תנ"ך - זכור
את
אשר־עשה
לך
עמלק
בדרך
בצאתכם
ממצרים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
זָכ֕וֹר
אֵ֛ת
אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה
לְךָ֖
עֲמָלֵ֑ק
בַּדֶּ֖רֶךְ
בְּצֵאתְכֶ֥ם
מִמִּצְרָֽיִם:
(דברים פרק כה פסוק יז)
זָכוֹר
אֵת
אֲשֶׁר־עָשָׂה
לְךָ
עֲמָלֵק
בַּדֶּרֶךְ
בְּצֵאתְכֶם
מִמִּצְרָיִם:
(דברים פרק כה פסוק יז)
זכור
את
אשר־עשה
לך
עמלק
בדרך
בצאתכם
ממצרים:
(דברים פרק כה פסוק יז)
זכור
את
אשר־עשה
לך
עמלק
בדרך
בצאתכם
ממצרים:
(דברים פרק כה פסוק יז)
הֱוִי
דְכִיר
יָת
דַּעֲבַד
לָך
עֲמָלֵק
בְּאוֹרחָא
בְּמִפַּקכוֹן
מִמִצרָיִם
:
[זכור
את
אשר
עשה
לך
וגו'
-
אם
שיקרת
במדות
ומשקלות
,
הוי
דואג
מן
גירוי
האויב;
שנאמר
"מאזני
מרמה
תועבת
יי'"
(מש'
יא
,
א)
,
וכתיב
בתריה
"בא
זדון
ויבא
קלון"
(שם
,
ב;
ראה
תנח'
כי
תצא
ח).]
וסמוך
(ראה
רו"ר
א
,
ב):
זכור...
אשר
עשה
לך
עמלק
-
את
העול
שעשה
עמלק
,
שהיה
הולך
אחריך
ומזנב
והורג
הנחשלים.
ותיבה
הפוכה
היא:
כל
הנחלשים
,
שלא
היו
יכולים
להשיג
המחנה
,
היה
הורגם;
וגם
היה
ממציא
להם
סחורות
(ראה
פס"ר
יב)
,
וכשהיו
מתאחרים
לישא
וליתן
עמו
והיו
מתרחקים
מן
המחנה
,
והיה
עומד
עליהם
והורגם.
זכור
-
שתכתבו
בספר
מה
שעשה
לך
,
כדכתיב
"כתוב
זאת
זכרון
בספר
ושים
באזני
יהושע"
(שמ'
יז
,
יד)
,
וכתיב
התם
"כי
מחה
אמחה";
ולכך
אני
רוצה
שיכתוב
סרחונו
ויהיה
לזכר
,
שלא
יתמהו
על
מה
מחיתיו.
ואתה
עייף
-
משיעבוד
מצרים
,
ויגע
-
מטורח
הדרך.
ולא
ירא
אלהים
-
מעשות
עול
כזה.
ואע"פ
שהשכינה
בקרב
מחניך
(ע"פ
דב'
כג
,
טו)
,
לא
היה
חרד
שמא
יקפיד;
אלמא
,
העושה
עול
אינו
ירא
אלהים.
וכן
העושה
עול
במשקלות
אינו
ירא
אלהים
,
להכי
סמכי
זה
לזה.
והיינו
דקאמרי
רבותינו:
מודאות
מודיות;
(אולי:
'יציאת
מצרים
משקלות
במשקלות')
,
בבבא
מציעא
(סא
,
ב)
,
דמהכא
ילפינן.
ובמשלי
מרמז
נמי
להאי
סמכי
,
דכתיב
"אבן
ואבן
איפה
ואיפה
תועבת
יי'
גם
שניהם"
(מש'
כ
,
י)
,
וכתיב
בתריה
"בא
זדון
ויבא
קלון"
(מש'
יא
,
ב)
-
כנגד
ביאת
עמלק.
ויזנב
בך
כל
הנחשלים
-
כתיב
,
'כל
הנחלשים'
,
כמו
"שמלה"
(יש'
ג
,
ו)
-
"שלמה"
(שמ'
כב
,
ח).
ונראה
לפי
העניין
כמי
שלא
היה
לו
כח
להלחם
בישראל
,
אך
כלסטים
היו
תופסים
אותם
שהיו
בזנב
המחנה;
ואמרו
להם
ישראל
להלחם
,
ולא
יכלו
להלחם
עם
כל
העם
,
אבל
אמרו:
עם
ארבעים
אלף
או
שלשים
אלף
נלחם;
וכן
עשו.
ולכך
כתיב
"בחר
לנו
אנשים
וצא
הלחם"
(שמ'
יז
,
ט)
-
דאי
יכולים
להלחם
,
לא
היו
מזנבים
,
אלא
באים
בהדיא.
זכור
את
אשר
עשה
לך
עמלק
-
כבר
הזכרתי
(דב'
כד
,
ט)
במדרש
שדרשו
בו
בסיפרא
(תו"כ
בחוקותי
פרשתא
א
,
ג):
יכול
בלבך?
כשהוא
אומר
"לא
תשכח"
(להלן
,
יט)
-
הרי
שכיחת
הלב
אמורה;
הא
מה
אני
מקיים
זכור?
-
שתהא
שונֶה
בפיך.
וכן
בסיפרי
(ספ"ד
רצו):
זכור
את
אשר
עשה
לך
עמלק
-
בפה;
"לא
תשכח"
-
בלב.
ולא
ידעתי
מה
היא
ה'זכירה'
הזו
בפה;
אם
לומר
,
שנקרא
פרשת
עמלק
בצבור
,
ונמצינו
למדין
מן
התורה:
בשניה
-
זכור
(ראה
משנה
מגילה
ג
,
ד);
ויהיה
סמך
לְמקרא
מגלה
מן
התורה.
והנכון
,
שהוא
לומר
שלא
תשכח
מה
שעשה
לנו
עמלק
,
עד
שנמחֶה
את
שמו
"מתחת
השמים"
(להלן
,
יט);
ונספר
לבנינו
ולדורותינו
,
לומר
להם:
כך
עשה
לנו
הרשע
,
ולכך
נצטוינו
למחות
את
שמו.
וכן
במעשה
מרים
(ראה
דב'
כד
,
ט)
נצטוינו
להודיעו
לבנינו
ולספר
בו
לדורות
,
ואף
ע"פ
שהיה
ראוי
גם
להסתירו
,
שלא
לדבר
בגנותן
של
צדיקים;
אבל
צוה
הכתוב
להודיעו
ולגלותו
,
כדי
שתהיה
אזהרת
לשון
הרע
שומה
בפינו
,
מפני
שהוא
חטא
גדול
וגורם
רעות
רבות
ובני
אדם
נכשלין
בו
תמיד
,
כמו
שאמרו
(ראה
ב"ב
קסה
,
א):
והכל
בלשון
הרע.
זכור
את
אשר
עשה
לך
עמלק
בדרך
בצאתכם
ממצרים
-
צוה
לזכור
תמיד
הרע
שדמה
לעשות
לנו
עמלק
ברפידים
בצאתנו
ממצרים
(ראה
שמ'
יז
,
ח).
והנה
מן
הדומה
שהוא
עורר
אז
המלחמה
לראותו
ישראל
בתכלית
החולשה
,
עם
שידמה
ממה
שנזכר
בזה
המקום
,
שהגידו
לו
חכמיו
שהוא
ינצח
ישראל
אז
מצד
המערכת
,
ושאין
ישראל
ראויין
עדיין
אל
הברכה
אשר
ברך
יצחק
את
יעקב
(בר'
כז
,
כט)
,
אשר
היא
מפאת
ההשגחה
הפרטית
,
ולזה
ימצא
להם
אז
לכלות
ישראל
ותסור
מהם
הקללה
שנתקללו
להיות
עובדים
ליעקב
(ראה
שם
,
מ).
כי
עמלק
היה
מבני
עשו
,
כמו
שנזכר
בסוף
פרשת
'וישלח
יעקב'
(ראה
בר'
לו
,
יב).
והנה
על
עומק
מחשבתם
זאת
לכלות
ישראל
קודם
שיהיה
ראויים
לזאת
ההשגחה
,
צוה
השם
לכלותם
,
כמו
שצוה
להכות
את
המדינים
של
עומק
מחשבתם
להסיר
מישראל
ההשגחה
האלהית
הפרטית
כדי
לכלותם
,
כאמרו
"כי
צוררים
הם
לכם
בנכליהם
אשר
נכלו
לכם
על
דבר
פעור"
(במ'
כה
,
יח).