תנ"ך - ויאמר
ה'
אלי
אל־תצר
את־מואב
ואל־תתגר
בם
מלחמה
כי
לא־אתן
לך
מארצו
ירשה
כי
לבני־לוט
נתתי
את־ער
ירשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֨אמֶר
יְהוָ֜ה
אֵלַ֗י
אַל־תָּ֙צַר֙
אֶת־מוֹאָ֔ב
וְאַל־תִּתְגָּ֥ר
בָּ֖ם
מִלְחָמָ֑ה
כִּ֠י
לֹֽא־אֶתֵּ֨ן
לְךָ֤
מֵֽאַרְצוֹ֙
יְרֻשָּׁ֔ה
כִּ֣י
לִבְנֵי־ל֔וֹט
נָתַ֥תִּי
אֶת־עָ֖ר
יְרֻשָּֽׁה:
(דברים פרק ב פסוק ט)
וַיֹּאמֶר
יְהוָה
אֵלַי
אַל־תָּצַר
אֶת־מוֹאָב
וְאַל־תִּתְגָּר
בָּם
מִלְחָמָה
כִּי
לֹא־אֶתֵּן
לְךָ
מֵאַרְצוֹ
יְרֻשָּׁה
כִּי
לִבְנֵי־לוֹט
נָתַתִּי
אֶת־עָר
יְרֻשָּׁה:
(דברים פרק ב פסוק ט)
ויאמר
ה'
אלי
אל־תצר
את־מואב
ואל־תתגר
בם
מלחמה
כי
לא־אתן
לך
מארצו
ירשה
כי
לבני־לוט
נתתי
את־ער
ירשה:
(דברים פרק ב פסוק ט)
ויאמר
יהוה
אלי
אל־תצר
את־מואב
ואל־תתגר
בם
מלחמה
כי
לא־אתן
לך
מארצו
ירשה
כי
לבני־לוט
נתתי
את־ער
ירשה:
(דברים פרק ב פסוק ט)
וַאֲמַר
יְיָ
לִי
לָא
תְצוּר
עַל
מוֹאֲבָאֵי
וְלָא
תִתגָּרֵי
לְמֶעֱבַד
עִמְהוֹן
קְרָב
אֲרֵי
לָא
אֶתֵּין
לָך
מֵאֲרַעהוֹן
יְרֻתָּא
אֲרֵי
לִבנֵי
לוֹט
יְהַבִית
יָת
לְחָיַת
יְרֻתָּא
:
ויאמר
יי'
-
ה'
בטעמא
(אזלא
גרש
,
בראשי
פסוקים)
בסיפרא:
ראה
דב'
א
,
מב.
ויאמר
יי'
-
ה'
בטע'
בסיפ';
תצר
-
ל'.
ואל
תתגר
בם
מלחמה
-
לא
אסר
להם
על
מואב
אלא
מלחמה
,
אבל
מייראים
היו
אותן
ונראין
להם
כשהם
מזויינים;
לפיכך:
"ויגר
מואב
מפני
העם"
(במ'
כב
,
ג)
-
שהיו
שוללים
ובוזזים
אותם.
אבל
בבני
עמון
נאמר
"אל
תתגר
בם"
(להלן
,
יט)
-
שום
גרוי;
בשכר
צניעות
אמם
,
שלא
פירסמה
על
אביה
כמו
שעשתה
בכירה
,
שקראה
שם
בנה
'מואב'
[על
שם
אביה]
(ראה
ב"ק
לח
,
ב).
ער
-
שם
המדינה.
נתתי
את
ער
-
מואב
(ראה
במ'
כא
,
כח).
יתכן
שלְקחהּ
סיחון
וחזרה
למואב
באחרונה.
אל
תצר
את
מואב
-
על
אילו
אומות
הזהיר
הקדוש
ברוך
הוא
את
ישראל
שלא
יכבשו
את
ארצם
,
שיהיו
סבורים
לכבשם:
שעיר
,
עמון
ומואב.
בשעיר
-
שבמקומות
קורא
אותם
'חוי'
,
כדכתיב
"את
אהליבמה
בת
ענה
בת
צבעון
החוי"
(בר'
לו
,
ב)
,
וסבורים
ישראל
שהיא
ארץ
החוי
שנתן
להם
הקדוש
ברוך
הוא
לירש
(ראה
שמ'
ג
,
ח);
ולכך
כתיב
"ובשעיר
ישבו
החורים
לפנים"
(להלן
,
יב)
,
כלומר:
עיקר
שמם
'חורי'
,
ואינם
משבעת
עממים;
והאי
דקרי
להו
'חוי'
-
דאורחי
לארעא
כחויא.
ולקמן
מפרש
איזה
הוא
חוי
שניתן
לישראל
(פס'
כב).
וכן
אמרו
רבותינו
(שבת
פה
,
א)
,
שהיו
מריחין
את
הקרקע
ואומרים:
קנה
זה
יפה
לדקלים
,
וזה
יפה
לגפנים
,
וכן
לכל
מין
ומין;
ולכך
קרי
ליה
"יושבי
הארץ"
(בר'
לו
,
כ)
,
שהיו
מיישבין
את
הארץ
בפירותיה
מרוב
חכמתם.
ועמון
ומואב
-
שהיו
ישראל
סבורים
שארצם
"ארץ
רפאים"
(דב'
ג
,
יג)
שניתנה
לאברהם
אבינו
,
כדכתיב
"את
הקיני
ואת
הקניזי...
ואת
הרפאים"
(בר'
טו
,
יט
-
כ)
,
וכן
כתיב
במואב
(להלן
,
יא)
,
יחשבו
עליהם
בני
אדם
שהם
רפאים;
ואינם
,
כי
"המואבים
יקראו
להם
אימים"
(שם)
על
שהם
גדולים
ואימתנים
,
וזהו
עיקר
שמם
,
ואינם
רפאים
ואין
לכם
דין
בארצם.
ובעמון
כתיב
"ארץ
רפאים
תחשב
אף
היא"
(להלן
,
כ)
-
סבורים
בני
אדם
שהיא
ארץ
רפאים
,
ואינה
כן:
"העמונים
יקראו
להם
זמזומים"
(שם)
-
לפי
שהם
בעלי
מחשבה
ותחבולת
,
כמו
"כאשר
זמם"
(דב'
יט
,
יט).
וכל
אילו
עם
גדול
ורב
ורם
כענקים
,
וחכמים
,
ובוטחין
בחכמתן
ובגבורתן
ומורדין
בבורא
-
והשמידם
ונתן
אחרים
תחתיהם
,
ומסרם
ביד
חלשים
מהם;
אבל
אינן
מאותן
עממין
שנִתנו
לישראל.
אבל
שאר
אומות
,
שלא
היה
להם
לישראל
שום
טענה
עליהם
-
לא
הוצרכו
ישראל
להזהר
עליהם
,
דממאי
תיסק
אדעתן
שיכבשום?
אל
תצר
את
מואב
ואל
תתגר
בם
מלחמה
-
הנה
הסבה
בזה
היא
הסבה
בעינה
שזכרנו
בדבר
בני
עשו
(לעיל
,
ה).
והנה
מנע
מהם
שלא
ישימום
במצור
ולא
יתגרו
בם
מלחמה;
וכן
מנע
זה
מבני
עמון
(ראה
להלן
,
יט).