תנ"ך - על־פי
התורה
אשר
יורוך
ועל־המשפט
אשר־יאמרו
לך
תעשה
לא
תסור
מן־הדבר
אשר־יגידו
לך
ימין
ושמאל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עַל־פִּ֨י
הַתּוֹרָ֜ה
אֲשֶׁ֣ר
יוֹר֗וּךָ
וְעַל־הַמִּשְׁפָּ֛ט
אֲשֶׁר־יֹאמְר֥וּ
לְךָ֖
תַּעֲשֶׂ֑ה
לֹ֣א
תָס֗וּר
מִן־הַדָּבָ֛ר
אֲשֶׁר־יַגִּ֥ידֽוּ
לְךָ֖
יָמִ֥ין
וּשְׂמֹֽאל:
(דברים פרק יז פסוק יא)
עַל־פִּי
הַתּוֹרָה
אֲשֶׁר
יוֹרוּךָ
וְעַל־הַמִּשְׁפָּט
אֲשֶׁר־יֹאמְרוּ
לְךָ
תַּעֲשֶׂה
לֹא
תָסוּר
מִן־הַדָּבָר
אֲשֶׁר־יַגִּידוּ
לְךָ
יָמִין
וּשְׂמֹאל:
(דברים פרק יז פסוק יא)
על־פי
התורה
אשר
יורוך
ועל־המשפט
אשר־יאמרו
לך
תעשה
לא
תסור
מן־הדבר
אשר־יגידו
לך
ימין
ושמאל:
(דברים פרק יז פסוק יא)
על־פי
התורה
אשר
יורוך
ועל־המשפט
אשר־יאמרו
לך
תעשה
לא
תסור
מן־הדבר
אשר־יגידו
לך
ימין
ושמאל:
(דברים פרק יז פסוק יא)
עַל
מֵימַר
אוֹרָיתָא
דְּיַלְפוּנָך
וְעַל
דִּינָא
דְּיֵימְרוּן
לָך
תַּעֲבֵיד
לָא
תִסטֵי
מִן
פִּתגָמָא
דִּיחַווֹן
לָך
לְיַמִינָא
וְלִסמָלָא
:
יורוך
-
ג':
דב'
יז
,
י
,
יא;
איוב
ח
,
י.
ועל
-
המשפט
-
ו'
זוגין
מן
ג'
,
חד
'אל'
וחד
'על'
וחד
'ועל'
מיחדין:
שמ'
יב
,
ז
,
כב
,
כג.
-
דב'
יז
,
יא;
כה
,
א;
יש'
כח
,
ו.
-
שו'
כא
,
ו;
ש"ב
ב
,
ט;
ד
,
ב.
-
יר'
כב
,
יח;
לו
,
כט
,
ל.
-
כז
,
ח
,
יג;
כה
,
יב.
-
דה"ב
ל
,
כ;
לב
,
ט
,
טז.
ושמאל
-
ד'
חסר
(בלישנא):
דב'
ה
,
כט;
יז
,
יא;
יהו'
יט
,
כז;
וכל
בראשית
(נמנה
כמקרה
אחד).
ושמאל
-
ג'
חסר
(בלישנא):
דב'
ה
,
כט;
יז
,
יא;
יהו'
יט
,
כז.
וכל
בראשית.
(בהערה
זו
,
המצויה
בצילום
ישן
של
דף
מתוך
ספר
דברים
של
ה'כתר'
,
אין
ספר
בראשית
נמנה
בכלל
המקרים).
ימין
ושמאל
-
אפילו
אומר
לך
על
ימין
שהוא
שמאל
ועל
שמאל
שהוא
ימין;
וכל
שכן
שאומר
לך
על
ימין
'ימין'
ועל
שמאל
'שמאל'
(ראה
ספ"ד
קנד;
ירוש'
הוריות
א
,
א
[מה
,
ד]).
על
פי
התורה
אשר
יורוך
-
בדבר
המופלא.
על
פי
התורה
-
תורה
בכל
מקום:
לשון
מוסר
והוראה
,
כמו
"אל
תטוש
תורת
אמך"
(מש'
א
,
ח).
ימין
ושמאל
-
לא
תסור
מן
הדרך
אשר
יורו
,
לא
לימין
ולא
לשמאל;
שפעמים
שתהיה
סבור
לילך
לימין
ותלך
לשמאל
,
וירבו
מחלוקות
בישראל.
ימין
ושמאל
-
אפילו
אומרין
לך
על
ימין
שהוא
שמאל
ועל
שמאל
שהוא
ימין;
לשון
רבנו
שלמה.
וענינו:
אפילו
תחשב
בלבך
שהם
טועים
,
והדבר
פשוט
בעיניך
כאשר
אתה
יודע
בין
ימינך
לשמאלך
,
תעשה
כמצותם;
ואל
תאמר:
איך
אוֹכַל
החֵלֶב
הגמור
הזה
או
אהרוג
האיש
הנקי
הזה?!
אבל
תאמר:
כך
צוה
אותי
האדון
המצַוֶה
על
המצות
,
שאעשה
בכל
מצותיו
ככל
אשר
יורוני
העומדים
לפניו
במקום
אשר
יבחר
,
ועל
משמעות
דעתם
נתן
לי
התורה
,
אפילו
יטעו.
וזה
כענין
רבי
יהושע
עם
רבן
גמליאל
ביום
הכפורים
שחל
להיות
בחשבונו
(ראה
ר"ה
כה
,
א).
והצורך
במצוה
הזאת
גדול
מאד
,
כי
התורה
נִתנה
לנו
בכתב
,
וידוע
הוא
שלא
ישתוו
הדעות
בכל
הדברים
הנולדים;
והנה
ירבו
המחלוקות
ותֵעשה
התורה
כמה
תורות!
וחתך
הכתוב
לנו
הדין
,
שנשָמע
לבית
דין
הגדול
העומד
לפני
השם
במקום
אשר
יבחר
בכל
מה
שיאמרו
לנו
בפירוש
התורה
,
בין
שקבלו
פירושו
עד
מפי
משה
מפי
הגבורה
,
או
שיאמרו
כן
לפי
משמעות
התורה
או
כונתה;
כי
על
הדעת
שלהם
הוא
נותן
לנו
התורה
,
אפילו
יהו
בעיניך
כמחליף
הימין
בשמאל.
וכל
שכן
שיש
לך
לחשוב
על
הימין
שהוא
ימין
,
כי
רוח
השם
על
משרתי
מקדשו
ולא
יעזוב
את
חסידיו
,
לעולם
נשמרו
(ע"פ
תה'
לז
,
כח)
מן
הטעות
ומן
המכשול.
ולשון
סיפרי
(ספ"ד
קנד):
אפילו
מראין
בעיניך
על
ימין
שהוא
שמאל
ועל
שמאל
שהוא
ימין
,
שמע
להם.
לא
תסור
מן
הדבר
אשר
יגידו
לך
ימין
ושמאל
-
הזהיר
בכאן
מעבור
על
דבריהם
וביאוריהם
לדברי
התורה
,
אפילו
לאסור
מה
שהתירו
או
לטמא
מה
שטהרו
,
וכל
שכן
להתיר
מה
שאסרו
או
לטהר
מה
שטמאו.
ולפי
שאמר:
"ועשית
על
פי
הדבר"
,
ושמרת
לעשות"
(לעיל
,
י)
,
אשר
יאמרו
לך
תעשה
-
למדנו
שאינו
מחוייב
ללמד
לתלמידיו
כמו
שיאמרו
בית
דין
הגדול
,
אך
כשיורה
הוראה
למעשה
יחוייב
לו
להורות
על
פי
התורה
אשר
הורו
סנהדרי
גדולה.