תנ"ך - אשר
קרך
בדרך
ויזנב
בך
כל־הנחשלים
אחריך
ואתה
עיף
ויגע
ולא
ירא
אלהים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֲשֶׁ֨ר
קָרְךָ֜
בַּדֶּ֗רֶךְ
וַיְזַנֵּ֤ב
בְּךָ֙
כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים
אַחֲרֶ֔יךָ
וְאַתָּ֖ה
עָיֵ֣ף
וְיָגֵ֑עַ
וְלֹ֥א
יָרֵ֖א
אֱלֹהִֽים:
(דברים פרק כה פסוק יח)
אֲשֶׁר
קָרְךָ
בַּדֶּרֶךְ
וַיְזַנֵּב
בְּךָ
כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִים
אַחֲרֶיךָ
וְאַתָּה
עָיֵף
וְיָגֵעַ
וְלֹא
יָרֵא
אֱלֹהִים:
(דברים פרק כה פסוק יח)
אשר
קרך
בדרך
ויזנב
בך
כל־הנחשלים
אחריך
ואתה
עיף
ויגע
ולא
ירא
אלהים:
(דברים פרק כה פסוק יח)
אשר
קרך
בדרך
ויזנב
בך
כל־הנחשלים
אחריך
ואתה
עיף
ויגע
ולא
ירא
אלהים:
(דברים פרק כה פסוק יח)
דְּעָרְעָך
בְּאוֹרחָא
וְקַטֵיל
בָּך
כָּל
דַּהֲווֹ
מִתאַחֲרִין
בָּתְרָך
וְאַתּ
מְשַׁלהֵי
וְלָאֵי
וְלָא
דָחֵיל
מִן
קֳדָם
יְיָ
:
עיף
-
ח'
(בלישנא):
*בר'
כה
,
כט
,
ל;
דב'
כה
,
יח;
ש"ב
יז
,
כט;
יש'
ה
,
כז;
כט
,
ח;
תה'
סג
,
ב;
איוב
כב
,
ז.
עיף
-
ו':
בר'
כה
,
כט
,
ל;
דב'
כה
,
יח;
יש'
ה
,
כז;
כט
,
ח;
איוב
כב
,
ז.
קרך
-
ל';
ויזנב
-
ל';
הנחשלים
-
ל';
עיף
-
ח'.
אשר
קרך
בדרך
-
לשון
"מקרה"
(ש"א
ו
,
ט;
ראה
ספ"ד
רצו).
דבר
אחר
(ראה
תנח'
כי
תצא
ט):
לשון
'קרי'
וטומאה;
שהיה
מטמאן
במשכב
זכור.
דבר
אחר
(שם):
אשר
קרך
-
לשון
'קור'
וחום:
ציננך
והפשירך
מרתיחתך;
שהיו
כל
האומות
יראים
להלחם
בכם
,
ובא
זה
והתחיל
,
והראה
מקום
לאחרים.
משל
לאמבטי
רותחת
שאין
כל
בריה
יכולה
לירד
לתוכה.
בא
בן
בליעל
אחד
,
קפץ
וירד
לתוכה;
אע"פ
שנכוה
,
הקרהּ
בפני
אחרים.
ויזנב
בך
-
מכת
'זנב':
חותך
מילות
וזורק
כלפי
מעלה
(ראה
תנח'
כי
תצא
י).
כל
הנחשלים
אחריך
-
חסירי
כח
מחמת
חטאם
,
שהיה
הענן
פולטם
(ראה
שם).
ואתה
עיף
ויגע
-
עיף
בצמא
,
דכתיב
"ויצמא
שם
העם"
,
וכתיב
אחריו
"ויבא
עמלק"
(שמ'
יז
,
ג
,
ח).
ויגע
-
בדרך
(ראה
תנח'
כי
תצא
טז).
ולא
ירא
עמלק
אלהים
-
מלהרע
לך
(ראה
ספ"ב
פח).
אשר
קרך
בדרך
-
לשון
'מקרה'
,
כמו
מן
'עשה'
-
"עשך
ויכוננך"
(דב'
לב
,
ו);
וכן
מן
"אִקָּרֶה
כה"
(במ'
כג
,
טו)
-
קרך.
אשר
קרך
-
מגזרת
"את
כל
הקורות
אותם"
(בר'
מב
,
כט).
ויזנב
בך
-
כרת
זנבך
,
והם
הנחשלים
אחריך
,
שלא
היה
בהם
כח
ללכת.
ויתכן
להיות
מלת
נחשלים
כמו
'נחלשים'
,
וכן
"כבש"
(וי'
ד
,
לב)
-
"כשב"
(וי'
ג
,
ז).
ואתה
עיף
-
כי
ברפידים
בא
(ראה
שמ'
יז
,
ח)
,
והעם
צמא
למים
,
כי
כן
כתוב
(ראה
שם
,
א).
ויגע
-
מהדרך.
ולא
יָרֵא
אלהים
-
שב
אל
"עמלק"
(לעיל
,
יז);
והוא
פועל
עבר
,
כמו
"כי
כָבֵד
ממך"
(שמ'
יח
,
יח);
"כי
זָקֵן
יצחק"
(בר'
כז
,
א);
"כאשר
אָהֵב"
(שם
,
ט).
וסמוך
(ראה
רו"ר
א
,
ב):
זכור...
אשר
עשה
לך
עמלק
-
את
העול
שעשה
עמלק
,
שהיה
הולך
אחריך
ומזנב
והורג
הנחשלים.
ותיבה
הפוכה
היא:
כל
הנחלשים
,
שלא
היו
יכולים
להשיג
המחנה
,
היה
הורגם;
וגם
היה
ממציא
להם
סחורות
(ראה
פס"ר
יב)
,
וכשהיו
מתאחרים
לישא
וליתן
עמו
והיו
מתרחקים
מן
המחנה
,
והיה
עומד
עליהם
והורגם.
זכור
-
שתכתבו
בספר
מה
שעשה
לך
,
כדכתיב
"כתוב
זאת
זכרון
בספר
ושים
באזני
יהושע"
(שמ'
יז
,
יד)
,
וכתיב
התם
"כי
מחה
אמחה";
ולכך
אני
רוצה
שיכתוב
סרחונו
ויהיה
לזכר
,
שלא
יתמהו
על
מה
מחיתיו.
ואתה
עייף
-
משיעבוד
מצרים
,
ויגע
-
מטורח
הדרך.
ולא
ירא
אלהים
-
מעשות
עול
כזה.
ואע"פ
שהשכינה
בקרב
מחניך
(ע"פ
דב'
כג
,
טו)
,
לא
היה
חרד
שמא
יקפיד;
אלמא
,
העושה
עול
אינו
ירא
אלהים.
וכן
העושה
עול
במשקלות
אינו
ירא
אלהים
,
להכי
סמכי
זה
לזה.
והיינו
דקאמרי
רבותינו:
מודאות
מודיות;
(אולי:
'יציאת
מצרים
משקלות
במשקלות')
,
בבבא
מציעא
(סא
,
ב)
,
דמהכא
ילפינן.
ובמשלי
מרמז
נמי
להאי
סמכי
,
דכתיב
"אבן
ואבן
איפה
ואיפה
תועבת
יי'
גם
שניהם"
(מש'
כ
,
י)
,
וכתיב
בתריה
"בא
זדון
ויבא
קלון"
(מש'
יא
,
ב)
-
כנגד
ביאת
עמלק.
ויזנב
בך
כל
הנחשלים
-
כתיב
,
'כל
הנחלשים'
,
כמו
"שמלה"
(יש'
ג
,
ו)
-
"שלמה"
(שמ'
כב
,
ח).
ונראה
לפי
העניין
כמי
שלא
היה
לו
כח
להלחם
בישראל
,
אך
כלסטים
היו
תופסים
אותם
שהיו
בזנב
המחנה;
ואמרו
להם
ישראל
להלחם
,
ולא
יכלו
להלחם
עם
כל
העם
,
אבל
אמרו:
עם
ארבעים
אלף
או
שלשים
אלף
נלחם;
וכן
עשו.
ולכך
כתיב
"בחר
לנו
אנשים
וצא
הלחם"
(שמ'
יז
,
ט)
-
דאי
יכולים
להלחם
,
לא
היו
מזנבים
,
אלא
באים
בהדיא.
אשר
קרך
בדרך
-
רוצה
לומר
,
שהוא
הזמין
עצמו
להלחם
עמך
בדרך
לחשבו
שאתה
שם
בזולת
כלי
מלחמה
,
עם
היותך
גם
כן
עיף
ויגע
ולא
היית
גם
כן
אז
ירא
אלהים
,
בדרך
שתדבק
בך
ההשגחה
הפרטית.
והנה
לולי
תפלת
משה
כבר
היו
עמלק
מנצחים
,
כמו
שבארנו
שם
(ראה
פירושו
בסוף
שמ'
יז);
וזה
לאות
שלפי
המערכת
היה
שינצח
עמלק.
ויזנב
בך
כל
הנחשלים
אחריך
-
רוצה
לומר
,
שהרג
הזנב
שבהם
,
והם
כל
החלושים
שהיו
הולכים
בזנב
המחנה
לחולשתם.
ולזה
הוא
מבואר
שעמלק
קבץ
כאן
כל
הסבות
שישלם
בהם
כִּלוּיוֹ
ישראל:
האחת
-
עוררו
מלחמה
לישראל
בדרך
שלא
נשמרו
מזה
קודם
להחלץ
בכלי
המלחמה
,
ובזה
האופן
הרג
כל
החלושים
שיהיו
בסוף
המחנה
כי
לא
נשארו
מהם;
והשנית
-
שמצאם
יגיעים
ויעיפים
מטורח
הדרך;
והשלישית
-
שעדיין
לא
דבקה
בישראל
ההשגחה
הפרטית
האלהית
כי
היה
אז
ישראל
בלתי
ירא
אלהים
,
כמו
שנראה
מהריב
שהריבו
ישראל
שם
ונסו
השם
יתעלה
,
כמו
שנזכר
שם
(ראה
שמ'
יז
,
א
-
ז);
והרביעית
-
מצד
הדבק
ההשגחה
הכללית
בעמלק
לנצח
ישראל.
ולהתחבר
כל
אלו
הסבות
דמה
שלא
ימלטו
מידו
שלא
יכלם
,
ויסורו
מעליו
ומעל
שאר
בני
עשו
הקללות
שנתקלל
עשו
בעבור
ברכת
יעקב.