יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כי
ימצא
איש
נערה
בתולה
אשר
לא
אורשה
ותפשה
וגו'
-
רוצה
לומר
,
שאנס
אותה
,
והיא
נערה
ובחזקת
בתולה.
ושכב
עמה
ונמצאו
-
רוצה
לומר
,
שיהיו
שם
עדים.
וכבר
התבאר
ממה
שקדם
,
שהנבעלת
בעיר
-
סתמה
שהיא
מפותה
עד
שיתברר
האונס
(לעיל
,
כג
-
כד)
,
והנבעלת
בשדה
-
סתמה
שהיא
אנוסה
(לעיל
,
כה
-
כז).
ולא
יצטרך
התראה
באונס
ומפתה
,
כמו
שהאוכל
משל
חבירו
משלם
,
ואינו
צריך
התראה.
ולפי
שדקדקה
התורה
שתהיה
בתולה
,
ולזה
הסכימה
שיתן
לאביה
כסף
כמוהר
הבתולות
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'ואלה
המשפטים'
(ראה
שמ'
כב
,
טז);
וזכר
בזה
המקום
שזה
הכסף
הוא
חמשים
סלעים
של
כסף
-
למדנו
שלא
ינהג
זה
הדין
אלא
כשבא
עליה
כדרכה
,
מהמקום
שהיא
בתולה;
כי
אין
בכאן
עונש
לה
,
שנוכל
לומר
שבעבורו
דקדקה
התורה
שתהיה
בתולה.
ולזה
גם
כן
הסכימה
התורה
שיתן
זה
הכסף
מפני
מוהר
הבתולות
הראוי
להן
מצד
בתוליהן.
ולו
תהיה
לאשה
-
זו
היא
מצות
'עשה'.
ולפי
שרצה
זה
האונס
לקחת
אותה
שלא
לשם
אישות
,
כי
אולי
לא
יתרצה
בזה
מצד
מעלתו
או
מצד
פחיתותה
,
עמדה
התורה
כנגד
מחשבתו
והכריחה
אותו
שתהיה
לו
לאשה
תחת
אשר
ענה
אותה
ונהנה
משכיבתה
וחשב
לקחת
זה
ממנה
בזולת
חק
שיהיה
לו
עליה
-
רצתה
התורה
שיהיה
מה
שאכל
-
מבשרו
(ע"פ
בר'
ב
,
כג).
ולזה
הוא
מבואר
,
שאם
לא
היתה
מותרת
לו
לא
יתחייב
ללקחה.
ולפי
שזה
הכסף
יתן
מפני
הנאת
בתוליה
,
ונתבאר
בחובל
בחבירו
שהוא
משלם
חמשה
דברים
,
כמו
שבארנו
בפרשת
'ואלה
המשפטים'
(שמ'
כא
,
יח
-
כה)
,
הנה
הוא
מבואר
שהוא
ישלם
עוד
בושת
ונזק
וצער.
והוא
מבואר
גם
כן
שישלם
גם
כן
שבת
ורפוי
,
אם
קרה
שיצטרך
לה
זה
מפני
צער
השכיבה.
ואולם
במפותה
אין
צער
,
שהרי
נתרצתה.
והוא
מבואר
שאם
אין
לנערה
האנוסה
אב
,
שהקנס
הוא
לעצמה
לא
ליורשי
האב
,
כי
לא
זִכְּתה
התורה
בו
אלא
לאב.
לא
יוכל
שלחה
כל
ימיו
-
רוצה
לומר:
מפני
בחירתו.
אמנם
התורה
תכריחהו
אל
זה
הנה
יחוייב
לשלח
,
כי
התורה
לא
עמדה
בזה
כי
אם
כנגד
בחירתו
,
כמו
שנתבאר
מדברינו.
ואם
שִלְחהּ
יחוייב
שיחזירנה
,
או
עבר
על
'לא
תעשה'.
ולזה
אם
לא
יוכל
לקיים
ה'עשה'
אחר
זה
,
הנה
כבר
עבר
על
'לא
תעשה'.
והוא
מבואר
שאם
לא
רצתה
להנשא
לו
,
לא
ישאנה.