תנ"ך - והאיש
אשר־יעשה
בזדון
לבלתי
שמע
אל־הכהן
העמד
לשרת
שם
את־ה'
אלהיך
או
אל־השפט
ומת
האיש
ההוא
ובערת
הרע
מישראל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָאִ֞ישׁ
אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֣ה
בְזָד֗וֹן
לְבִלְתִּ֨י
שְׁמֹ֤עַ
אֶל־הַכֹּהֵן֙
הָעֹמֵ֞ד
לְשָׁ֤רֶת
שָׁם֙
אֶת־יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
א֖וֹ
אֶל־הַשֹּׁפֵ֑ט
וּמֵת֙
הָאִ֣ישׁ
הַה֔וּא
וּבִעַרְתָּ֥
הָרָ֖ע
מִיִּשְׂרָאֵֽל:
(דברים פרק יז פסוק יב)
וְהָאִישׁ
אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂה
בְזָדוֹן
לְבִלְתִּי
שְׁמֹעַ
אֶל־הַכֹּהֵן
הָעֹמֵד
לְשָׁרֶת
שָׁם
אֶת־יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
אוֹ
אֶל־הַשֹּׁפֵט
וּמֵת
הָאִישׁ
הַהוּא
וּבִעַרְתָּ
הָרָע
מִיִּשְׂרָאֵל:
(דברים פרק יז פסוק יב)
והאיש
אשר־יעשה
בזדון
לבלתי
שמע
אל־הכהן
העמד
לשרת
שם
את־ה'
אלהיך
או
אל־השפט
ומת
האיש
ההוא
ובערת
הרע
מישראל:
(דברים פרק יז פסוק יב)
והאיש
אשר־יעשה
בזדון
לבלתי
שמע
אל־הכהן
העמד
לשרת
שם
את־יהוה
אלהיך
או
אל־השפט
ומת
האיש
ההוא
ובערת
הרע
מישראל:
(דברים פרק יז פסוק יב)
וְגֻברָא
דְּיַעֲבֵיד
בִּרשַׁע
בְּדִיל
דְּלָא
לְקַבָּלָא
מִן
כָּהֲנָא
דְּקָאֵים
לְשַׁמָשָׁא
תַמָן
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
אוֹ
מִן
דַּיָינָא
וְיִתקְטִיל
גֻּברָא
הַהוּא
וּתפַלֵי
עָבֵיד
דְּבִישׁ
מִיִשׂרָאֵל
:
שמע
-
י"א
(חסר
ומלא):
במ'
ל
,
ט;
דב'
יז
,
יב;
ש"א
טו
,
כב;
יש'
כח
,
יב;
ל
,
ט;
יר'
טז
,
יב;
יז
,
כג
(קרי);
יח
,
י;
יט
,
טו;
מב
,
יג;
*דנ'
ט
,
יא.
שמע
-
י"א;
לשרת
-
ל'
בטע'.
ומת
האיש
ההוא
-
בית
דין
ימיתוהו;
והטעם:
וכל
ישראל
ישמעו.
וכאשר
הזכיר
השופט
,
באר
המשפטים
שהוא
חייב
לשמרם.
והאיש
אשר
יעשה
בזדון
-
שיורה
לעשות;
דזהו
יעשה
-
שיגרום
לעשות;
אבל
אם
שָנה
כדרך
שהיה
שונה
,
כיון
שלא
הורה
לעשות
אינו
חייב
מיתה
(ראה
משנה
סנה'
יא
,
ב).
והאיש
אשר
יעשה
בזדון
לבלתי
שמוע
אל
הכהן
-
על
הוראה
למעשה
הוא
חייב
,
לא
על
למוד
והוראה
לתלמידיו
לא
למעשה;
ולזה
אמר:
אשר
יעשה.
ועל
זדון
הוא
חייב
,
ואינו
חייב
אם
בשוגג
הורה
למעשה
הוראה
זו;
ולזה
אמר:
בזדון.
ועל
מה
ששמע
מהסנהדרין
ההוא
הוא
חייב
,
לא
אם
שמע
מפי
שומע.
והנה
אמר
הכהן
או
השופט
,
כי
המופלא
שבבית
דין
,
והוא
מי
שהוא
ראש
עליהם
,
הוא
אשר
יאמר
לו
מה
שיסכימו
בו
סנהדרי
גדולה;
כי
אין
ראוי
שיגמר
הדבר
כי
אם
על
פיו.
העומד
לשרת
שם
את
יי'
אלהיך
-
למדנו
מזה
שמקום
הסנהדרין
היה
אצל
בית
הבחירה
אשר
ישרתו
שם
השם
יתעלה.
ולמדנו
מאמרו
העומד
לשרת
-
שהשירות
לא
יהיה
אלא
בעמידה.
ומת
האיש
ההוא
-
זאת
המיתה
חנק
היא
,
לפי
מה
שהתבאר
מהשרשים
הכוללים
,
אחר
שנתבאר
שכבר
עשה
זה
בזדון.
ובערת
הרע
מקרבך
(בנוסחנו:
מישראל)
-
אמר
זה
,
לפי
שזה
המחלוקת
יהיה
גורם
להריסת
התורה
אם
ישפוט
בה
כל
איש
לפי
דעתו
וסברתו;
ולזה
יסדה
התורה
זה
השרש
להסיר
המחלוקת
מענייני
התורה
בדור
ודור.
ולפי
שהאיש
ההוא
הוא
יחיד
,
דנין
אותו
למיתת
בית
דין
שבעירו
אחר
החקירה
והדרישה.