תנ"ך - כי
בשדה
מצאה
צעקה
הנער
הנערה
המארשה
ואין
מושיע
לה:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֥י
בַשָּׂדֶ֖ה
מְצָאָ֑הּ
צָעֲקָ֗ה
הַֽנַּעֲרָ֙
הַֽנַּעֲרָה֙
הַמְאֹ֣רָשָׂ֔ה
וְאֵ֥ין
מוֹשִׁ֖יעַ
לָֽהּ:
ס
(דברים פרק כב פסוק כז)
כִּי
בַשָּׂדֶה
מְצָאָהּ
צָעֲקָה
הַנַּעֲרָ
הַנַּעֲרָה
הַמְאֹרָשָׂה
וְאֵין
מוֹשִׁיעַ
לָהּ:
ס
(דברים פרק כב פסוק כז)
כי
בשדה
מצאה
צעקה
הנער
הנערה
המארשה
ואין
מושיע
לה:
ס
(דברים פרק כב פסוק כז)
כי
בשדה
מצאה
צעקה
הנער
הנערה
המארשה
ואין
מושיע
לה:
ס
(דברים פרק כב פסוק כז)
אֲרֵי
בְחַקלָא
אַשׁכְּחַהּ
צְוַחַת
עוּלֵימְתָא
דִּמאָרְסָא
וְלֵית
דְּפָרִיק
לַהּ
:
כי
כאשר
יקום
איש
על
רעהו
ורצחו
נפש
-
הרי
זה
בא
ללמד
ונמצא
לָמֵד;
כלומר:
אף
לָמֵד
,
שהוא
מְלמד
ולָמֵד.
מְלמד:
מה
רוצח
יהרג
ולא
יעבר
,
אף
נערה
המאורסה
(בנוסחנו:
המאֹרשה).
ורוצח
-
סברא
הוא
,
כדרבא
(ראה
סנה'
עד
,
א)
,
דמאי
חזית
דדמא
דידך
סומק
טפי
ואתה
ראוי
לחיות
יותר
ממנו?!
דילמא
דמא
דידיה
סמוק
טפי
וראוי
לחיות
יותר
ממך
,
ואין
לדחות
אותו
בשבילך?!
ולָמֵד
(ראה
סנה'
עג
,
א):
מה
הנערה
ניתן
להצילה
בנפשו
,
דכתיב:
אין
מושיע
לה
-
הא
יש
מושיע
,
צריך
להושיע
בכל
מה
שיכול
להושיע
,
אף
רוצח
ניתן
להצילו
בנפשו.
והעדים
שמעידים
עליו?
אומר:
קיימי
בתרי
עברי
נהרא
ולא
יכלו
להציל;
אי
נמי:
היו
יריאים
אותו;
אי
נמי:
לא
ידעי
דניתן
להצילו
בנפשו.
ואיכא
דרַבֵּי
(ראה
סנה'
עג
,
א
-
ב)
מהאי
קרא
הרודף
אחר
הזכור
,
מדכתיב:
נער;
ונערה
המאורסה
-
מדקרי:
נערה;
אחר
חייבי
כריתות
-
מדכתיב:
חטא
,
דמשמע
חייבי
חטאות;
(ואחר)
חייבי
מיתות
בית
דין
-
מדכתיב:
מות.
דכולם
ניתן
להצילו
בנפשו.
צעקה
נערה
המאורסה
ואין
מושיע
לה
-
למדנו
מזה
שהוא
ראוי
לרואים
שיושיעוה;
וההושעה
תהיה
בשימלטוה
מזה
הפועל
בצד
שיוכלו
עליו.
ולזה
,
אם
לא
יוכל
הרואה
לאסרו
בדרך
שלא
יוכל
על
זה
,
הנה
יש
לו
רשות
להכותו
או
לחבול
בו
בדרך
שתשלם
לה
ההצלה
ממנו
,
ואפילו
בנפשו
של
הרודף
אחריה
,
אם
לא
יוכל
להצילה
בצד
אחר.
ולפי
שכבר
הקיש
לזה
הקם
על
רעהו
ורצחו
נפש
(ראה
לעיל
,
כו)
,
למדנו
שהרודף
אחר
חבירו
להורגו
,
יש
רשות
לרואים
להושיעו
,
ואפילו
בנפשו
של
רודף;
ולזה
אמרה
התורה:
"לא
תעמוד
על
דם
רעך"
(וי'
יט
,
טז).
ואינו
דוקא
דבר
שיש
מן
הסכנה
המגיע
בנרדף
לידי
דם
,
כי
אפילו
ממה
שיגיע
לו
מן
הפגם
והבושת
,
ואפילו
אין
בו
היזק
מן
הממון
כמו
זה
העניין
המגיע
לנאנסת
זאת;
כי
כולנו
חייבים
בכבוד
האחד
על
חבירו.