תנ"ך - לא־תעשק
שכיר
עני
ואביון
מאחיך
או
מגרך
אשר
בארצך
בשעריך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹא־תַעֲשֹׁ֥ק
שָׂכִ֖יר
עָנִ֣י
וְאֶבְי֑וֹן
מֵאַחֶ֕יךָ
א֧וֹ
מִגֵּרְךָ֛
אֲשֶׁ֥ר
בְּאַרְצְךָ֖
בִּשְׁעָרֶֽיךָ:
(דברים פרק כד פסוק יד)
לֹא־תַעֲשֹׁק
שָׂכִיר
עָנִי
וְאֶבְיוֹן
מֵאַחֶיךָ
אוֹ
מִגֵּרְךָ
אֲשֶׁר
בְּאַרְצְךָ
בִּשְׁעָרֶיךָ:
(דברים פרק כד פסוק יד)
לא־תעשק
שכיר
עני
ואביון
מאחיך
או
מגרך
אשר
בארצך
בשעריך:
(דברים פרק כד פסוק יד)
לא־תעשק
שכיר
עני
ואביון
מאחיך
או
מגרך
אשר
בארצך
בשעריך:
(דברים פרק כד פסוק יד)
לָא
תַעשׁוֹק
אֲגִירָא
עַניָא
וּמִסכֵּינָא
מֵאֲחָך
אוֹ
מִגִּיוֹרָך
דִּבאַרעָך
בְּקִרוָך
:
לא
תעשק
[שכר]
שכיר
-
והלא
כבר
כתוב
(ראה
וי'
יט
,
יג)!?
אלא
לעבור
על
האביון
בשני
'לאוין':
לא
תעשק
[שכר]
שכיר
שהוא
עני
ואביון
,
ועל
העשיר
כבר
הוזהר:
"לא
תעשק
את
רעך"
(שם;
ראה
ספ"ד
רעח).
אביון
-
התאב
לכל
דבר
(ראה
או"מ
ע' 129
).
מגרך
-
זה
גר
צדק.
בשעריך
-
זה
גר
תושב
,
אוכל
נבילות
(ראה
דב'
יד
,
כא).
אשר
בארצך
-
לרבות
שכר
בהמה
וכלים
(ראה
ספ"ד
רעח).
לא
תעשוק
שכיר
עני
ואביון
-
ידבר
הכתוב
בהווה
,
שהעניים
והאביונים
והגרים
משכירים
עצמם.
וכן
"אם
כסף
תלוה
את
עמי
את
העני
עמך"
(שמ'
כב
,
כד);
וכן
"לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה"
(להלן
,
יט)
-
שהם
העניים
ברוב.
וכן
בהרבה
מקומות
ידבר
בהווה;
כמו
"לא
תחסום
שור
בדישו"
(דב'
כה
,
ד);
"לא
תחרוש
בשור
ובחמור"
(דב'
כב
,
י).
ובסיפרי
(ספ"ד
רעח)
אמרו:
אם
כן
למה
נאמר
עני
ואביון?
ממהר
אני
ליפרע
על
ידי
עני
ואביון
יותר
מכל
אדם.
ודרשו:
מגרך
-
זה
גר
צדק;
לעבר
עליו
בשני
'לאוין'.
לא
תעשוק
שכיר
עני
ואביון
-
ידוע
כי
התורה
דברה
בזה
בהווה
,
וזה
,
כי
אע"פ
שהיה
עשיר
אין
ראוי
לעשוק
שכירותו;
ואולם
זכר
עני
ואביון
,
כי
החטא
בו
יותר
עצום
,
כאמרו
"וקרא
עליך
אל
יי'
והיה
בך
חטא"
(דב'
טו
,
ט).
מאחיך
או
מגרך
-
זה
גר
צדק.
אשר
בארצך
בשעריך
-
רוצה
לומר:
אשר
הוא
בארצך
ובשעריך
לבקש
שכירותו
ממך.
ולמדנו
מזה
שאם
לא
בקש
לו
שכירותו
,
אינו
עובר
על
איחור
שכירותו.