תנ"ך - לא־תראה
את־חמור
אחיך
או
שורו
נפלים
בדרך
והתעלמת
מהם
הקם
תקים
עמו:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תִרְאֶה֩
אֶת־חֲמ֨וֹר
אָחִ֜יךָ
א֤וֹ
שׁוֹרוֹ֙
נֹפְלִ֣ים
בַּדֶּ֔רֶךְ
וְהִתְעַלַּמְתָּ֖
מֵהֶ֑ם
הָקֵ֥ם
תָּקִ֖ים
עִמּֽוֹ:
ס
(דברים פרק כב פסוק ד)
לֹא־תִרְאֶה
אֶת־חֲמוֹר
אָחִיךָ
אוֹ
שׁוֹרוֹ
נֹפְלִים
בַּדֶּרֶךְ
וְהִתְעַלַּמְתָּ
מֵהֶם
הָקֵם
תָּקִים
עִמּוֹ:
ס
(דברים פרק כב פסוק ד)
לא־תראה
את־חמור
אחיך
או
שורו
נפלים
בדרך
והתעלמת
מהם
הקם
תקים
עמו:
ס
(דברים פרק כב פסוק ד)
לא־תראה
את־חמור
אחיך
או
שורו
נפלים
בדרך
והתעלמת
מהם
הקם
תקים
עמו:
ס
(דברים פרק כב פסוק ד)
לָא
תִחזֵי
יָת
חֲמָרָא
דַאֲחוּך
אוֹ
תוֹרֵיהּ
רְמַן
בְּאוֹרחָא
וְתִכבּוֹשׁ
מִנְהוֹן
אָקָמָא
תָקִים
עִמֵיהּ
:
הקם
תקים
[עמו]
-
זו
טעינה:
להטעינו
משאוי
שנפל
מעליו.
עמו
-
עם
בעליו;
אבל
הלך
וישב
לו
,
אמר
לו:
הואיל
ועליך
מצוה
,
אם
רצית
לטעון
טעון
-
פטור
(ראה
משנה
ב"מ
ב
,
י).
נופלים
-
כמו
"רובץ"
(שמ'
כג
,
ה).
ומלת
נופלים
-
כלל.
הקם
תקים
עמו
-
לא
לבדך;
כמו
"עזוב
תעזוב
עמו"
(שם).
נפלים
בדרך
-
זו
טעינה
,
ובשכר;
ובפריקה
-
בחנם
(ראה
ב"מ
לב
,
א).
והוסיף
במצות
הטעינה
(ראה
שמ'
כג
,
ה)
,
להזהיר
עליה
במצות
'לא
תעשה';
כי
בתורה
אמר
"עזוב
תעזוב
עמו"
(שם)
-
מצות
'עשה'.
ועוד
הוסיף:
נופלים
בדרך
,
כי
שם
אמר
"רובץ
תחת
משאו"
(שם);
ולא
הזכיר
שם
,
רק
החמור
,
שדרכו
לטעון
משוי
גדול
וירבץ
תחתיו.
ואמר
בכאן
'אחיך'
ושם
"אויבך"
(שם
,
ד)
"ושונאך"
(שם
,
ה)
-
לאמר:
תעשה
עמו
כן
,
וזכור
האחוה
ותשכח
השנאה.
לא
תראה
את
חמור
אחיך
או
שורו
נופלים
בדרך
-
ראוי
שיובן
זה
שהם
נופלים
-
מפני
המשא;
שאם
היו
נופלים
בזולת
המשא
מפני
חולשתם
,
אין
שם
דרך
להקימם.
ואולם
הכונה
היא
בזה
שהיו
רובצים
תחת
משאם
,
כמו
שנזכר
בפרשת
'ואלה
המשפטים'
(שמ'
כג
,
ה)
,
וכבר
צוה
שם
לפרוק
משאם
עם
הבעלים;
ובזה
המקום
צוה
להקים
המשא
עליהם
עם
הבעלים
,
ולזה
אמר:
הקם
תקים
עמו.
וכבר
בארנו
קודם
זה
מתי
יקרא
זה
העניין
התעלם
ומתי
לא
(לעיל
,
א).
והנה
אמר
בפרשת
'ואלה
המשפטים':
"כי
תפגע"
(שמ'
כג
,
ד)
ובזה
המקום
אמר
לא
תראה
,
ולזה
לא
יחוייב
אלא
על
ראייה
שהיא
כפגיעה
,
וזה
לפי
מה
ששערו
חכמים
(ראה
ספ"ד
רכב)
-
ריס
,
שהוא
אחד
משבעה
ומחצה
במיל.
ואם
היה
רחוק
ממנו
יותר
מזה
השיעור
אינו
חייב
בזאת
המצוה.
ואמר:
הקם
תקים
עמו
-
שאינו
חייב
לטעון
המשא
על
הבהמה
אם
לא
יעזרו
לו
הבעלים;
ואם
היה
זקן
או
חולה
טוען
הוא
לבדו.
ולפי
שאין
האדם
חייב
לעשות
מלאכת
חבירו
ולטרוח
בה
בחנם
,
הוא
מבואר
שהטוען
יקח
שכר
על
הטעינה;
אך
לא
על
הפריקה
,
כי
אינה
מעצם
המלאכה.