תנ"ך - על־פי׀
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
יומת
המת
לא
יומת
על־פי
עד
אחד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עַל־פִּ֣י׀
שְׁנַ֣יִם
עֵדִ֗ים
א֛וֹ
שְׁלֹשָׁ֥ה
עֵדִ֖ים
יוּמַ֣ת
הַמֵּ֑ת
לֹ֣א
יוּמַ֔ת
עַל־פִּ֖י
עֵ֥ד
אֶחָֽד:
(דברים פרק יז פסוק ו)
עַל־פִּי׀
שְׁנַיִם
עֵדִים
אוֹ
שְׁלֹשָׁה
עֵדִים
יוּמַת
הַמֵּת
לֹא
יוּמַת
עַל־פִּי
עֵד
אֶחָד:
(דברים פרק יז פסוק ו)
על־פי׀
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
יומת
המת
לא
יומת
על־פי
עד
אחד:
(דברים פרק יז פסוק ו)
על־פי׀
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
יומת
המת
לא
יומת
על־פי
עד
אחד:
(דברים פרק יז פסוק ו)
עַל
מֵימַר
תְּרֵין
סָהֲדִין
אוֹ
תְּלָתָה
סָהֲדִין
יִתקְטִיל
דְּחַייָב
קַטלָא
לָא
יִתקְטִיל
עַל
מֵימַר
סָהִיד
חַד
:
שנים
[עדים]
או
שלשה
-
אם
מתקיימת
עדות
בשנים
,
למה
פרט
לך
שלשה?
להקיש
שלשה
לשנים:
מה
שנים
-
עדות
אחת
,
אף
שלשה
-
עדות
אחת;
ואין
נעשין
זוממין
עד
שיזומו
כולן
(ראה
מכות
ה
,
ב).
ובעבור
שאמר
"והוגד
לך"
(לעיל
,
ד)
-
בסתר
,
"ושמעת"
(שם)
הדבר
-
בגלוי
,
הוצרך
לפרש:
אע"פ
שהוגד
לך
ושמעת
,
לא
ימותו
,
רק
על
פי
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
-
מקבלי
עדות
שְנַיִם
,
על
דעת
הגאון
(וראה
רמב"ן).
והנה
לא
פורש
בתורה
אם
תקובל
עדות
השאֵר
והאשה
,
ועדות
אויב
המת.
ויש
אומרים:
אם
היו
שנים
עדים
מכחישים
שנים
עדים
אחרים
,
השלישי
יכריע
לזכות
או
לחובה.
ויש
אומרים:
שנים
עדים
מהחכמים
,
ושלשה
-
מהאחרים.
והנה
גם
אנחנו
צריכין
בעל
כרחנו
לדברי
הקבלה.
על
פי
שני
(לפנינו:
שנים)
עדים
או
שלשה
עדים
-
לפי
שכתב
גבי
בית
דין
"אחרי
רבים
להטות"
(שמ'
כג
,
ב):
עֲשֵׂה
לך
בית
דין
נוטה
,
כדי
שתלך
אחרי
רבים
-
פירש
לכך
גבי
עדים
דאין
הולכים
בהם
אחרי
רבים:
אם
הם
שלשה
באים
להעיד
על
עדות
אחד
,
בודקין
אותם
כל
אחד
בפני
עצמו
,
ואם
האחד
מכחיש
את
שנים
בחקירות
או
בדיקות
,
כגון
בארירן
או
בסייף
או
בסודר
שנחנק
בו
(ראה
סנה'
מא
,
א)
-
כי
עדותן
בטילה
,
ואין
אומרים:
נלך
אחר
שנים
,
והשלישי
יִבָּטֵל;
כיון
שבָּטלה
מקצתה
-
בָּטלה
כולה
(ראה
גיטין
לג
,
א
-
ב).
וכנדון
זה
אמרו
רבותינו
(משנה
מכות
א
,
ח):
מה
שנים
,
נמצא
אחד
מהן
קרוב
או
פסול
-
עדותן
בטלה
,
אף
שלשה
,
נמצא
אחד
מהן
קרוב
או
פסול
-
עידותו
בטלה.
ומיהו
בעידות
ממון
איכא
למאן
דאמר
למימר
(שם)
גבי
נמצא
אחד
מהם
קרוב
או
פסול
-
תתקיים
העדות
בשאר;
אבל
אם
הם
סותרים
דבריהם
בחקירות
-
בהא
לא
דברו
רבותינו
,
ונראה
שאין
בדבריהם
כלום
,
משום
דהוה
עדות
שאין
אתה
יכול
להזימה
(ראה
סנה'
מא
,
א);
ובעדות
נפשות
-
דברי
הכל:
אין
בדבריהם
כלום.
ומיהו
אם
יעמוד
השלישי
להכחישן
,
אין
דבריו
של
אחד
במקום
שנים;
אבל
כיון
ששלשתם
מודים
שראו
את
הדבר
כאחד
,
ואחר
כך
סותרים
דבריהם
-
נראה
שהם
שקרנים.
ואף
דרשו
רבותינו
(ראה
משנה
מכות
א
,
ז):
מה
שלש
מזימין
את
השנים
,
אף
שנים
מזימין
את
השלש
,
אע"פ
שהם
רבים
ומשלשים
ביניהם
הממון;
שנטפל
(ראה
שם)
לעוברי
עבירה
כעוברי
עבירה
,
וכל
שכן
שנטפל
לעושי
מצוה
כעושי
מצוה
―
דמידה
טובה
מרובה
ממידת
פורענות
(ראה
סוטה
יא
,
א)
―
כדאיתא
במכות
(משנה
מכות
א
,
ז).
על
פי
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
-
אם
מתקיימת
עדות
בשנים
,
למה
פרט
לך
בשלשה?
להקיש
שלשה
לשנים:
מה
שנים
-
עדות
אחת
,
אף
שלשה
-
עדות
אחת
,
ואין
נעשין
זוממין
עד
שיזומו
כולם;
לשון
רבנו
שלמה.
וכן
אם
נמצא
אחד
מהם
קרוב
או
פסול
,
עדות
כולם
בטלה
,
והם
כולם
נהרגין
ומשלמין
ממון
בהזמתן;
שעיקר
הכתוב
להקיש
שלשה
לשנים
בכל
דבריהם
,
כדעת
רבותינו
(ראה
מכות
ה
,
ב).
ועל
דרך
הפשט:
אמר
הגאון
רב
סעדיה:
שנים
עדים
,
או
שלשה
מקבלי
עדות
השנים.
ואין
בכתוב
קבלת
עדות
,
רק
עדים!
אבל
כמדומה
לי
שטעה
הגאון
בדינו
,
כי
עדות
דיני
נפשות
לא
תקובל
,
רק
בפני
סנהדרין
של
עשרים
ושלשה.
אבל
פשוטו
של
מקרא
לאמר
,
שיומת
המת
על
פי
שנים
עדים
כשאין
שם
יותר
,
או
על
פי
שלשה
אם
ימָצאון
שם
שלשה
(ע"פ
בר'
יח
,
כט).
יאמר
הכתוב:
כאשר
הוגד
לך
ושמעת
,
תדרש
הדבר
היטב
(ראה
לעיל
,
ד)
על
פי
כל
העדים
הנמצאים
שם.
והנה
אם
שמענו
שעבר
בפני
שלשה
,
נשלח
בעבורם
ויבואו
לבית
דין
ויעידו
כולם
,
והוא
הדין
למאה;
כי
בשמענו
דברי
כולם
יתברר
האמת.
ואם
לא
היו
שם
יותר
או
שהלכו
להם
ואינם
נמצאים
,
בשנים
די.
על
פי
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
יומת
המת
-
הזהיר
בזה
המקום
שלא
נעניש
למות
על
פי
עד
אחד
,
כי
אם
על
פי
שנים
עדים
או
יותר.
והנה
אמר
או
שלשה
עדים
-
להודיע
,
כי
כמו
שנרבה
בדרישות
וחקירות
ובבדיקות
אם
היו
שני
עדים
,
כן
נרבה
בהם
אם
היו
יותר
משנים;
ולא
נאמר:
כיון
שהסכימו
רבים
בזה
העדות
,
הנה
הוא
אמת
-
ואפילו
הן
מאה
או
אלף.
והנה
הקיש
שנים
לשלשה:
אם
היו
שם
כתות
מכחישות
זו
את
זו
,
הרי
השנים
כשלשה
והשלשה
כשנים
,
אפילו
הן
אלף.
ובצד
אחר
גם
כן
,
שכמו
ששני
עדים
,
אם
ימצא
אחד
מהם
רשע
או
חומס
או
אחד
מהדברים
שיפסל
העד
בעבורו
,
עדותן
בטלה
,
כן
העניין
אם
היו
שלשה
או
יותר
בעדות
אחת
,
ובאו
להעיד
עליו.