תנ"ך - ארץ־רפאים
תחשב
אף־הוא
רפאים
ישבו־בה
לפנים
והעמנים
יקראו
להם
זמזמים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶרֶץ־רְפָאִ֥ים
תֵּחָשֵׁ֖ב
אַף־הִ֑וא
רְפָאִ֤ים
יָֽשְׁבוּ־בָהּ֙
לְפָנִ֔ים
וְהָֽעַמֹּנִ֔ים
יִקְרְא֥וּ
לָהֶ֖ם
זַמְזֻמִּֽים:
(דברים פרק ב פסוק כ)
אֶרֶץ־רְפָאִים
תֵּחָשֵׁב
אַף־הִוא
רְפָאִים
יָשְׁבוּ־בָהּ
לְפָנִים
וְהָעַמֹּנִים
יִקְרְאוּ
לָהֶם
זַמְזֻמִּים:
(דברים פרק ב פסוק כ)
ארץ־רפאים
תחשב
אף־הוא
רפאים
ישבו־בה
לפנים
והעמנים
יקראו
להם
זמזמים:
(דברים פרק ב פסוק כ)
ארץ־רפאים
תחשב
אף־הוא
רפאים
ישבו־בה
לפנים
והעמנים
יקראו
להם
זמזמים:
(דברים פרק ב פסוק כ)
אֲרַע
גִּיבָּרַיָא
מִתחַשׁבָא
אַף
הִיא
גִּיבָּרִין
יְתִיבוּ
בַּהּ
מִלְקַדמִין
וְעַמוֹנָאֵי
קָרַן
לְהוֹן
חַשׁבָּנֵי
:
ארץ
רפאים
תחשב
-
ארץ
רפאים
נחשבת
אף
היא
,
לפי
שהרפאים
ישבו
בה
לפנים;
אבל
לא
זו
היא
שנתתי
לאברהם
(ראה
פירושו
לעיל
,
י).
ארץ
רפאים
תחשב
אף
הוא
(נוסח
הכתיב)
-
כמו
רפאים
שניתן
לאברהם
בין
הבתרים
,
שכתוב
שם
"את
החתי
ואת
הפרזי
ואת
הרפאים"
(ראה
בר'
טו
,
כ)
,
אף
היא
נחשבת
כרפאים
,
ואע"פ
כן
נפלו
לפניהם
ונצחום;
וכל
שכן
שאתם
תירשון.
תחשב
-
אבל
לא
נקראת
'ארץ
רפאים'
כי
אם
ממלכת
עוג
בבשן
,
שכתוב
בה
לפנינו
"ההוא
יקרא
ארץ
רפאים"
(דב'
ג
,
יג)
,
כלומר:
הוא
'רפאים'
שנאמר
בין
הבתרים
,
ולכך
יִרָשוּם
ישראל.
זמזומים
-
מלה
מתוקנת
על
משפט
לשון
הקדש
,
כמו
"האחשדרפנים"
(אס'
ג
,
יב).
וכן
אמר
עוד
בבני
עמון
שהיא
מארץ
רפאים
,
כי
גם
היא
היתה
של
רפאים
בתחלה.
והעמונים
יקראו
להם
זמזומים
-
מלשון
"זְמָמוֹ
אל
תפק"
(תה'
קמ
,
ט)
,
אלא
שנכפל;
כלומר:
עם
שלא
יבצר
מהם
כל
אשר
יזמו
לעשות
(ע"פ
בר'
יא
,
ו).
תחשב
-
שהיא
בחשבון
ארץ
רפאים
,
כלומר:
מִכְּללהּ;
וכן
"מן
השיחור
אשר
על
פני
מצרים
ועד
גבול
עקרון...
לכנעני
תחשב"
(יהו'
יג
,
ג)
,
וכן
"בני
רמון
הבארותי
מבני
בנימין
כי
גם
בארות
תחשב
על
בנימין"
(ש"ב
ד
,
ב).
ואיפשר
שגם
כן
פירוש
"יחשבו
אף
הם"
הכתוב
למעלה
(פס'
יא);
יאמר:
האימים
אשר
ישבו
בה
לפנים
(ראה
לעיל
,
י)
,
גם
הם
יחשבו
רפאים
,
שהיו
מִכְּללם
,
והם
כענקים
,
ולכן
יקראו
אותם
'אימים';
והוא
הנכון.
והנה
ארץ
רפאים
היתה
גדולה
מאד
,
ולקחו
מהם
מואב
ולקחו
מהם
בני
עמון
,
ונשארה
ממנה
לרפאים
עצמם;
כי
עוג
היושב
בעשתרות
-
מהם
,
כמו
שנאמר
"ויכו
את
רפאים
בעשתרות
קרנים"
(בר'
יד
,
ה)
,
וביהושע
"ובראת
לך
שם
בארץ
הפרזי
והרפאים"
(יהו'
יז
,
טו);
ולכן
יאמר
הכתוב
בגבול
מואב
ועמון
כי
לָרפאים
יחשב
,
והמואבים
והעמונים
הם
ששנו
להם
שמות
אחרים:
'אמים'
ו'זמזומים'.