תנ"ך - לא־תזבח
לה'
אלהיך
שור
ושה
אשר
יהיה
בו
מום
כל
דבר
רע
כי
תועבת
ה'
אלהיך
הוא:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תִזְבַּח֩
לַיהוָ֨ה
אֱלֹהֶ֜יךָ
שׁ֣וֹר
וָשֶׂ֗ה
אֲשֶׁ֨ר
יִהְיֶ֥ה
בוֹ֙
מ֔וּם
כֹּ֖ל
דָּבָ֣ר
רָ֑ע
כִּ֧י
תוֹעֲבַ֛ת
יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
הֽוּא:
ס
(דברים פרק יז פסוק א)
לֹא־תִזְבַּח
לַיהוָה
אֱלֹהֶיךָ
שׁוֹר
וָשֶׂה
אֲשֶׁר
יִהְיֶה
בוֹ
מוּם
כֹּל
דָּבָר
רָע
כִּי
תוֹעֲבַת
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
הוּא:
ס
(דברים פרק יז פסוק א)
לא־תזבח
לה'
אלהיך
שור
ושה
אשר
יהיה
בו
מום
כל
דבר
רע
כי
תועבת
ה'
אלהיך
הוא:
ס
(דברים פרק יז פסוק א)
לא־תזבח
ליהוה
אלהיך
שור
ושה
אשר
יהיה
בו
מום
כל
דבר
רע
כי
תועבת
יהוה
אלהיך
הוא:
ס
(דברים פרק יז פסוק א)
לָא
תִּכּוֹס
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
תּוֹר
וְאִמַר
דִּיהֵי
בֵיהּ
מוּמָא
כֹּל
מִדָּעַם
בִּישׁ
אֲרֵי
מְרַחַק
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
הוּא
:
ושה
-
ה'
(בקמץ):
שמ'
לד
,
יט;
וי'
כב
,
כג;
דב'
יז
,
א;
יהו'
ו
,
כא;
ש"א
כב
,
יט.
לא
תזבח...
כל
דבר
רע
-
אזהרה
למפגל
בקדשים
על
ידי
דבור
רע
(ראה
ספ"ד
קמז).
ועוד
נדרשו
בו
שאר
דרשות
ב'שחיטת
קדשים'
(זבחים
לו
,
א
-
ב).
לא
תזבח
ליי'
אלהיך
-
הנה
כאשר
הזכיר
האשרה
והמצבה
(ראה
דב'
טז
,
כא
-
כב)
,
הזכיר
כי
גם
הוא
אסור
לזבוח
לַשם
כל
בעל
מום.
כל
דבר
רע
-
פירוש
מום.
כי
תועבת
-
כטעם
"הקריבהו
נא
לפחתך"
(מל'
א
,
ח).
ויש
עונש
לזובחו;
ואין
עונש
לאשר
איננו
זובח
כלל
,
חוץ
מהחיוב.
לא
תזבח
-
אגב
שהזהיר
על
המזבח
,
הזהיר
על
הזבחים.
לא
תזבח
ליי'
אלהיך...
כל
דבר
רע
-
אזהרה
למפגל
קדשים
על
ידי
דבור
רע;
ועוד
נדרשו
בו
שאר
דרשות
ב'שחיטת
קדשים';
לשון
רבנו
שלמה.
והנה
זו
מצוה
מבוארת
,
שכבר
הזהיר
על
השוחט
בעלי
מומין
(ראה
וי'
כב
,
כב)
,
וחזר
להוסיף
המפגל.
והקרוב
,
כי
החזיר
האזהרה
בעבור
הישראלי
המקריב
,
שלא
יפגל
בשחיטה;
אבל
הכהנים
זריזין
ומוזהרים
הם
,
ודים
בהתראה
אחת;
ולכך
לא
החזיר
מום
המקריבים.
וטעם
כי
תועבת
יי'
אלהיך
הוא
-
הזבח
הזה;
כי
הזובח
משחת
ליי'
-
בוזה
הוא
,
כאמור
בקבלה:
"וארור
נוכל...
וזובח
משחת
ליי'
כי
מלך
גדול
אני"
(מל'
א
,
יד).
ועל
פי
המדרש
(ראה
ספ"ד
קמז)
תהיה
התועבה
ברובע
ונרבע
(ראה
וי'
יח
,
כג)
,
באתנן
ומחיר
(ראה
דב'
כג
,
יט)
,
שהם
'תועבות'.
לא
תזבח
ליי'
אלהיך
שור
ושה
אשר
יהיה
בו
מום
-
הזהיר
בזה
שלא
לזבוח
לשם
יתעלה
בעל
מום
,
אע"פ
שהוא
מום
עובר
(ראה
ספ"ד
קמז)
כמו
גרב
לח
ומה
שידמה
לו.
כל
דבר
רע
כי
תועבת
יי'
אלהיך
הוא
-
הרצון
בזה
,
שאע"פ
שלא
היה
בו
מום
,
כיון
שיש
בו
דבר
רע
,
הוא
תועבת
השם
יתעלה
,
כמו
אתנן
זונה
ומחיר
כלב
(ראה
דב'
כג
,
יט)
ומוקצה
לעבודה
זרה
ונעבד
ורובע
ונרבע
-
הזובח
אותו
ליי'
עובר
ב'לא
תעשה'
(ראה
ספ"ד
קמז).