תנ"ך - אל־תתגרו
בם
כי
לא־אתן
לכם
מארצם
עד
מדרך
כף־רגל
כי־ירשה
לעשו
נתתי
את־הר
שעיר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַל־תִּתְגָּר֣וּ
בָ֔ם
כִּ֠י
לֹֽא־אֶתֵּ֤ן
לָכֶם֙
מֵֽאַרְצָ֔ם
עַ֖ד
מִדְרַ֣ךְ
כַּף־רָ֑גֶל
כִּֽי־יְרֻשָּׁ֣ה
לְעֵשָׂ֔ו
נָתַ֖תִּי
אֶת־הַ֥ר
שֵׂעִֽיר:
(דברים פרק ב פסוק ה)
אַל־תִּתְגָּרוּ
בָם
כִּי
לֹא־אֶתֵּן
לָכֶם
מֵאַרְצָם
עַד
מִדְרַךְ
כַּף־רָגֶל
כִּי־יְרֻשָּׁה
לְעֵשָׂו
נָתַתִּי
אֶת־הַר
שֵׂעִיר:
(דברים פרק ב פסוק ה)
אל־תתגרו
בם
כי
לא־אתן
לכם
מארצם
עד
מדרך
כף־רגל
כי־ירשה
לעשו
נתתי
את־הר
שעיר:
(דברים פרק ב פסוק ה)
אל־תתגרו
בם
כי
לא־אתן
לכם
מארצם
עד
מדרך
כף־רגל
כי־ירשה
לעשו
נתתי
את־הר
שעיר:
(דברים פרק ב פסוק ה)
לָא
תִתגָּרוֹן
בְּהוֹן
אֲרֵי
לָא
אֶתֵּין
לְכוֹן
מֵאֲרַעהוֹן
עַד
מִדרַך
פַּרסַת
רְגַל
אֲרֵי
יְרֻתָּא
לְעֵשָׂו
יְהַבִית
יָת
טוּרָא
דְשֵׂעִיר
:
ונשמרתם
מאד
-
ומה
היא
השמירה?
אל
תתגרו
בם.
עד
מדרך
[כף
רגל]
-
אפילו
כדי
מדרך
כף
רגל
[כלומר:
אפילו
כדי
דריסת
הרגל
איני
מרשה
לעשות
בארצם
שלא
ברשות].
ומדרש
אגדה
(ראה
תנ"ב
הוספה
לדב'
ו):
עד
שיבוא
יום
דריסת
כף
רגל
על
הר
הזיתים
,
שנאמר
"ועמדו
רגליו"
וגו'
(זכ'
יד
,
ד).
ירושה
לעשו
-
מאברהם;
עשר
עממים
נתתי
לו:
שבעה
לכם;
קיני
וקניזי
וקדמוני
(ראה
בר'
טו
,
יט)
-
הם
עמון
ומואב
ושעיר
(ראה
ב"ר
מד
,
כג)
-
אחד
מהם
לעשו
,
והשתים
לבני
לוט:
בִּשכר
שהלך
אתו
למצרים
ושתק
על
מה
שהיה
אומר
על
אשתו
'אחותי
היא'
(ראה
בר'
יב
,
יג)
,
עשאו
כבנו
(ראה
ב"ר
נא
,
ו).
כי
לא
אתן
לכם
מארצם
-
וכן
כתוב
במואב
"לא
(לפנינו:
אל)
תצר
את
מואב"
(להלן
,
ט)
,
וכן
בבני
עמון
"אל
תצורם"
(להלן
,
יט).
כל
האזהרות
הללו
הוצרך
משה
להודיע
עכשיו
,
פן
ירך
לבבם
לאמר:
אם
רצון
הקדוש
ברוך
הוא
לתת
לנו
נחלה
,
ויכולת
בידו
,
למה
לא
הוריש
לנו
אלה
האומות
שעברנו
דרך
עליהם?
לכך
הודיעם
עכשיו
שהקדוש
ברוך
הוא
לא
חפץ
בַּדבר
,
שהרי
נתנה
הקדוש
ברוך
הוא
להם
,
ככתוב
בכלם:
כי
ירושה
לעשו
נתתי
את
הר
שעיר
,
"כי
לבני
לוט
נתתי
את
ער
ירושה"
(להלן
,
ט)
,
וגם
בעמון
"כי
לבני
לוט
נתתיה
ירושה"
(להלן
,
יט)
,
לכבוד
אברהם
,
שקרובים
היו
,
כאשר
עשה
לישראל.
וגם
כתב
משה
,
להודיע
לישראל
שלא
ידאגו
כלום:
אם
לאומות
הללו
נתן
נחלה
לכבוד
אבותינו
,
כל
שכן
שיקיים
לישראל
,
לתת
להם
נחלת
עמים
שנשבע
לאבות.
אל
תתגרו
בם
-
כמו
"יגרה
מדון"
(מש'
כח
,
כה)
,
כענין
תנועה
ושבוש.
והנה
זכר
כי
השם
יתעלה
צוה
לישראל
שלא
יתגרו
מלחמה
בבני
עשו
,
כי
השם
יתעלה
לא
יתן
להם
מארצם
עד
מדרך
כף
רגל
,
ולזה
לא
יהיו
נעזרים
במלחמה
ההיא
מהשם
יתעלה.
והנה
אמר
כי
הם
ייראו
מאד
מישראל
,
להעיר
אותם
,
שאם
לא
יתנו
אותם
לעבר
בגבולם
בסבת
יראתם
מהם
,
הנה
עם
כל
זה
ישָמרו
מלהלחם
עמהם.
כי
ירושה
לעשו
נתתי
את
הר
שעיר
-
הרצון
בזה:
מפאת
ההשגחה
הכוללת
אשר
תמשך
מהשם
יתעלה
מאומה
לאומה.