תנ"ך - כי
יהיה
נער
נערה
בתולה
מארשה
לאיש
ומצאה
איש
בעיר
ושכב
עמה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֤י
יִֽהְיֶה֙
נַעֲרָ֣
נַעֲרָ֣ה
בְתוּלָ֔ה
מְאֹרָשָׂ֖ה
לְאִ֑ישׁ
וּמְצָאָ֥הּ
אִ֛ישׁ
בָּעִ֖יר
וְשָׁכַ֥ב
עִמָּֽהּ:
(דברים פרק כב פסוק כג)
כִּי
יִהְיֶה
נַעֲרָ
נַעֲרָה
בְתוּלָה
מְאֹרָשָׂה
לְאִישׁ
וּמְצָאָהּ
אִישׁ
בָּעִיר
וְשָׁכַב
עִמָּהּ:
(דברים פרק כב פסוק כג)
כי
יהיה
נער
נערה
בתולה
מארשה
לאיש
ומצאה
איש
בעיר
ושכב
עמה:
(דברים פרק כב פסוק כג)
כי
יהיה
נער
נערה
בתולה
מארשה
לאיש
ומצאה
איש
בעיר
ושכב
עמה:
(דברים פרק כב פסוק כג)
אֲרֵי
תְהֵי
עוּלֵימְתָא
בְתוּלְתָא
דִּמאָרְסָא
לִגבַר
וְיַשׁכְּחִנַהּ
גֻּברָא
בְּקַרתָּא
וְיִשׁכּוֹב
עִמַהּ
:
ומצאה
איש
בעיר
-
לפיכך
שכב
עמה;
פירצה
קוראה
לגנב
(ראה
ספ"ד
רמב).
הא
אילו
ישבה
בביתה
,
לא
אירע
לה.
כי
יהיה
-
כאשר
יארע
זה
הדבר.
כי
יהיה
נערה
בתולה
-
ולא
בוגרת
,
בתולה
-
ולא
בעולה
,
מאורסה
(לפנינו:
מאֹרשה)
-
ולא
נשואה
(ראה
סנה'
סו
,
ב);
שהמאורסה
בסקילה
(ראה
להלן
,
כד)
,
לפי
שפְּגָמָהּ
מרובה
,
ומביישת
אביה
ובעלה
יותר
מן
הנשואה.
ענין
נערה
המאורסה
-
כי
כאשר
יראו
עדים
מרחוק
איש
תופס
בנערה
ושוכב
עמה
בעיר
,
והרימו
העדים
קולם
והתרו
בהם
,
על
דעת
רבותינו
(ראה
ספ"ד
רמג)
,
יתחייבו
שניהם
סקילה
,
שגם
האשה
בחזקת
מזנה
לדעת
,
כיון
שלא
צעקה
כלל;
כי
דרך
כל
אנוסה
לצעוק
בעיר
,
להושיעה
ולהצילה.
ואם
יראו
אותה
"בשדה"
(להלן
,
כה)
,
ויחזיק
בה
וישכבנה
,
הרי
זו
בחזקת
אנוסה
-
ופטורה.
וטעם
"צעקה"
(להלן
,
כז)
-
יתכן
שצעקה.
או
טעמו:
אם
צעקה
,
"אין
מושיע
לה"
(שם);
כי
אפילו
שמעו
שלא
צעקה
-
פטורה
,
כיון
שאין
שם
מושיעים
לה.
והכלל:
אם
יש
לה
מושיעים
,
בין
בעיר
בין
בשדה
-
חייבת;
אין
לה
מושיעים
,
בין
בעיר
בין
בשדה
-
פטורה;
שלא
דבר
הכתוב
אלא
בהווה.
ואמר:
על
דבר
אשר
ענה
את
אשת
רעהו
-
ולא
יקרא
'ענוי'
רק
השוכב
באונס
,
וזו
כבר
חייב
אותה
במזנָה
לרצון!?
אבל
ענין
הכתוב
,
כי
כאשר
נראה
שהאיש
אוחז
בה
ושוכב
עמה
,
נדין
האשה
כנתרצה
,
בעבור
שהיתה
יכולה
להִוָשע
ממנו;
ונחשב
האיש
כמענה
אותה
,
כי
לא
פִּתָהּ
ולא
דבר
על
לבה
להשמע
אליו.
ולא
ידעתי
בדין
הצעקה:
אם
ראינו
נערה
שהחזיק
בה
האיש
,
והיא
נלחמת
בו
בכל
כחה
ובוכה
ואוחזת
בבגדיו
או
בשערותיו
להמלט
ממנו
,
ולא
ידעה
לצעוק
,
למה
תסָקל?
אלא
גם
הצעקה
-
בהווה
,
לדון
בה
מן
הסתם:
בעיר
-
מפותה
,
ובשדה
-
אנוסה.
כי
יהיה
נערה
בתולה
מאורסה
לאיש
-
למדנו
מזה
שאין
קדושי
קטן
כלום
,
ולזה
אמר:
מאורסה
לאיש.
והנה
לא
ינהג
בה
זה
הדין
אלא
בעת
היותה
נערה
,
ושתהיה
בחזקת
בתולה
,
כי
לא
חייבה
התורה
שיעידו
העדים
שהיא
בתולה
אז
כשנבעלה
,
כי
זה
לא
יתכן.
ומצאה
איש
בעיר
ושכב
עמה
-
אפילו
שלא
כדרכה
,
כי
הוא
יקרא
גם
כן
'משכב'
כמו
שבארנו
(לעיל
,
כב).
והנה
יעידו
עדים
על
זה
המשכב
,
כי
בזולת
זה
לא
ימותו
,
כמו
שקדם
(לעיל
,
יד).