תנ"ך - לא־תראה
את־שור
אחיך
או
את־שיו
נדחים
והתעלמת
מהם
השב
תשיבם
לאחיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹֽא־תִרְאֶה֩
אֶת־שׁ֨וֹר
אָחִ֜יךָ
א֤וֹ
אֶת־שֵׂיוֹ֙
נִדָּחִ֔ים
וְהִתְעַלַּמְתָּ֖
מֵהֶ֑ם
הָשֵׁ֥ב
תְּשִׁיבֵ֖ם
לְאָחִֽיךָ:
(דברים פרק כב פסוק א)
לֹא־תִרְאֶה
אֶת־שׁוֹר
אָחִיךָ
אוֹ
אֶת־שֵׂיוֹ
נִדָּחִים
וְהִתְעַלַּמְתָּ
מֵהֶם
הָשֵׁב
תְּשִׁיבֵם
לְאָחִיךָ:
(דברים פרק כב פסוק א)
לא־תראה
את־שור
אחיך
או
את־שיו
נדחים
והתעלמת
מהם
השב
תשיבם
לאחיך:
(דברים פרק כב פסוק א)
לא־תראה
את־שור
אחיך
או
את־שיו
נדחים
והתעלמת
מהם
השב
תשיבם
לאחיך:
(דברים פרק כב פסוק א)
לָא
תִחזֵי
יָת
תּוֹרָא
דַאֲחוּך
אוֹ
יָת
אִמְרֵיהּ
דְּטָעַן
וְתִכבּוֹשׁ
מִנְהוֹן
אָתָבָא
תָתִיבִנוּן
לַאֲחוּך
:
והתעלמת
-
כובש
עין
כאילו
אינו
רואהו.
[לא
תראה...
והתעלמת]
-
לא
תראה
אותו
שתתעלם
ממנו;
זהו
פשוטו.
[ורבותינו
דרשו
(ראה
ספ"ד
רכב):
פעמים
שאתה
מתעלם.]
לא
תראה
את
שור
-
אפילו
אתה
יוצא
למלחמה;
וזה
דרך
דרש.
ואספתו
-
אם
היית
שָׁב.
או
בצווי:
שתפקידנו
ביד
נאמן.
והתעלמת
-
דבק
עם
לא
תראה.
והזכיר
שור
ושה
,
וכבר
הזכיר
החמור
(ראה
שמ'
כג
,
ד);
וכן
משפט
כל
בהמתו.
לא
תראה
את
שור
אחיך
או
את
שיו
נדחים
-
זו
מצוה
מבוארת;
שאמר
בתורה
"כי
תפגע
שור
אויבך
או
חמורו
תועה
השב
תשיבנו
לו"
(שמ'
כג
,
ד)
,
והוסיף
בכאן
לאמר:
נדחים;
כי
"תועה"
-
שתעה
מדרכו
,
ויכול
להטותו
הדרך
בלא
עמל
גדול;
ועתה
הזכיר
נדחים
-
שברחו
ממנו
והרחיקוּ.
והזכיר
'שה'
שהוא
כאובד
(ע"פ
תה'
קיט
,
קעו)
,
ולכך
באר
בכאן
"ואם
לא
קרוב
אחיך
אליך
ולא
ידעתו
ואספתו
אל
תוך
ביתך"
(להלן
,
ב).
ואמר
"וכן
תעשה
לחמורו"
(להלן
,
ג)
-
שהוא
בהמה
טמאה;
"וכן
תעשה
לשמלתו"
(שם)
-
אע"פ
שאין
השמלה
חביבה
על
בעליה
כבעלי
החיים
,
ואין
ההפסד
בה
מצוי
בהם
,
שאיפשר
שימותו;
"וכן
תעשה
לכל
אבדת
אחיך"
(שם)
-
מכל
כלי
ביתו
,
אע"פ
שאינן
חביבין
כשמלתו
אשר
יכסה
בה
(ראה
להלן
,
כב).
ועל
מדרש
רבותינו
(ראה
ב"מ
ל
,
א)
-
הוסיף
עוד
בכאן
דברים
רבים
,
כגון:
והתעלמת
-
פעמים
שאתה
מתעלם;
השב
-
אפילו
מאה
פעמים
(ראה
ב"מ
לא
,
א);
תשיבם
-
אפילו
לגנתו
ולחורבתו
(ראה
שם);
והחזרה
בסימנים
(ראה
ב"מ
כז
,
א)
,
ודברים
אחרים
נדרשים
בפרשה.
לא
תראה
את
שור
אחיך
או
את
שיו
נדחים
-
כגון
שראה
חמור
וכליו
הפוכים
,
פרה
רצה
בין
הכרמים
-
שהצורה
מוכחת
שהם
אובדים;
וכן
כל
מה
שדומה
לזה.
ואמר:
לא
תראה
-
להגיד
,
שכיון
שהוא
רואה
אותם
אפילו
מרחוק
,
הוא
מחוייב
להטפל
בהם
להשיבם
לאחיו.
והתעלמת
מהם
-
רוצה
לומר
,
שאין
לך
רשות
להתעלם
מהם
,
אך
תחוייב
להשיבם.
והוא
מבואר
שאינו
מתעלם
מהם
אלא
אם
היה
דרכו
שלא
להתעלם
מהם
אם
היו
שלו
והיו
נדחים
בזה
האופן
,
כי
אז
הוא
מתעלם
מהם
מפני
היותם
משל
אחיו
,
לא
שלו.
ואולם
אם
היה
זה
הרואה
אותם
גְדול
המעלה
עד
שיָקֵל
בהם
אם
היו
שלו
ולא
יטרח
לחזר
אחריהם
הוא
בעצמו
,
או
שהיתה
אבידתו
שיְאַבּד
בעת
היותו
טורח
בזה
יותר
מערך
האבדה
ההיא
,
שאע"פ
שהיתה
שלו
יעזבה
לזאת
הסבה
,
או
שהתורה
תכריחהו
שלא
ילך
שם
להשיבה
ואפילו
היתה
שלו
,
כמו
שהיה
כהן
והאבידה
היא
בבית
הקברות
-
הנה
לא
יחוייב
להשיב
זאת
האבדה.
השב
תשיבם
לאחיך
-
כיון
שהשיבם
לאחיו
קיים
המצות
,
ואע"פ
שלא
הודיעו
זה.