תנ"ך - והיה
הבכור
אשר
תלד
יקום
על־שם
אחיו
המת
ולא־ימחה
שמו
מישראל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָיָ֗ה
הַבְּכוֹר֙
אֲשֶׁ֣ר
תֵּלֵ֔ד
יָק֕וּם
עַל־שֵׁ֥ם
אָחִ֖יו
הַמֵּ֑ת
וְלֹא־יִמָּחֶ֥ה
שְׁמ֖וֹ
מִיִּשְׂרָאֵֽל:
(דברים פרק כה פסוק ו)
וְהָיָה
הַבְּכוֹר
אֲשֶׁר
תֵּלֵד
יָקוּם
עַל־שֵׁם
אָחִיו
הַמֵּת
וְלֹא־יִמָּחֶה
שְׁמוֹ
מִיִּשְׂרָאֵל:
(דברים פרק כה פסוק ו)
והיה
הבכור
אשר
תלד
יקום
על־שם
אחיו
המת
ולא־ימחה
שמו
מישראל:
(דברים פרק כה פסוק ו)
והיה
הבכור
אשר
תלד
יקום
על־שם
אחיו
המת
ולא־ימחה
שמו
מישראל:
(דברים פרק כה פסוק ו)
וִיהֵי
בֻּכרָא
דִּתלִיד
יְקוּם
עַל
שְׁמָא
דַאֲחוּהִי
מוֹתָנָא
וְלָא
יִתמְחֵי
שְׁמֵיהּ
מִיִשׂרָאֵל
:
הבכור
-
ה'
מלא:
ראה
דב'
טו
,
יט.
והיה
הבכור
-
גדול
האחין
הוא
ייבם
אותה
(ראה
יבמות
כד
,
א).
אשר
תלד
-
פרט
לאילונית
(ראה
שם).
יקום
על
שם
אחיו
-
זה
שייבם
את
אשתו
יטול
נחלת
המת
בנכסי
אביו
(ראה
שם).
ולא
ימחה
שמו
-
פרט
לאשת
סריס
,
ששמו
מחוי
(ראה
שם).
יקום
הבן
על
שם
אביו
-
לפי
הפשט.
הבכור
אשר
תלד
יקרא
בשם
אחיו.
ולא
ימחה
שמו
-
על
הנחלה
ידבר.
וכבר
פרשתי
אשר
תלד
בפסוק
"לעם
נכרי"
(שמ'
כא
,
ח
בפירוש
הקצר).
והיה
הבכור
-
מצוה
בגדול
ליבם
(ראה
משנה
יבמות
ב
,
ח).
אשר
תלד
-
פרט
לאיילונית
שאינה
יולדת
(ראה
יבמות
עט
,
ב).
ולא
ימחה
-
פרט
לאשת
סריס
ששמו
מחוי
ועומד
(ראה
יבמות
כד
,
א).
יקום
על
שם
אחיו
-
לנחלה
(ראה
שם);
שנוטל
חלקו
וחלק
אביהם
בנחלת
אביהם.
ולכך
קַרְיֵהּ
'בכור'
,
שנוטל
פי
שנים
(ראה
דב'
כא
,
יז).
והמקרא
יוצא
מידי
פשוטו
,
כי
לפי
הפשט
היה
נראה
דהכי
קאמר:
והיה
הבכור
אשר
תלד
,
כלומר:
הוולד
ראשון
שתלד
ליַבָּם
,
יקום
על
שם
אחיו
של
יבם
,
המת;
שאם
היה
שמו
שמעון
קורין
לו
'שמעון'
,
ואם
ראובן
-
'ראובן'.
וטעם
והיה
הבכור
אשר
תלד
יקום
על
שם
אחיו
המת
-
איננו
כפשוטו
,
שיקראו
הבן
הראשון
בשם
המת
,
'ראובן'
או
'שמעון'
כמוהו;
שהרי
בבעז
נאמר
כן
,
"ולא
יכרת
שם
המת
מעם
אחיו
ומשער
מקומו"
(רות
ד
,
י)
,
ולא
קראו
אותו
'מחלון'
(ראה
רות
א
,
ב).
אבל
הכתוב
הזה
,
על
דרך
האמת
-
הבטחה
,
והנה
הוא
כפשוטו.
וסמכו
בו
רבותינו
(ראה
יבמות
כד
,
א)
מדרש
,
שיהא
גדול
האחים
מיבם
,
ושאילונית
אינה
מתיבמת
,
וכן
אשת
הסריס
,
ששמו
מחוּי.
וזה
כולו
אסמכתא
,
כי
האילונית
ואשת
הסריס
מגופיה
דקרא
נפקי.
והיה
הבכור
אשר
תלד
יקום
על
שם
אחיו
המת
-
רוצה
לומר:
הראשון
שתלד
יוקם
בו
זרע
למת
,
כי
כבר
ייחסוהו
לו
,
כמו
שאמרו
על
רות
המואביה
כשילדה
לבעז
בן:
"יולד
בן
לנעמי"
(רות
ד
,
יז)
,
כאלו
היתה
מבְּנהּ
שהוא
הבעל
הראשון
לרות
(ראה
רות
א
,
ד)
,
אך
לא
שיקרא
בשמו
להתיחש
לו
למשפחה.
הלא
תראה
שיהודה
,
שביאתו
על
תמר
היתה
כמו
היבום
,
ולא
נתיחסו
הבנים
לער
ואונן
ולא
נקראו
בשמם
(ראה
בר'
לח
,
יח
,
כט
-
ל).
ולפי
שאמר
אשר
תלד
,
למדנו
שאם
אינה
ראויה
לילד
,
לא
ינהג
בה
זה
הדין
,
וכן
אם
הוא
אינו
ראוי
להוליד;
כי
לא
יתכן
שיאמר
בו
כשייבם
אותה
והיה
הבכור
אשר
תלד.
ולא
ימחה
שמו
מישראל
-
וזה
גם
כן
מורה
שאם
היה
סריס
אינו
נוהג
בו
זה
הדין
,
שהרי
אין
יבומו
כלי
אל
שלא
ימחה
שמו
מישראל
,
שהרי
אי
אפשר
לו
להוליד.
ולפי
שאין
הכונה
בזה
אלא
כדי
שלא
ימחה
שם
אחיו
מישראל
,
למדנו
שאינו
מייבם
אלא
לאחת
,
ואע"פ
שהיו
למת
נשים
רבות.