תנ"ך - כי
תקצר
קצירך
בשדך
ושכחת
עמר
בשדה
לא
תשוב
לקחתו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
למען
יברכך
ה'
אלהיך
בכל
מעשה
ידיך:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֣י
תִקְצֹר֩
קְצִֽירְךָ֨
בְשָׂדֶ֜ךָ
וְשָׁכַחְתָּ֧
עֹ֣מֶר
בַּשָּׂדֶ֗ה
לֹ֤א
תָשׁוּב֙
לְקַחְתּ֔וֹ
לַגֵּ֛ר
לַיָּת֥וֹם
וְלָאַלְמָנָ֖ה
יִֽהְיֶ֑ה
לְמַ֤עַן
יְבָרֶכְךָ֙
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
בְּכֹ֖ל
מַעֲשֵׂ֥ה
יָדֶֽיךָ:
ס
(דברים פרק כד פסוק יט)
כִּי
תִקְצֹר
קְצִירְךָ
בְשָׂדֶךָ
וְשָׁכַחְתָּ
עֹמֶר
בַּשָּׂדֶה
לֹא
תָשׁוּב
לְקַחְתּוֹ
לַגֵּר
לַיָּתוֹם
וְלָאַלְמָנָה
יִהְיֶה
לְמַעַן
יְבָרֶכְךָ
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
בְּכֹל
מַעֲשֵׂה
יָדֶיךָ:
ס
(דברים פרק כד פסוק יט)
כי
תקצר
קצירך
בשדך
ושכחת
עמר
בשדה
לא
תשוב
לקחתו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
למען
יברכך
ה'
אלהיך
בכל
מעשה
ידיך:
ס
(דברים פרק כד פסוק יט)
כי
תקצר
קצירך
בשדך
ושכחת
עמר
בשדה
לא
תשוב
לקחתו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
למען
יברכך
יהוה
אלהיך
בכל
מעשה
ידיך:
ס
(דברים פרק כד פסוק יט)
אֲרֵי
תִחצוּד
חֲצָדָך
בְּחַקלָך
וְתִתנְשֵׁי
עֻמרָא
בְחַקלָא
לָא
תְתוּב
לְמִסְבֵיהּ
לְגִיוֹרָא
לְיַתמָא
וּלאַרמַלתָּא
יְהֵי
בְּדִיל
דִּיבָרְכִנָך
יְיָ
אֱלָהָך
בְּכֹל
עוּבָדֵי
יְדָך
:
כי
-
י'
ראשי
פסוקים
בטעמא
(מונח
לפני
גרשיים
או
תלישא
קטנה)
בתורה:
ראה
דב'
ג
,
יא.
ידיך
-
י"א
מלא:
ראה
דב'
טז
,
טו.
י'
בטע'
בתור'
ראש'
פסוק'
כי
בא
סוס
פרעה
כי
תשא
כי
תפגע
כי
תכלה
כי
לקחו
כי
שאל
נא
כי
תקצר
קצירך
כי
יפלא
כי
אם
במקום
כי
רק
עוג.
ידיך
-
י"א
מל'
וכל
תלים
דכות'
ב'
מ'
ה'.
ושכחת
עומר
-
ולא
גדיש.
מכאן
אמרו
(ראה
משנה
פאה
ו
,
ו):
העומר
שיש
בו
סאתים
ושכחוֹ
,
אינו
שכחה.
בשדה
-
לרבות
שכחת
קמה
,
ששכח
מקצתה
מלקצור
(ראה
ספ"ד
רפג).
לא
תשוב
לקחתו
-
מכאן
אמרו
(ראה
ב"מ
יא
,
א):
שלאחריו
-
שכחה
,
שלפניו
-
אינו
שכחה
,
שאינו
ב'בל
תשוב'.
למען
יברכך
-
אע"פ
שבאת
לידו
שלא
מתכוין;
קל
וחומר
לעושה
ומתכוין.
אמור
מעתה:
נפלה
סלע
מידו
ומצאה
עני
ונתפרנס
בה
,
הרי
הוא
מתברך
עליה
(ראה
תו"כ
ויקרא
חובה
יב
,
יב).
למען
יברכך
-
כי
נתת
משלך
במחשבה
,
והשם
יתן
לך
משלו
באמת.
ושכחת
-
נדרש
בין
אַקצירך
,
שאם
שכח
מקצת
קמה
לקצור
שלא
ישוב
,
וכן
אַעומר.
עומר
אחד
-
שכחה
,
שנים
-
אינה
שכחה
(?
ראה
משנה
פאה
ו
,
ה).
עומר
-
שכחה
,
ולא
גדיש
(ראה
ספ"ד
רפג);
ואם
יש
בעומר
סאתים
(ראה
משנה
פאה
ו
,
ו)
,
הרי
זה
גדיש
ואינו
שכחה.
לא
תשוב
-
שלאחריו:
שכחה
,
שלפניו:
אינה
שכחה
,
שאינה
בלא
תשוב
(ראה
שם
,
ד).
יהיה
-
לרבות
שכחת
העיר;
אלא
שבשדה
,
זָכוּר
ולבסוף
שָכוּחַ
אינו
'שכחה';
בעיר
,
זָכוּר
ולבסוף
שָכוּחַ
-
שכחה
,
דליתיה
דליזכיה
ביה
(ראה
ב"מ
יא
,
א).
למען
יברכך
יי'
-
מפני
שיש
באילו
מצות
חסרון
כיס
אומר:
'כי
יברכך';
כלומר:
לא
תהיה
חסר
בכך
כלום.
כי
תקצור
קצירך
בשדך
-
כי
תקצור
כולל
אם
קְצָרהּ
הוא
או
שלוחו;
אבל
אם
קצרוה
ליסטים
או
כרסמוה
נמלים
ומה
שידמה
לזה
לא
ינהג
בקציר
הדין
הנזכר.
קצירך
-
לא
קציר
הקדש
ולא
קציר
גוים
ולא
קציר
הפקר.
בשדך
-
פרט
לשפזרה
הרוח
את
עמריו
בשדה
אחר
,
כי
אע"פ
ששכחם
שם
,
אינו
שכחה.
ושכחת
עומר
בשדה
-
ושכחת
עומר
ולא
גדיש.
והנה
דרך
העומר
להיות
עושה
פחות
מסאתים
לפי
הוראת
הגדר;
ולזה
אם
יהיו
בו
סאתים
,
אינו
שכחה.
ושכחת
עומר
בשדה
-
ראוי
שיהיה
נשכח
בשדה;
אבל
אם
נשכח
בעיר
,
כיון
שאינו
נשכח
בשדה
,
אינו
שכחה.
ועניין
השכחה
הזאת
הוא
במה
שדרכו
לשכח
,
כמו
שאין
שם
בשדה
מי
שרואה
אותו
בעת
שאתה
שוכחו;
אבל
אם
יש
שם
רואה
אין
ראוי
לשכחו
,
כי
מדרך
האנשים
שיזכירו
קצתם
לקצת
מה
שהם
רואים.
וראוי
שתדע
ששכחת
הפועלים
שם
הוא
כמו
שכחת
הבעל
הבית
,
כי
הם
שם
במקומו
וגם
על
ידיהם
נעשה
הלקט
שהוא
לעניים
,
כמו
שקדם
(ראה
וי'
יט
,
ט).
ולפי
שאמר
עומר
,
ידענו
שאם
לא
היו
האגודות
באופן
שיקראו
עומר
,
לקטנותם
,
הנה
אין
השכחה
נוהגת
בהם.
ולפי
שאמר
כי
תקצור
קצירך
בשדך
אצל
זכירתו
שכחת
העומר
,
למדנו
מזה
שני
דברים:
האחד
-
שיש
שכחה
גם
כן
בקצירת
הקמה;
וכבר
נתבאר
זה
עוד
ממה
שאמרה
התורה
אחר
זה:
"לא
תפאר
אחריך"
(להלן
,
כ)
,
"לא
תעולל
אחריך"
(להלן
,
כא)
-
הנה
מה
שעזב
'אחריו'
הוא
שכחה;
למדנו
שהשכחה
נוהגת
במחובר
,
ולזה
תהיה
נוהגת
בקמה
,
ויוגבל
שִׁעוּרה
מהשיעור
המוגבל
לעומר.
והשני
-
שהוא
שיהיה
בעת
הקצירה
קצירך
,
ואז
יהיה
נוהג
בו
דין
השכחה;
אמנם
אם
בשעת
קצירה
אינו
קצירך
,
בדרך
שאינו
אז
מחוייב
בפיאה
,
הנה
לא
ינהג
בו
דין
השכחה.
והוא
מבואר
שהשָכוּחַ
בשדה
,
אע"פ
שזכר
אותו
אחר
זה
,
הוא
לעניים
,
שהרי
הזהירה
התורה
ואמרה
לא
תשוב
לקחתו.
והנה
עניין
השכחה
הוא
שישכח
העומר
או
הקמה
במקום
שלא
תכריחהו
מלאכתו
לשוב
אצלו
,
להיותו
כמו
גמר
מלאכה
אצל
המקום
ההוא;
ואפילו
היה
טמון
שם
או
שקצר
בלילה
או
אסף
העמרים
בלילה.
ולפי
שאמר
כי
תקצור
,
למדנו
שבמה
שראוי
לקצור
לפי
הנהוג
ינהג
דין
השכחה
,
לא
במה
שאינו
ראוי
לקצור
,
כמו
התבואה
שקצרה
קודם
שנגמרה
,
להאכילה
לבהמה.
לא
תשוב
לקחתו
-
הזהיר
מלקיחתו
אחר
זה
,
אע"פ
שזכרו.
לגר
יתום
ולאלמנה
יהיה
-
מגיד
שאם
לקחו
,
יחוייב
לתתו
לעניים.
והנה
זה
הגר
הנזכר
פה
הוא
גר
צדק;
והיתום
והאלמנה
-
עניים
,
אך
דברה
תורה
בהווה.
והראייה
על
זה
,
שהרי
אמר
בפרשת
'בהר
סיני'
תמורת
זה
המאמר:
"לעני
ולגר
תעזוב
אותם"
(?
וי'
כג
,
כב).
ולמדנו
עוד
מאמרו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
,
שראוי
לעשות
בדרך
שתהיה
יד
העניים
שוה
בזה
,
ולזה
לא
ימנע
קצת
העניים
מלהכנס
שם
ויניח
קצתם
להכנס
שם
,
ומה
שדומה
לזה
ממה
שיסבב
אם
שלא
יכנסו
העניים
שם
,
אם
שיכנסו
קצתם
זולת
קצת.
ולמדנו
מאמרו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
-
שבזמן
שהוא
מוכן
להיות
לגר
ליתום
ולאלמנה
,
רוצה
לומר:
לעניים
,
אז
הוא
מוזהר
שלא
לשוב
לקחתו
,
לא
בזמן
שאינו
מוכן
להיות
להם
,
והוא
בשעת
סור
העניים
מלחזר
אחר
אלו
הדברים
בשדות;
כי
התורה
אמרה
לגר
ליתום
לאלמנה
יהיה
-
לא
לעורבים
ולזולתם
(ראה
חולין
קלד
,
ב).
ולמדנו
מאמרו
לגר
ליתום
ולאלמנה
יהיה
-
שאע"פ
שעבר
ולקחו
בעל
הבית
,
חייב
להחזירה
לעניים
בגורן
או
בקמה
או
בפת.
למען
יברכך
יי'
אלהיך
בכל
משלח
ידיך
-
מגיד
שבשכר
זה
יברכך
השם
להוסיף
על
תבואותיך;
כי
כמו
שתחון
העניים
יחנך
השם
יתעלה
,
למען
תתן
להם;
כי
הוא
נותן
לחם
לכל
בשר
(ע"פ
תה'
קלו
,
כה)
,
וישימך
כלי
לנתינת
המזון
לעניים
אשר
ישפיעהו
השם
יתעלה
עליהם
מצד
ההשגחה
הכוללת.