
אמר:
צדק
צדק
,
פעמַיִם
-
שירדוף
אחרי
הצדק
שירויח
בו
או
יפסיד;
או
פעם
אחר
פעם
,
לחזוק.
אבל
במדרשו
של
רבי
נחוניא
בן
הקנה
(ראה
הבהיר
עד)
ידרשו
בו
סוד;
אמרו:
צדק
זו
מידת
דינו
של
עולם
,
שנאמר:
צדק
צדק
תרדוף
,
וכתיב
בתריה:
למען
תחיה
וירשת
את
הארץ
-
אם
תדין
עצמך
תחיה
,
ואם
לאו
-
הוא
ידין
עליך
ותקיים
בעל
כרחך.
ומאי
צדק
צדק
תרי
זימני?
דכתיב
"מנוגה
נגדו"
(ש"ב
כב
,
יג):
'צדק'
ראשון
-
צדק
ממש
,
זו
שכינה
,
דכתיב
"צדק
ילין
בה"
(יש'
א
,
כא);
ומאי
'צדק'
שני?
שמפחיד
את
הצדיקים.
ומפרש
שם:
צדק
הוי
כובע
ישועה
על
ראשו
(ע"פ
יש'
נט
,
יז)
,
ואין
'ראשו'
אלא
אמת
,
שנאמר
"ראש
דברך
אמת"
(תה'
קיט
,
קס);
ואין
'אמת'
אלא
שלום
,
שנאמר
"כי
אם
שלום
ואמת
יהיה
בימי"
וכו'
(ראה
מ"ב
כ
,
יט;
יש'
לט
,
ח).
אם
כן
יאמר
הכתוב:
תשפוט
אתה
בבית
דינך
צדק
ותרדף
בו
צדק
צדק
ותשיג
אותם
,
למען
תחיה
לעולם
הבא
בצדק
השני
שהוא
צדק
עליון
,
והוא
האור
הגדול
הצפון
לצדיקים
לעתיד
לבא
,
והוא
עוזו
של
הקדוש
ברוך
הוא;
וירשת
את
הארץ
-
בצדק
הראשון
,
שהוא
ארץ
ישראל.
צדק
צדק
תרדוף
-
רוצה
לומר:
הוי
רץ
אחר
בית
דין
יפה
שיוכלו
לשפוט
צדק
,
ורדוף
הצדק
והיושר
בכל
הדברים
,
כי
זה
ממה
שיגיעך
אל
החיים
הנצחיים
ויביאך
לירושת
הארץ
,
רוצה
לומר:
להתמיד
ולהאריך
ישיבתך
עליו.