תנ"ך - לא
תלבש
שעטנז
צמר
ופשתים
יחדו:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹ֤א
תִלְבַּשׁ֙
שַׁעַטְנֵ֔ז
צֶ֥מֶר
וּפִשְׁתִּ֖ים
יַחְדָּֽו:
ס
(דברים פרק כב פסוק יא)
לֹא
תִלְבַּשׁ
שַׁעַטְנֵז
צֶמֶר
וּפִשְׁתִּים
יַחְדָּו:
ס
(דברים פרק כב פסוק יא)
לא
תלבש
שעטנז
צמר
ופשתים
יחדו:
ס
(דברים פרק כב פסוק יא)
לא
תלבש
שעטנז
צמר
ופשתים
יחדו:
ס
(דברים פרק כב פסוק יא)
לָא
תִלבַּשׁ
שַׁעַטנֵיזָא
עַמַר
וְכִיתָּן
מְחֻבַּר
כַּחדָּא
:
שעטנז
-
ב':
וי'
יט
,
יט;
דב'
כב
,
יא.
ופשתים
-
ב':
*דב'
כב
,
יא;
מש'
לא
,
יג.
ופשתים
ב'
לא
תלבש
שעטנז
צמר
דרשה
צמר
ופשתים.
שעטנז
-
לשון
עירוב
הוא.
ורבותינו
דרשו
(ראה
ספ"ד
רלב):
שוע
,
טווי
ונוז.
ובעבור
הזריעה
(ראה
לעיל
,
ט)
אמר
שעטנז.
וכבר
הזכירו
על
דרך
כלל
(ראה
וי'
יט
,
יט)
,
ובכאן
פרט
שהוא
הצמר
והפשתים
,
לא
אחרים.
לא
תלבש
שעטנז
-
משום
דבגדי
כהונה
שלכלאים
(ראה
יבמות
ד
,
ב)
,
ולא
ישתמש
בשרביטו
של
מלך
(ראה
משנה
סנה'
ב
,
ה);
דאף
הם
(גדִלים)
לשם
מצוה
,
כמו
בגדי
כהונה.
ובאר
בשעטנז
-
שאיננו
,
רק
בצמר
ופשתים.
והזכיר
לא
תלבש
-
ללמד
שאין
ה'עליה'
אסורה
(ראה
וי'
יט
,
יט:
"לא
יעלה
עליך")
אלא
בכעין
לבישה.
לא
תלבש
שעטנז
צמר
ופשתים
יחדו
-
לפי
שאמר
בפרשת
'קדושים
תהיו':
"ובגד
כלאים
שעטנז
לא
יעלה
עליך"
(וי'
יט
,
יט)
,
למדנו
שה'עליה'
שהיא
דרך
לבישה
,
נאסרה
לבד
,
אבל
מציע
הוא
תחתיו
בגדים
של
כלאים.
ולפי
שאין
דרך
לבישה
בגדי
צמר
ואניצי
פשתן
שאינו
בגד
,
למדנו
שאין
אסור
ללבוש
אותם
יחד.
והנה
'בגד
כלאים
שעטנז'
הוא
לפי
מה
שיורה
עליו
הגדר
,
שיעשה
בגד
צמר
ופשתים
יחדו.
ולפי
שהבגד
יהיה
נעשה
מאלו
בזולת
טוייה
,
כמו
הלבדין
שנקראים
'בגד'
,
הנה
אם
עשה
לבדין
מצמר
ופשתים
הרי
הם
כלאי
בגדים;
וכן
אם
ערבם
בטויה
,
שהיו
קצת
נימי
הטיווי
צמר
וקצתם
פשתים
,
וכן
אם
ערבם
באריגה
באופן
שישותפו
בה
עשות
הבגד
מהם
באחד
מאלו
השלשה
אופנים
,
הנה
הוא
נקרא
'בגד
כלאים
שעטנז'.
ולפי
שאמר
צמר
ופשתים
יחדו
,
למדנו
שאיך
שיהיו
יחדו
בבגד
בדרך
שיתכן
בהם
שיהיו
חלק
בגד
,
הנה
הבגד
ההוא
כלאים;
ולזה
,
אם
חבר
חוט
אחד
של
צמר
בבגד
של
פשתן
באופן
שיהיה
בו
חבור
עמו
,
רוצה
לומר
,
שיתאחד
עם
הבגד
,
הנה
הבגד
ההוא
כלאים.
ראייה
לדבר:
שהרי
סמך
לזה
אמרו
"גדילים
תעשה
לך"
(להלן
,
יב)
,
שכבר
נתבאר
שיושם
בו
פתיל
תכלת
שהוא
של
צמר
(ראה
במ'
טו
,
לח
ופירושו
שם);
כאלו
באר
שמפני
המצוה
הותר
זה
,
אך
הוא
כלאים
לולי
המצוה.
ומזה
יתבאר
שאין
כלאי
בגדים
נוהגים
אלא
בצמר
ופשתים.
והנה
לא
יקרא
'צמר'
אלא
הבא
מן
הצאן.
וידמה
שכבר
היו
נוהגים
לעשות
זה
כומרי
עבודה
זרה
,
וזה
יתבאר
במעט
עיון
ממה
שנזכר
בזה
בפרשת
'קדושים
תהיו'
(ראה
פירושו
וי'
יט
,
יט).
ולפי
שאמר
צמר
ופשתים
יחדו
-
והנה
הם
יחדו
כשיתחברו
להיות
בגד
אחד
,
למדנו
שאע"פ
שלא
יתחברו
זה
לזה
,
הנה
מפני
שהבגד
ההוא
נכלל
בו
צמר
ופשתים
יחדו
,
הנה
הוא
אסור
ללבשו.
מכאן
שהלובש
חלוק
של
צמר
גמלים
והיה
בו
חוט
אחד
של
צמר
רחלים
בצד
זה
,
וחוט
אחד
של
פשתן
בצד
השני
,
הנה
הוא
עובר
משום
'כלאים'.
ואפילו
השק
והקופה
מצרפים
את
הכלאים
,
רוצה
לומר:
אם
חבר
קצת
בגד
צמר
לצד
אחד
מבגד
שק
,
ובגד
פשתן
לצד
השני
,
הנה
השק
יצרפו
להיות
כלאים.
וכן
העניין
בחתיכת
קופה
כמו
שאמרו
בספרי
(ספ"ד
רלב).
ובתשיעי
מכלאים
(משנה
י)
אמרו:
מצטרפין
לכלאים;
והכל
עלה
לענין
אחד.