תנ"ך - ואמרת
לפני
ה'
אלהיך
בערתי
הקדש
מן־הבית
וגם
נתתיו
ללוי
ולגר
ליתום
ולאלמנה
ככל־מצותך
אשר
צויתני
לא־עברתי
ממצותיך
ולא
שכחתי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאָמַרְתָּ֡
לִפְנֵי֩
יְהוָ֨ה
אֱלֹהֶ֜יךָ
בִּעַ֧רְתִּי
הַקֹּ֣דֶשׁ
מִן־הַבַּ֗יִת
וְגַ֨ם
נְתַתִּ֤יו
לַלֵּוִי֙
וְלַגֵּר֙
לַיָּת֣וֹם
וְלָאַלְמָנָ֔ה
כְּכָל־מִצְוָתְךָ֖
אֲשֶׁ֣ר
צִוִּיתָ֑נִי
לֹא־עָבַ֥רְתִּי
מִמִּצְוֺתֶ֖יךָ
וְלֹ֥א
שָׁכָֽחְתִּי:
(דברים פרק כו פסוק יג)
וְאָמַרְתָּ
לִפְנֵי
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
בִּעַרְתִּי
הַקֹּדֶשׁ
מִן־הַבַּיִת
וְגַם
נְתַתִּיו
לַלֵּוִי
וְלַגֵּר
לַיָּתוֹם
וְלָאַלְמָנָה
כְּכָל־מִצְוָתְךָ
אֲשֶׁר
צִוִּיתָנִי
לֹא־עָבַרְתִּי
מִמִּצְוֺתֶיךָ
וְלֹא
שָׁכָחְתִּי:
(דברים פרק כו פסוק יג)
ואמרת
לפני
ה'
אלהיך
בערתי
הקדש
מן־הבית
וגם
נתתיו
ללוי
ולגר
ליתום
ולאלמנה
ככל־מצותך
אשר
צויתני
לא־עברתי
ממצותיך
ולא
שכחתי:
(דברים פרק כו פסוק יג)
ואמרת
לפני
יהוה
אלהיך
בערתי
הקדש
מן־הבית
וגם
נתתיו
ללוי
ולגר
ליתום
ולאלמנה
ככל־מצותך
אשר
צויתני
לא־עברתי
ממצותיך
ולא
שכחתי:
(דברים פרק כו פסוק יג)
וְתֵימַר
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
פַּלִיתִי
קוֹדֶשׁ
מַעסְרָא
מִן
בֵּיתָא
וְאַף
יְהַבתֵּיהּ
לְלֵיוָאָה
וּלגִיוֹרָא
לְיַתמָא
וּלאַרמַלתָּא
כְּכָל
תַּפקֵידתָּך
דְּפַקֵידתָּנִי
לָא
עֲבַרִית
מִפִּקוֹדָך
וְלָא
אִתנְשִׁיתִי
:
מצותך
-
ב':
דב'
כו
,
יג;
תה'
קיט
,
צו.
ואמרת
לפני
יי'
אלהיך
-
התוודֵה
שנתת
מעשרותיך
(ראה
ספ"ד
שג).
בערתי
הקדש
[מן
הבית]
-
זה
מעשר
שיני
ונטע
רבעי
(ראה
שם).
ולימדך
,
שאם
שהה
מעשרותיו
של
שתי
שנים
ולא
העלן
לירושלם
,
שצריך
להעלותן
עכשיו.
וגם
נתתיו
ללוי
-
מעשר
ראשון
(ראה
ספ"ד
שג).
וגם
-
לרבות
תרומות
וביכורים
(ראה
שם).
לגר
ליתום
ולאלמנה
-
זה
מעשר
עני
(ראה
שם).
ככל
מצותך
-
נתתים
כסדרן:
לא
הקדמתי
תרומה
לבכורים
ולא
מעשר
לתרומה
ולא
שיני
לראשון;
שהתרומה
קרויה
'ראשית'
,
שהיא
ראשונה
משנעשה
דגן
,
וכתיב
"מלאתך
ודמעך
לא
תאחר"
(שמ'
כב
,
כח)
-
לא
תשנה
את
הסדר
(ראה
מכיל'
משפטים
כספא
יט).
לא
עברתי
ממצותיך
-
לא
הפרשתי
ממין
על
שאינו
מינו
,
ומן
החדש
על
הישן
(ראה
ספ"ד
שג).
ולא
שכחתי
-
מלברך
על
הפרשת
מעשרות
(ראה
שם).
ואמרת
לפני
יי'
אלהיך
-
כך
צוה
הקדוש
ברוך
הוא
,
כדי
שלא
יאמר
אדם
לעכב
מעשרותיו
,
לשקר
לפני
הקדוש
ברוך
הוא.
בערתי
הקדש
-
שהוא
המעשר.
וגם
שלא
הפקרתיו
,
רק
נתתיו
לאשר
אני
חייב
לתתו
לו.
לא
עברתי
-
בזדון.
ולא
שכחתי
-
שלא
הוצאתי
המעשר.
או
פירושו
על
שני
המעשר.
ביערתי
הקודש
מן
הבית
-
כדכתיב
"מקצה
שלש
שנים
תוציא
את
כל
מעשר
תבואתך
בשנה
השלישית
שנת
המעשר
והנחתו
(בנוסחנו:
והנחת)
בשעריך"
(צירוף
של
דב'
יד
,
כח
ופס'
יב
לעיל);
מדקאמר
'והנחתו'
-
שמע
מינה
דלא
מעשר
שיני
הוא
,
דמעשר
שיני
צריך
להביאו
בירושלם
(ראה
דב'
יד
,
כב
-
כג)
,
ושמע
מינה
דמאי
דאמר
רבי
יהושע
(ר"ה
יב
,
ב)
'שנה
שאין
בה
אלא
אחד
מן
המעשרות'
-
שאין
בה
אלא
מעשר
ראשון
קאמר
,
אבל
מעשר
שיני
-
לא;
ונותן
מעשר
עני
במקומו.
בערתי
הקודש
-
מעשר
שיני
קרי
'קודש'
,
דכתיב
ביה
"וכל
מעשר
הארץ
מזרע
הארץ
ומפרי
(בנוסחנו:
מפרי)
העץ
ליי'
הוא
קודש
ליי'"
(וי'
כז
,
ל)
-
שצריך
לאוכלו
לפני
יי'
בירושלים.
וכרם
רבעי
נמי
קרי
'קודש'
,
דכתיב
"קודש
הילולים"
(וי'
יט
,
כד)
,
וילפינן
(ראה
קידושין
נד
,
ב)
כרם
רבעי
ממעשר
שיני
בגזירה
שוה
דקודש
-
"קודש".
וגם
נתתיו
ללוי
-
זהו
מעשר
ראשון.
לגר
ליתום
ולאלמנה
-
זה
מעשר
עני;
אבל
מעשר
שיני
ליכא.
וגם
-
לרבות
תרומה
וביכורים
(?
ראה
ספ"ד
שג
,
וראה
רש"י
לפסוקנו).
מיהו
"לא
אכלתי
באוני
ממנו"
(להלן
,
יד)
לא
קאי
אתרומה
,
דכתיב
גבי
תרומה
"וכל
זר
לא
יאכל
קודש"
(וי'
כב
,
י)
,
ודרשינן
(ראה
יבמות
סח
,
א
-
ב):
"זר"
(וי'
כב
,
יב)
,
"וכל
זר"
(שם
,
י):
'זָרוּת'
אמרתי
לך
ולא
אנינות;
דתרומה
נאכלת
באנינות.
וביכורים
-
פלוגתא
(ראה
משנה
ביכורים
ב
,
ב):
איכא
למאן
דאמר:
אינו
נאכל
באנינות
משום
דאיתקש
למעשר
,
דכתיב
"לא
תוכל
לאכול
בשעריך"
,
וסיפיה
דקרא
"ותרומת
ידיך"
(בנוסחנו:
ידך;
דב'
יב
,
יז);
ודרשינן:
"ותרומת
ידיך"
אילו
הביכורים.
ואיכא
למאן
דאמר:
'תרומה'
קרנהו
רחמנא
,
ונאכלים
באנינות
כתרומה;
ב'הערל'
(יבמות
עג
,
ב).
ככל
מצותיך
(בנוסחנו:
מצותך)
-
שהנחתי
לקט
שכחה
ופאה
והבאתי
בכורים
והפרשתי
תרומה
גדולה
ושני
מעשרות.
לא
עברתי
ממצותיך
-
שהפרשתי
כסדרן
וכהלכתן.
ואמרת
לפני
יי'
אלהיך
-
לפי
שאין
אלו
הדברים
כי
אם
לשם
יתעלה
להזכיר
כל
אחד
שיעשה
המחוייב
לו
מעניין
המעשרות
והקדשים
,
למדנו
שאפשר
לומר
זה
בכל
לשון.
בערתי
הקדש
מן
הבית
-
זה
מעשר
שני
,
כי
הוא
נקרא
קדש
,
וכן
הענין
בנטע
רבעי
(ראה
וי'
יט
,
כד).
ועניין
ביעורו
מן
הבית
הוא
אכילתו
במקום
הבחירה
,
או
כסף
פדיונם.
וגם
נתתיו
ללוי
לגר
(בנוסחנו:
ולגר)
ליתום
ולאלמנה
-
זה
המאמר
שב
אל
מעשר
עני.
ואמר
וגם
נתתיו
ללוי
,
להורות
שכבר
נתן
גם
כן
מהמתנות
הקודמות
לו
לָראוי
להם:
לקט
שכחה
ופאה
לעניים
,
והמעשר
הראשון
ללוי
,
ותרומה
ובכורים
לכהן.
ככל
מצותך
אשר
ציויתני
-
רוצה
לומר:
בכלל
המתנות
האלו
נהגתי
לפי
מצות
התורה
עליהם
,
לא
אחרתי
הקודם
ולא
הקדמתי
המאוחר.
לא
עברתי
ממצותיך
ולא
שכחתי
-
רוצה
לומר
,
שלא
שנה
החק
שזכרה
התורה
בדברים
אלו;
כאלו
תאמר
,
שלא
הפריש
מן
החדש
על
הישן
,
או
ממין
על
שאינו
מינו.