תנ"ך - ביומו
תתן
שכרו
ולא־תבוא
עליו
השמש
כי
עני
הוא
ואליו
הוא
נשא
את־נפשו
ולא־יקרא
עליך
אל־ה'
והיה
בך
חטא:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּיוֹמוֹ֩
תִתֵּ֨ן
שְׂכָר֜וֹ
וְֽלֹא־תָב֧וֹא
עָלָ֣יו
הַשֶּׁ֗מֶשׁ
כִּ֤י
עָנִי֙
ה֔וּא
וְאֵלָ֕יו
ה֥וּא
נֹשֵׂ֖א
אֶת־נַפְשׁ֑וֹ
וְלֹֽא־יִקְרָ֤א
עָלֶ֙יךָ֙
אֶל־יְהוָ֔ה
וְהָיָ֥ה
בְךָ֖
חֵֽטְא:
ס
(דברים פרק כד פסוק טו)
בְּיוֹמוֹ
תִתֵּן
שְׂכָרוֹ
וְלֹא־תָבוֹא
עָלָיו
הַשֶּׁמֶשׁ
כִּי
עָנִי
הוּא
וְאֵלָיו
הוּא
נֹשֵׂא
אֶת־נַפְשׁוֹ
וְלֹא־יִקְרָא
עָלֶיךָ
אֶל־יְהוָה
וְהָיָה
בְךָ
חֵטְא:
ס
(דברים פרק כד פסוק טו)
ביומו
תתן
שכרו
ולא־תבוא
עליו
השמש
כי
עני
הוא
ואליו
הוא
נשא
את־נפשו
ולא־יקרא
עליך
אל־ה'
והיה
בך
חטא:
ס
(דברים פרק כד פסוק טו)
ביומו
תתן
שכרו
ולא־תבוא
עליו
השמש
כי
עני
הוא
ואליו
הוא
נשא
את־נפשו
ולא־יקרא
עליך
אל־יהוה
והיה
בך
חטא:
ס
(דברים פרק כד פסוק טו)
בְּיוֹמֵיהּ
תִּתֵּין
אַגרֵיהּ
וְלָא
תֵיעוֹל
עֲלוֹהִי
שִׁמשָׁא
אֲרֵי
עַניָא
הוּא
וְלֵיהּ
הוּא
מָסַר
יָת
נַפשֵׁיהּ
וְלָא
יִקרֵי
עֲלָך
קֳדָם
יְיָ
וִיהֵי
בָך
חוֹבָא
:
ולא
-
תבוא
-
ג':
דב'
כד
,
טו;
יר'
ה
,
יב;
יח'
כד
,
טז.
ולא
-
תבוא
-
ג';
הוא
נשא
-
ל'.
ואליו
הוא
נושא
את
נפשו
-
אל
השכר
הזה
הוא
נושא
נפשו
למות:
עלה
בכבשׁ
ונתלה
באילן
(ראה
ב"מ
קיב
,
א).
והיה
בך
חטא
-
מכל
מקום;
אלא
שממהרין
ליפרע
על
ידי
הקורא
(ראה
ספ"ד
רעט).
ואליו
הוא
נושא
את
נפשו
-
מתאוה
נפשו
כדי
לאכול
שכרו.
וכמוהו
"חטאת
עמי
יאכלו
ואל
עונם
ישאו
נפשם"
(בנוסחנו:
נפשו;
הו'
ד
,
ח):
מתאוים
הכהנים
לאכול
חטאת
שיביאו
על
עונם.
ביומו
תתן
שכרו
-
מצוה;
ולא
תבוא
עליו
-
מצות
'לא
תעשה'
,
לחזוק.
ואליו
-
אל
שכרו.
הוא
נושא
את
נפשו
-
להתפרנס
ממנו;
על
כן
השכיר
את
עצמו.
ואליו
הוא
נושא
את
נפשו
-
תקוותו
להשיב
נפשו
ולאכול
,
זהו
שכרו
,
דאין
לו
מה
יאכל
אלא
ממה
שיקח
בשכרו;
ואם
תעשוק
אותו
,
לית
ליה
מידי
למיכל.
ורבותינו
אמרו
(ראה
ב"מ
קיב
,
א)
,
שעולה
בכבש
ונתלה
באילן
ושם
נפשו
בסכנה.
וטעם
ביומו
תתן
שכרו
ולא
תבא
(בנוסחנו:
תבוא)
עליו
השמש
,
על
דרך
הפשט
-
ביאור
ממה
שנאמר
בתורה
"לא
תלין
פעולת
שכיר
אתך
עד
בקר"
(וי'
יט
,
יג);
כי
דרך
הכתובים
לדבר
בהווה
,
והמנהג
הוא
לשכֹּר
הפועל
ביום
,
ולערב
הוא
יוצא
,
טרם
בא
השמש.
ויצוה
הכתוב
לפרעו
ביומו
כהשלים
מלאכתו
מיד
,
ושלא
תבא
עליו
השמש
,
כדי
שיקנה
בשכרו
לו
ולאשתו
ולבניו
מה
שיאכלו
בלילה;
כי
עני
הוא
-
ברובי
הנשכרים
,
ואל
השכר
הזה
הוא
נושא
נפשו
,
שיקנה
בו
מזון
להחיות
נפשו.
ילמד
אותנו
בכאן
,
כי
מה
שאמר
בתורה
"לא
תלין
פעלת
שכיר
אתך
עד
בקר"
(שם)
,
הכונה
בו
שתפרענו
ביומו;
שאם
לא
תפרענו
בצאתו
ממלאכתו
מיד
,
הנה
ילך
לו
לביתו
וישאר
שכרו
אתך
עד
בקר
,
וימות
הוא
ברעב
בלילה.
וכן
"כי
היא
כסותו
(בנוסחנו:
כסותֹה)
לבדה
היא
שמלתו
לעורו
במה
ישכב"
(שמ'
כב
,
כו)
-
יזכיר
טעם
המצוה
ברובי
ה'לאוין'.
ורבותינו
פירשו
(ראה
ב"מ
קי
,
ב)
,
כי
הכתוב
בתורה
"עד
בקר"
-
בשכיר
יום;
ושב
לבאר
בכאן
דין
שכיר
לילה.
והנה
לכל
אחד
זמן
לפרעון
שתים
עשרה
שעות.
והוא
האמת
בקבלה
,
והנאות
בטעם
נכון.
ביומו
תתן
שכרו
ולא
תבא
עליו
השמש
-
הנה
במקום
אחר
אמר:
"ולא
(בנוסחנו:
לא)
תלין
פעולת
שכיר
אתך
עד
בקר"
(וי'
יט
,
יג).
למדנו
ששכיר
יום
גובה
כל
הלילה
,
שנאמר:
"עד
בקר"
,
ואחר
זה
עובר
עליו;
ושכיר
לילה
גובה
כל
היום
,
שנאמר:
ביומו
תתן
שכרו
ולא
תבא
עליו
השמש.
ולמדנו
מזה
,
שאם
היה
שכיר
לזמן
רב
ונשלמה
פעולת
שכירותו
ביום
,
גובה
כל
הלילה
,
שנאמר:
"לא
תלין
פעולת
שכיר"
-
עד
השלימו
כל
פעולתו
ששכרו
עליה
,
אינו
עובר
,
ואז
יש
לו
כל
הלילה
אם
השלים
ביום
,
ואם
השלים
בלילה
יש
לו
כל
היום
,
עד
בא
השמש.
כי
עני
הוא
ואליו
הוא
נושא
את
נפשו
-
רוצה
לומר:
כי
אל
השכירות
ההוא
נושא
את
נפשו
,
כי
ממנו
הוא
מתפרנס
ומחיה
עצמו;
ואם
לא
תפרעהו
בזמנו
,
יקרא
עליך
אל
יי'
ויביא
עליך
עונש
חזק
על
איחורך
לעני
מזונותיו
,
כי
משכירותו
הוא
מתפרנס.
וזה
שזכר
בסוף
אינו
כי
אם
בעני
,
כי
העשיר
אינו
מהיר
כל
כך
לגבות
שכירותו
,
ולא
תחסר
פרנסתו
מפני
האיחור
הזה.