תנ"ך - והוצאת
את־האיש
ההוא
או
את־האשה
ההוא
אשר
עשו
את־הדבר
הרע
הזה
אל־שעריך
את־האיש
או
את־האשה
וסקלתם
באבנים
ומתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהוֹצֵאתָ֣
אֶת־הָאִ֣ישׁ
הַה֡וּא
אוֹ֩
אֶת־הָאִשָּׁ֨ה
הַהִ֜וא
אֲשֶׁ֣ר
עָ֠שׂוּ
אֶת־הַדָּבָ֨ר
הָרָ֤ע
הַזֶּה֙
אֶל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֶת־הָאִ֕ישׁ
א֖וֹ
אֶת־הָאִשָּׁ֑ה
וּסְקַלְתָּ֥ם
בָּאֲבָנִ֖ים
וָמֵֽתוּ:
(דברים פרק יז פסוק ה)
וְהוֹצֵאתָ
אֶת־הָאִישׁ
הַהוּא
אוֹ
אֶת־הָאִשָּׁה
הַהִוא
אֲשֶׁר
עָשׂוּ
אֶת־הַדָּבָר
הָרָע
הַזֶּה
אֶל־שְׁעָרֶיךָ
אֶת־הָאִישׁ
אוֹ
אֶת־הָאִשָּׁה
וּסְקַלְתָּם
בָּאֲבָנִים
וָמֵתוּ:
(דברים פרק יז פסוק ה)
והוצאת
את־האיש
ההוא
או
את־האשה
ההוא
אשר
עשו
את־הדבר
הרע
הזה
אל־שעריך
את־האיש
או
את־האשה
וסקלתם
באבנים
ומתו:
(דברים פרק יז פסוק ה)
והוצאת
את־האיש
ההוא
או
את־האשה
ההוא
אשר
עשו
את־הדבר
הרע
הזה
אל־שעריך
את־האיש
או
את־האשה
וסקלתם
באבנים
ומתו:
(דברים פרק יז פסוק ה)
וְתַפֵּיק
יָת
גֻּברָא
הַהוּא
אוֹ
יָת
אִתְּתָא
הַהִיא
דַּעֲבַדוּ
יָת
פִּתגָמָא
בִישָׁא
הָדֵין
לִתרַע
בֵּית
דִּינָך
יָת
גֻּברָא
אוֹ
יָת
אִתְּתָא
וְתִרגְּמִנוּן
בְּאַבנַיָא
וִימוּתוּן
:
את
-
ד'
פסוקים
'את
את
את
את
את':
שמ'
מ
,
יח;
דב'
יז
,
ה;
יהו'
כד
,
טו;
מ"א
ז
,
כא.
ומתו
-
ח'
(בקמץ):
בר'
לג
,
יג;
שמ'
ט
,
יט;
כח
,
מג;
במ'
ד
,
טו
,
כ;
דב'
יז
,
ה;
כב
,
כד;
עמ'
ו
,
ט.
ומתו
-
ז'
(בתורה
,
בקמץ):
בר'
לג
,
יג;
שמ'
ט
,
יט;
כח
,
מג;
במ'
ד
,
טו
,
כ;
דב'
יז
,
ה;
כב
,
כד.
והוצאת
אל
שעריך
-
את
האיש
ההוא
וגו'.
[המתרגם
'אל
שעריך':
"לתרע
בית
דינך"
(ת"א)
-
טועה
,
שכן
שנינו
(ראה
ספ"ד
קמח):
אל
שעריך
-
זה
שער
שעבר
בו.
או
אינו
אלא
שער
שנידון
בו?
-
נאמר
שעריך
למטה
ונאמר
"שעריך"
למעלה
(פס'
ב);
מה
"שעריך"
האמור
למעלה
-
שער
שעבר
בו
,
אף
שעריך
האמור
למטה
-
שער
שעבר
בו.
ותרגומו:
"לקירוך"].
וסקלתם
באבנים
-
זה
או
זה;
כמו
"באש
ישרפו
אותו
ואתהן"
(וי'
כ
,
יד).
את
האיש
או
את
האשה
-
כפל
מלה
הוא
,
ואורחיה
דקרא
,
דכתבה
התורה:
והוצאת
את
האיש
ההוא...
אל
שעריך
ולא
פירש
למה;
כפל:
את
האיש
או
את
האשה
-
וסקלתם
-
ורגמתם;
(וכמוהו:)
"נשאו
נהרות
יי'"
,
ולא
פירש
מה
נשאו
,
וכפל
ופירש:
"נשאו
נהרות
קולם"
(תה'
צג
,
ג).
כי
ימצא
בקרבך
באחד
שעריך
אשר
יי'
אלהיך
נותן
לך
-
כבר
פירשתי
(דב'
ז
,
טז)
,
כי
כאשר
ידבר
במשפטים
יזכיר
תחלה
המשפט
בעבודה
זרה
או
בעובדיה.
ואמר:
באחד
שעריך
אשר
יי'
אלהיך
נותן
לך
וגו'
-
ולא
שיהא
זה
בארץ
ישראל
בלבד;
שאף
העובד
עבודה
זרה
בחוצה
לארץ
-
בסקילה.
אבל
ענין
הכתוב
,
לומר:
כי
ימצא
הדבר
באחת
מן
הערים
הרחוקות
(ע"פ
דב'
כ
,
טו)
שיתן
לך
השם
כאשר
ירחיב
את
גבולך
(ע"פ
דב'
יט
,
ח)
,
והוגד
לך
ושמעת
באי
זה
עיר
אחרת
שתהיה
אתה
שם
,
תדרש
הדבר
היטב;
וכאשר
תדע
שהוא
אמת
,
והוצאת
אותם
אל
השער
ההוא
שעבד
בו
וסקלתם.
ואמר:
נעשתה
התועבה
הזאת
בישראל
-
לחייב
אפילו
בחוצה
לארץ.
כי
בעיר
הנדחת
אמר
"נעשתה
התועבה
הזאת
בקרבך"
(דב'
יג
,
טו)
,
אבל
כאן
הזכיר
באחד
שעריך
-
שדבר
בהווה
כאשר
פירשנו
,
ואחר
כן
הזכיר
בישראל
-
ללמד
שנוהג
זה
בכל
ישראל.
ועוד
הוצרך
לומר
באחד
שעריך
-
ללמד
כי
יסקל
על
שער
שעבד
בו
,
וזה
בארץ;
כי
בחוצה
לארץ
נסקל
על
פתח
בית
דין
שנדון
בו.
והמצוה
הזאת
מבוארת
,
שכבר
אמר
"זובח
לאלהים
יחרם"
(שמ'
כב
,
יט)
-
והוא
בכל
מקום
ובכל
זמן
,
ולכך
יִשְנה
אותה
,
לבאר
מה
שיצטרך
להוסיף
במצוה
,
ויקצר
בדבר
הנזכר.
ועל
דרך
האמת:
יתכן
כי
הזכיר
באחד
שעריך
בעבור
שאמר:
לעבור
בריתו
,
והיא
התועבה
שנעשית
בישראל
-
יודיע
הכתוב
כי
הברית
בארץ
הברית
(ע"פ
יח'
ל
,
ה);
אבל
הדר
בחוצה
לארץ
כאילו
עובד
עבודה
זרה
(ראה
כתובות
קי
,
ב)
,
וכבר
הזכרתי
הענין
הזה
(וי'
יח
,
כה).
והזכיר
איש
או
אשה
-
כי
בעבור
קלות
דעת
האשה
תתפתה
לעבוד
עבודה
זרה
באות
או
מופת
(ראה
דב'
יג
,
ב)
שנעשה
לפניה;
והעד:
נשי
ירמיהו
(ראה
יר'
מד
,
ט
,
טו
,
כה);
וכן
הזכיר
באוב
וידעוני
"או
אשה"
(וי'
כ
,
כז)
-
לרגילות
הנשים
בהם
,
כמו
שאמר
"מכשפה
לא
תחיה"
(שמ'
כב
,
יז).
ובסיפרי
(ספ"ד
קמח)
דרשו
,
כי
בעבור
שאמר
במדיח
"יצאו
אנשים
בני
בליעל"
(דב'
יג
,
יד)
,
ואין
הדין
ההוא
ככה
בנשים
,
הוצרך
לפרש
בעובד
,
שהוא
שוה
באיש
ובאשה.
וטעם
אשר
לא
צויתי
-
מפורש.
והוצאת
את
האיש
ההוא
או
את
האשה
ההיא
וגו'
אל
שעריך
-
רוצה
לומר
,
שיביאום
להשפט
לפני
השפטים
אשר
בשערים
,
כי
לא
יצטרך
להביא
זה
העניין
לפני
בית
דין
הגדול
שבמקום
הבחירה
,
כי
איננו
'דבר
גדול'
(ראה
שמ'
יח
,
כב);
וזה
,
ש'הדבר
הגדול'
ראוי
שיבא
לפני
סנהדרי
גדולה.
כמו
שמצאנו
בשופטים
ששם
משה
על
ישראל
,
שלא
נתן
להם
כח
בדבר
הגדול
,
כי
היו
מביאים
אותו
אל
משה
,
והוא
היה
סנהדרי
גדולה
עם
שבעים
איש
שהיו
עמו
,
שנאמר
"אספה
לי
שבעים
איש
מזקני
ישראל"
וגו'
(במ'
יא
,
טז);
ומזה
המקום
למדנו
שהיחידים
נדונים
בסנהדרי
קטנה
,
לא
העיר
כלה.
ומזה
המקום
נתבאר
,
שעיר
הנדחת
-
היו
דנין
אותה
סנהדרי
גדולה
,
וזה
,
שאיש
ואשה
אתה
מוציא
אל
שעריך
,
לא
כל
העיר
או
רובה
(ראה
סנה'
טז
,
ב).
וסקלתם
באבנים
ומתו
-
ראוי
שתדע
שזאת
הסקילה
תהיה
בעיר
שנמצאו
(ראה
כתובות
מה
,
ב)
,
כמו
שמצאנו
בנערה
המאורשה
(ראה
דב'
כב
,
כד).
ובכלל
,
הנה
בזה
האופן
יגיע
התועלת
לבני
העיר
שצמח
זה
הרע
בתוכם
,
ונוָסרו
הנשארים.
והנה
אמר
ומתו
,
כי
כבר
תקרא
סקילה
אע"פ
שאין
שם
מיתה
,
כאמרו
"ויסקל
באבנים
ועפר
בעפר"
(ש"ב
טז
,
יג).