תנ"ך - ואם־לא
יחפץ
האיש
לקחת
את־יבמתו
ועלתה
יבמתו
השערה
אל־הזקנים
ואמרה
מאן
יבמי
להקים
לאחיו
שם
בישראל
לא
אבה
יבמי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִם־לֹ֤א
יַחְפֹּץ֙
הָאִ֔ישׁ
לָקַ֖חַת
אֶת־יְבִמְתּ֑וֹ
וְעָלְתָה֩
יְבִמְתּ֨וֹ
הַשַּׁ֜עְרָה
אֶל־הַזְּקֵנִ֗ים
וְאָֽמְרָה֙
מֵאֵ֨ן
יְבָמִ֜י
לְהָקִ֨ים
לְאָחִ֥יו
שֵׁם֙
בְּיִשְׂרָאֵ֔ל
לֹ֥א
אָבָ֖ה
יַבְּמִֽי:
(דברים פרק כה פסוק ז)
וְאִם־לֹא
יַחְפֹּץ
הָאִישׁ
לָקַחַת
אֶת־יְבִמְתּוֹ
וְעָלְתָה
יְבִמְתּוֹ
הַשַּׁעְרָה
אֶל־הַזְּקֵנִים
וְאָמְרָה
מֵאֵן
יְבָמִי
לְהָקִים
לְאָחִיו
שֵׁם
בְּיִשְׂרָאֵל
לֹא
אָבָה
יַבְּמִי:
(דברים פרק כה פסוק ז)
ואם־לא
יחפץ
האיש
לקחת
את־יבמתו
ועלתה
יבמתו
השערה
אל־הזקנים
ואמרה
מאן
יבמי
להקים
לאחיו
שם
בישראל
לא
אבה
יבמי:
(דברים פרק כה פסוק ז)
ואם־לא
יחפץ
האיש
לקחת
את־יבמתו
ועלתה
יבמתו
השערה
אל־הזקנים
ואמרה
מאן
יבמי
להקים
לאחיו
שם
בישראל
לא
אבה
יבמי:
(דברים פרק כה פסוק ז)
וְאִם
לָא
יִצבֵּי
גֻּברָא
לְמִסַב
יָת
יְבִמתֵּיהּ
וְתִסַק
יְבִמתֵּיהּ
לִתרַע
בֵּית
דִּינָא
לִקדָם
סָבַיָא
וְתֵימַר
לָא
צָבֵי
יַבְּמִי
לְאָקָמָא
לַאֲחוּהִי
שְׁמָא
בְּיִשׂרָאֵל
לָא
אֲבָא
לְיַבָּמוּתִי
:
השערה
-
ג':
דב'
כב
,
טו;
כה
,
ז;
יש'
כב
,
ז.
לא
אבה
-
ג':
*דב'
י
,
י;
כה
,
ז;
תה'
פא
,
יב.
השערה
-
כתרגומו:
"לתרע
בית
דינא"
(ראה
ירוש'
כתובות
ד
,
ג
[כח
,
ג]).
יַבְּמִי
-
האמת
,
כי
היו"ד
סימן
הפעול.
ואם
לא
יחפוץ
האיש
לקחת
את
יבימתו
-
והרי
בושת
גדול
לה:
אעפ"י
שהנחלה
שלו
אם
לקחה
,
הוא
קץ
בה.
ואמרה:
מאן
יבמי
-
תשיח
דאגה
שלה
בפניהם
(ע"פ
מש'
יב
,
כה).
ואם
לא
יחפוץ
האיש
לקחת
את
יבמתו
-
למדנו
מזה
,
שאם
היתה
יבמתו
באופן
שהתורה
תמנעהו
ממנה
,
כאלו
תאמר
שהיתה
ערוה
עליו
,
לא
ינהג
בה
זה
הדין
,
כי
הוא
במה
שאין
בו
מונע
אלא
רצונו;
יצתה
זו
שהתורה
מונעת
אותה.
ולפי
שאינו
מייבם
אלא
לאחת
,
והיתה
האחרת
בלתי
ראויה
לחליצה
וליבום
,
הנה
השאר
פטורות
מזה
גם
כן
,
לפי
שראוי
שאיזו
מהם
שירצה
לייבם
יהיה
הרשות
בידו
,
כי
התורה
אמרה:
"אשת
המת"
(לעיל
,
ה)
,
וזה
המאמר
שב
לכל
אחת
מנשיו
,
כי
כל
אחת
מהם
היא
"אשת
המת";
ולזה
ראוי
שתהיה
כל
אחת
מהם
ראויה
שיבא
עליה
יבמה
,
או
לא
ינהג
בה
זה
הדין.
והוא
מבואר
במה
שאין
ספק
בו
,
כי
כשלא
היה
לו
בה
לִקוחים
,
כמו
הערוה
,
לא
ינהג
בה
חליצה
ויבום
,
שנאמר:
"יבא
עליה
ולקחה
לו
לאשה"
(לעיל
,
ה)
-
מי
שיש
לו
בה
לקוחים.
ואולם
מי
שהוא
מוזהר
מלקיחתה
,
כמו
אלמנה
לכהן
גדול
(ראה
וי'
כא
,
יד)
וגרושה
לכהן
הדיוט
(ראה
שם
,
ז)
,
היא
בת
ייבום
וחליצה
,
כי
התורה
צותה
שיקחה
לו
לאשה
,
ולזה
סר
ממנו
איסור
הלאו
,
כי
'עשה'
דוחה
את
'לא
תעשה'.
ועלתה
יבמתו
השערה
אל
הזקנים
-
מגיד
שהיבמה
באה
אצל
היבם
להתירה
,
כי
אלו
הזקנים
הם
זקני
עירו
(ראה
להלן
,
ח).
ואמרה
מאן
יבמי
וגו'
-
אלו
הדברים
צריך
שתאמרם
בלשון
הקדש.