תנ"ך - ואם־איש
עני
הוא
לא
תשכב
בעבטו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־אִ֥ישׁ
עָנִ֖י
ה֑וּא
לֹ֥א
תִשְׁכַּ֖ב
בַּעֲבֹטֽוֹ:
(דברים פרק כד פסוק יב)
וְאִם־אִישׁ
עָנִי
הוּא
לֹא
תִשְׁכַּב
בַּעֲבֹטוֹ:
(דברים פרק כד פסוק יב)
ואם־איש
עני
הוא
לא
תשכב
בעבטו:
(דברים פרק כד פסוק יב)
ואם־איש
עני
הוא
לא
תשכב
בעבטו:
(דברים פרק כד פסוק יב)
וְאִם
גְּבַר
מִסכֵּין
הוּא
לָא
תִשׁכּוֹב
בְּמִשׁכּוֹנֵיהּ
:
ואם
-
איש
-
ג':
*דב'
כד
,
יב;
מ"ב
א
,
י;
איוב
יא
,
ב.
ואם
איש
ג'
וסימנהון
ואם
איש
עני
הוא
לא
ואם
איש
אלהים
אני
ואם
איש
שפתים
יצדק.
ואם
-
איש
-
ג';
בעבטו
-
ל'.
לא
תשכב
בעבוטו
-
לא
תשכב
ועבוטו
אצלך
(ראה
ספ"ד
רעז).
לא
תשכב
בעבוטו
-
לא
תשכב
ועבוטו
אצלך.
ואם
איש
עני
הוא
-
יקרא
'עני'
כאשר
אין
לו
עבוט
אחר
כיוצא
בו;
הא
אלו
היו
לו
שני
כלים
מאותו
המין
,
נוטל
אחד
ומחזיר
אחד
,
בין
שהוא
עני
או
עשיר
בנכסים
רבים.
ואם
איש
עני
הוא
לא
תשכב
בעבוטו
-
הנה
זה
יהיה
כשיהיה
כסות
לילה.
ואין
הכונה
בזה
שלא
ישתמש
בעבוטו
,
כי
זה
ממה
שאין
צריך
להזהיר
בו
,
ואפילו
אם
היה
עשיר;
ואמנם
הרצון
בזה
שלא
ישכב
ועבוטו
אצלו
,
אבל
יחוייב
לו
להשיב
לו.
ובאר
שבבא
השמש
משיב
לו
את
המשכון
כדי
שישכב
בשלמתו.
והנה
למדנו
מזה
שהוא
הדין
לכסות
יום
להחזירו
לו
ביום
כדי
שישתמש
בו
ביום
,
ואולם
דברה
התורה
בהווה
,
לפי
שהממשכן
את
חבירו
ימשכנהו
ביום
על
הרוב
,
ואז
לא
יוכן
לעני
לתת
לו
כי
אם
כסות
לילה.
והנה
למדנו
מזה
שאם
היה
לעני
במה
ישכב
זולת
זה
המשכון
,
לא
יחוייב
המלוה
להשיבו
לו.
ולפי
שזה
הדין
הוא
בזה
המקום
במי
שלקחו
משכון
ממנו
שלא
בשעת
הלואה
,
למדנו
שאם
לוה
על
המשכון
בתחילת
ההלוואה
,
אינו
חייב
להחזיר.
ולך
תהיה
צדקה
-
רוצה
לומר
,
שהשם
יחשבה
לך
לצדקה
(ע"פ
בר'
טו
,
ו)
אם
תשיב
לעני
כסות
יום
ביום
וכסות
לילה
בלילה.