תנ"ך - ושם
לה
עלילת
דברים
והוצא
עליה
שם
רע
ואמר
את־האשה
הזאת
לקחתי
ואקרב
אליה
ולא־מצאתי
לה
בתולים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְשָׂ֥ם
לָהּ֙
עֲלִילֹ֣ת
דְּבָרִ֔ים
וְהוֹצִ֥א
עָלֶ֖יהָ
שֵׁ֣ם
רָ֑ע
וְאָמַ֗ר
אֶת־הָאִשָּׁ֤ה
הַזֹּאת֙
לָקַ֔חְתִּי
וָאֶקְרַ֣ב
אֵלֶ֔יהָ
וְלֹא־מָצָ֥אתִי
לָ֖הּ
בְּתוּלִֽים:
(דברים פרק כב פסוק יד)
וְשָׂם
לָהּ
עֲלִילֹת
דְּבָרִים
וְהוֹצִא
עָלֶיהָ
שֵׁם
רָע
וְאָמַר
אֶת־הָאִשָּׁה
הַזֹּאת
לָקַחְתִּי
וָאֶקְרַב
אֵלֶיהָ
וְלֹא־מָצָאתִי
לָהּ
בְּתוּלִים:
(דברים פרק כב פסוק יד)
ושם
לה
עלילת
דברים
והוצא
עליה
שם
רע
ואמר
את־האשה
הזאת
לקחתי
ואקרב
אליה
ולא־מצאתי
לה
בתולים:
(דברים פרק כב פסוק יד)
ושם
לה
עלילת
דברים
והוצא
עליה
שם
רע
ואמר
את־האשה
הזאת
לקחתי
ואקרב
אליה
ולא־מצאתי
לה
בתולים:
(דברים פרק כב פסוק יד)
וִישַׁוֵי
לַהּ
תַּסקוּפֵּי
מִלִין
וְיַפֵּיק
עֲלַהּ
שׁוֹם
בִּישׁ
וְיֵימַר
יָת
אִתְּתָא
הָדָא
נְסֵיבִית
וְעַלִית
לְוָתַהּ
וְלָא
אַשׁכַּחִית
לַהּ
בְּתוּלִין
:
ושם
-
ח':
*בר'
ל
,
מא;
דב'
כב
,
יד;
כז
,
טו;
ש"א
ח
,
יא;
יש'
כח
,
כה;
יר'
יז
,
ה;
זכ'
י
,
ג;
תה'
נ
,
כג.
עלילת
-
ד'
(בכתיבים
שונים):
דב'
כב
,
יד
,
יז;
ש"א
ב
,
ג;
תה'
קמא
,
ד.
ולא
-
מצאתי
-
ה':
דב'
כב
,
יד;
ש"א
כט
,
ג;
יח'
כב
,
ל;
תה'
סט
,
כא;
*קה'
ז
,
כח.
ושם
-
ח';
עלילת
-
ד';
והוצא
-
ל'
חס';
ולא
-
מצאתי
-
ה'.
ובא
אליה
ושנאה
-
סופו:
ושם
לה
עלילות
דברים.
עבירה
גוררת
עבירה
(ראה
תנח'
כי
תצא
א):
עבר
על
"לא
תשנא"
(וי'
יט
,
יז)
,
סופו
לבא
לידי
לשון
הרע
(ראה
ספ"ד
רלה).
את
האשה
הזאת
-
מכאן
שאין
אומרים
דברים
אלא
בפני
בעל
דין
(ראה
שם).
עלילות
-
כמו
'סיבות'.
דברים
-
הם
אמת
או
שקר.
בתולים
-
לשון
רבים
ולא
יתפרדו
,
וכן
'בְּחורים'
(ראה
במ'
יא
,
כח)
ו"זקֻנים"
(בר'
לז
,
ג)
ו'עלומים'
(ראה
יש'
נד
,
ד).
ושם
לה
עלילות
דברים
-
מתוך
השנאה
שם
לה
עלילות
,
שרוצה
לגרשה
בלא
כתובה;
ואמר:
לא
מצאתי
לה
בתולים.
כי
יקח
איש
אשה
ובא
אליה
ושנאה
-
טעמו:
כאשר
יקח
איש
אשה
בלִקוחי
התורה
,
שהם
הקדושין
בכסף
,
והיא
המאורסה
אשר
יזכיר
(להלן
,
כג)
,
ואחרי
ימים
בא
אליה
ושנאה
-
שלא
היתה
ערבה
אליו
בביאתה
,
והשכים
בבקר
ובא
לבית
דין
וטען
שלא
מצא
לה
בתולים.
והנה
זה
מתכוין
להוציאה
בלא
מהר
הבתולות
,
שהיא
הכתובה
שכתב
לה;
ומפני
כי
בחזקת
בתולה
נתקדשה
אליו
,
הוא
טוען
עליה
שזינתה
תחתיו.
ולפיכך
אמר
הכתוב
"ואם
אמת
היה
הדבר
הזה"
(להלן
,
כ)
-
כדברי
הבעל
-
"וסקלוה"
(להלן
,
כא).
והאמת
לא
יוָדע
רק
על
פי
שנים
עדים
(ראה
דב'
יז
,
ו).
ולפי
שהכתוב
יפרש
בזנוני
הבתולות
,
כי
כאשר
תהיה
מאורסה
תסקל
,
וכאשר
לא
אורסה
היא
פטורה
,
לא
הוצרך
לפרש
כאן
'ואם
אמת
היה
שזינתה
בארוסיה
ושזנתה
ברצונה
-
וסקלוה'
,
ואמר
ברמז:
"כי
עשתה
נבלה
בישראל
לזנות
בית
אביה"
(להלן
,
כא);
והנבלה
היא
בעשותה
כן
לרצונה;
ו"לִזְנוֹת"
הוא
כאשר
תשׂטה
אשה
תחת
אישה
(ראה
במ'
ה
,
כט).
כי
הנערה
אשר
לא
אורסה
לא
תקרא
'זונה'
בשכבה
עם
אחד
העם;
אבל
היא
מיועדת
לו
(ראה
להלן
,
כח
-
כט).
כי
יקח
איש
אשה
-
רוצה
לומר
,
שקנה
אותה
לו
לאשה
באחד
ממיני
הקנייה
,
ואחר
כן
בא
אליה
ושנא
אותה
,
ומפני
שנאתו
אותה
העליל
אותה
שלא
מצאה
בתולה
,
והוציא
עליה
שם
רע.
לפי
שידענו
שאין
האשה
נסקלת
על
פי
הבעל
,
שנאמר:
"על
פי
שנים
עדים
או
שלשה
עדים
יומת
המת"
(דב'
יז
,
ו)
,
ועוד
,
שאע"פ
שנודה
שיֵאָמן
,
הנה
לא
תתחייב
מפני
זה
מיתה
,
כי
אולי
נבעלה
קודם
שתיארס
-
הנה
מזה
המקום
יתבאר
לנו
שהוצאת
השם
רע
הזה
הוא
שהביא
עדים
שזנתה
בבית
אביה
,
ואחר
שנתארסה
לו;
ועל
זה
אמר:
והוציא
עליה
שם
רע
-
רוצה
לומר:
על
ידי
עדים
שהעידו
שזנתה
אחר
שנתארסה.
או
יהיה
הרצון
באמרו
ושם
לה
עלילות
דברים
-
על
ידי
עדים
,
כי
מַאֲמָרָם
יֵאָמן
,
ולזה
יושמו
לה
הדברים
ההם
,
והם
אמרם
שנבעלה
אחר
שנתארסה.
והוצאתו
עליה
שם
רע
הוא
מה
שיאמר
מעצמו
שלא
מצא
לה
בתולים
,
כי
זה
אינו
כי
אם
הוצאת
דבה
ושם
רע
,
כי
דבריו
אינם
נאמנים
,
ולא
ישפטו
על
פיהם
הדיינים.
ויעיד
על
אמתת
זה
הפירוש
מה
שאמר
אחר
זה:
"והנה
הוא
שם
עלילות
דברים
לאמר
לא
מצאתי
לבתך
בתולים"
(פס'
יז)
,
רוצה
לומר
,
כי
לאמת
שלא
מצא
לבתו
בתולים
שם
עלילות
דברים
בפי
העדים
להעיד
שקר.
ולא
אמר
שם
לה
,
כי
לא
הושמו
לה
עלילות
ההם
אחר
שיש
לה
עדים
שיזימו
עדי
הבעל
,
ולזה
הוצרך
לומר
והוציא
עליה
שם
רע.
ואמר
את
האשה
הזאת
לקחתי
-
מגיד
שאומר
כל
דבריו
לבית
דין
בפני
אשתו
,
שנאמר:
הזאת.
ואקרב
אליה
ולא
מצאתי
לה
בתולים
-
מגיד
שהַבִּיאה
שבא
עליה
הוא
במקום
בתולים
,
לא
שלא
כדרכה.