תנ"ך - לא־תטע
לך
אשרה
כל־עץ
אצל
מזבח
ה'
אלהיך
אשר
תעשה־לך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תִטַּ֥ע
לְךָ֛
אֲשֵׁרָ֖ה
כָּל־עֵ֑ץ
אֵ֗צֶל
מִזְבַּ֛ח
יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
אֲשֶׁ֥ר
תַּעֲשֶׂה־לָּֽךְ:
(דברים פרק טז פסוק כא)
לֹא־תִטַּע
לְךָ
אֲשֵׁרָה
כָּל־עֵץ
אֵצֶל
מִזְבַּח
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
אֲשֶׁר
תַּעֲשֶׂה־לָּךְ:
(דברים פרק טז פסוק כא)
לא־תטע
לך
אשרה
כל־עץ
אצל
מזבח
ה'
אלהיך
אשר
תעשה־לך:
(דברים פרק טז פסוק כא)
לא־תטע
לך
אשרה
כל־עץ
אצל
מזבח
יהוה
אלהיך
אשר
תעשה־לך:
(דברים פרק טז פסוק כא)
לָא
תִצוּב
לָך
אֲשֵׁירַת
כָּל
אִילָן
בִּסטַר
מַדבְּחָא
דַּייָ
אֱלָהָך
דְּתַעֲבֵיד
לָך
:
לך
-
י"ד
פסוקים
'לך
לך'
(שתי
מלים
המופרדות
זו
מזו
,
הלמ"ד
בראשונה
בשווא
ובשניה
בקמץ):
ראה
דב'
ו
,
ג.
לא
תטע
לך
אשרה
-
לחייבו
עליה
משעת
נטיעתה;
ואפילו
לא
עבָדהּ
,
עובר
ב'לא
תעשה'
על
נטיעתה
(ראה
ספ"ד
קמה).
ולא
תטע
[לך
אשרה]
כל
עץ
אצל
מזבח
[יי'
אלהיך]
-
אזהרה
לנוטע
אילן
ולבונה
בית
בהר
הבית
(ראה
ספ"ד
קמה).
אצל
מזבח
-
כי
שם
היו
רגילים
לעשות
,
כדכתיב
בגדעון
"ואת
האשרה
אשר
עליו
תכרת"
(שו'
ו
,
כה);
"כזכר
בניהם
מזבחתם
(בנוסחנו:
מזבחותם)
ואשריהם
על
כל
(בנוסחנו
ללא
'כל')
עץ
רענן"
(יר'
יז
,
ב).
לא
תטע
לך
אשרה
(כל
עץ)
-
שום
אילן
,
שלא
יבואו
לעובדו
כמנהג
הגוים.
והדבר
שיחל
השופט
לדקדק
הוא
על
עבודה
זרה
המפורסמת
בתחלה
,
כמו
לא
תטע
לך
אשרה
,
כי
כן
משפט
עבודה
זרה
,
"אחר
אחת
בּתוך"
(יש'
סו
,
יז).
לא
תטע
לך
אשירה
-
סמכו
העמדת
הדיינין
(לנטיעת
אשרה);
ומכאן
אמרו
רבותינו
(ראה
סנה'
ז
,
ב):
כל
המעמיד
דיין
שאינו
הגון
,
כאילו
נטע
אשירה.
ואצל
תלמידי
חכמים
-
כאילו
נטעו
אצל
המזבח.
ופשטיה
דקרא:
לפי
שדרכם
לעשות
כן
למזבח
שלבעל
,
כדאיתא
בגידעון
,
שנתץ
מזבח
הבעל
והאשירה
אשר
עליו
כרת
(ראה
שו'
ו
,
כח).
וגם
לפי
שלא
יהא
נראה
כשיקריבו
,
שעל
מזבח
של
אשירה
הם
מקריבים.
לא
תטע
לך
אשרה
-
כל
אילן
הנטוע
על
פתחי
בית
אלהים
יקרא
'אשרה'
,
אולי
בעבור
שהוא
שָׂם
דרך
מראה
אותו
לעם
(ע"פ
תה'
נ
,
כג)
יקרא
כן
,
מלשון
"תמוך
אשורי
במעגלותיך"
(תה'
יז
,
ה).
יזהיר
הכתוב
שלא
יטע
אילן
אצל
מזבח
השם
לנוי
,
ויחשוב
שהוא
כבוד
והדר
למזבח
השם.
ואסר
אותו
בעבור
שהוא
מנהג
עובדי
עבודה
זרה
,
לטעת
אילנות
בפתחי
בתי
עבודה
זרה
שלהם
,
[וכענין
שנאמר
"והרסת
את
מזבח
הבעל"
וגו'
"ואת
האשרה
אשר
עליו
תכרת"
(שו'
ו
,
כה).]
ורבנו
שלמה
כתב:
לא
תטע
לך
אשרה
-
לחייבו
עליה
משעת
נטיעתה;
ואפילו
לא
עבדהּ
,
עובר
ב'לא
תעשה'
על
נטיעתה.
ולא
תטע...
כל
עץ
אצל
מזבח
יי'
אלהיך
-
אזהרה
לנוטע
ולבּוֹנה
בהר
הבית.
ואם
כן
יאמר:
'לא
תטע
לך
אשרה
וכל
עץ
אצל
מזבח
השם'!
אבל
הבונה
בהר
הבית
-
אסמכתא
מדבריהם
,
כי
הכתוב
לא
אסר
אלא
הנטיעה:
לא
תטע
לך
אשרה
ולא
תטע
לך
כל
עץ
אצל
מזבח
יי'
אלהיך.
לא
תטע
לך
אשרה
כל
עץ
-
הזהיר
בזה
מליטע
אשרה
,
איזה
אילן
שיהיה
,
אצל
מזבח
השם
יתעלה
,
אע"פ
שלא
יכוון
בה
לעבודה
זרה
,
לפי
שזה
היה
דרך
עובדי
עבודה
זרה
לנטוע
אילן
אצל
מזבחותיהם
להתקבץ
שם
העם.
ולפי
שהזהיר
על
נטיעת
אשרה
אפילו
לעבודת
השם
יתעלה
,
הנה
הדברים
קל
וחומר
,
שהוזהרנו
מליטע
אשרה
לעבודה
זרה.
ואפשר
עוד
שרמז
בכאן
אל
שתי
אלו
האזהרות
,
ולזה
הוציאו
בלשון
אשרה;
ויהיה
הרצון
בזה:
לא
תיטע
לך
אשרה
וכל
עץ
אצל
מזבח
יי'
אלהיך
,
והכונה
בזה:
לא
תטע
לך
אשרה
בשום
מקום;
ולזה
אמר
לך
,
כמו
שבארנו
באמרו:
"ואלהי
זהב
לא
תעשו
לכם"
(שמ'
כ
,
כ)
,
שהכונה
בו:
חוץ
מהמקדש.
ולא
תטע
לך...
כל
עץ
אצל
מזבח
יי'
אלהיך
אשר
תעשה
לך
-
מגיד
שהמזבח
אשר
תעשה
לך
ליי'
,
והוא
במת
יחיד
,
יהיה
אסור
גם
כן
לטעת
אצלו
כל
עץ
(ראה
ספ"ד
קמה).