תנ"ך - ולקחת
מראשית׀
כל־פרי
האדמה
אשר
תביא
מארצך
אשר
ה'
אלהיך
נתן
לך
ושמת
בטנא
והלכת
אל־המקום
אשר
יבחר
ה'
אלהיך
לשכן
שמו
שם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְלָקַחְתָּ֞
מֵרֵאשִׁ֣ית׀
כָּל־פְּרִ֣י
הָאֲדָמָ֗ה
אֲשֶׁ֨ר
תָּבִ֧יא
מֵאַרְצְךָ֛
אֲשֶׁ֨ר
יְהוָ֧ה
אֱלֹהֶ֛יךָ
נֹתֵ֥ן
לָ֖ךְ
וְשַׂמְתָּ֣
בַטֶּ֑נֶא
וְהָֽלַכְתָּ֙
אֶל־הַמָּק֔וֹם
אֲשֶׁ֤ר
יִבְחַר֙
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
לְשַׁכֵּ֥ן
שְׁמ֖וֹ
שָֽׁם:
(דברים פרק כו פסוק ב)
וְלָקַחְתָּ
מֵרֵאשִׁית׀
כָּל־פְּרִי
הָאֲדָמָה
אֲשֶׁר
תָּבִיא
מֵאַרְצְךָ
אֲשֶׁר
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
נֹתֵן
לָךְ
וְשַׂמְתָּ
בַטֶּנֶא
וְהָלַכְתָּ
אֶל־הַמָּקוֹם
אֲשֶׁר
יִבְחַר
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
לְשַׁכֵּן
שְׁמוֹ
שָׁם:
(דברים פרק כו פסוק ב)
ולקחת
מראשית׀
כל־פרי
האדמה
אשר
תביא
מארצך
אשר
ה'
אלהיך
נתן
לך
ושמת
בטנא
והלכת
אל־המקום
אשר
יבחר
ה'
אלהיך
לשכן
שמו
שם:
(דברים פרק כו פסוק ב)
ולקחת
מראשית׀
כל־פרי
האדמה
אשר
תביא
מארצך
אשר
יהוה
אלהיך
נתן
לך
ושמת
בטנא
והלכת
אל־המקום
אשר
יבחר
יהוה
אלהיך
לשכן
שמו
שם:
(דברים פרק כו פסוק ב)
וְתִסַב
מֵרֵישׁ
כָּל
אִבָּא
דְאַרעָא
דְּתַעֵיל
מֵאַרעָך
דַּייָ
אֱלָהָך
יָהֵיב
לָך
וּתשַׁוֵי
בְסַלָא
וּתהָך
לְאַתרָא
דְּיִתרְעֵי
יְיָ
אֱלָהָך
לְאַשׁרָאָה
שְׁכִינְתֵיהּ
תַּמָן
:
מראשית
-
ה'
(אחד
חסר
אל"ף):
ראה
דב'
יא
,
יב.
תביא
-
י"ג:
ראה
דב'
ז
,
כו.
אשר
יי'
אלהיך
-
ד'
בטעמא
(אזלא
,
דרגא
,
תביר)
בסיפרא
(בלישנא):
דב'
ג
,
כ;
ד
,
מ;
טז
,
יח;
כו
,
ב.
מראשית
-
ולא
'כל
ראשית':
אין
כל
הפירות
חייבות
בבִכורים
,
אלא
שבעת
המינין
בלבד.
נאמר
כאן
"ארץ"
(לעיל
,
א)
,
ונאמר
להלן
"ארץ
חטה
ושעורה"
וגו'
(דב'
ח
,
ח)
-
מה
להלן
משבעת
המינין
שנשתבחה
בהן
ארץ
ישראל
,
אף
כאן
שבח
ארץ
ישראל
(ראה
ספ"ד
רצז).
"זית
שמן"
(דב'
ח
,
ח)
-
זית
אגורי
,
ששמנו
אגור
בתוכו.
"ודבש"
(שם)
-
הוא
דבש
תמרים
(ראה
ספ"ד
רצז).
מראשית
-
אדם
יורד
לתוך
שדהו
ורואה
תאינה
שביכרה
,
כורך
עליה
גמי
לסימן
ואומר:
הרי
זו
בכורים
(ראה
משנה
בכורים
ג
,
א).
בטנא
-
כדמות
סל
,
וחבירו:
"טנאך"
(דב'
כח
,
ה).
וזאת
המצוה
על
הקרובים
אל
מקום
המקדש.
מראשית
כל
פרי
האדמה
-
מאותם
פירות
שהם
ראשית
ומיטב
משאר
פירות
,
דהיינו:
שבעת
המינין;
כמו
"ראשית
שמנים
ימשחו"
(עמ'
ו
,
ו).
ורבותינו
פירשו
(ראה
משנה
ביכורים
ג
,
א)
ראשית
-
מאותן
שנתבשלו
ראשונה;
כשרואה
אותן
מבושלות
כורך
עליה
גמי
ומסמנה
להביאה
ביכורים.
ובאת
(לפנינו:
והלכת;
ראה
להלן
,
ג)
אל
המקום
-
לירושלים.
וכל
בעלי
אומניות
קמים
מפניהם
ואומרים
להם:
אחינו
אנשי
מקום
פלוני
,
בואכם
לשלום!
בוא
וראה
כמה
חביבה
מצוה
בשעתה
,
שמפניהם
עומדים
ומפני
תלמידי
חכמים
אין
עומדים.
דאין
בעלי
אומניות
רשאים
לעמוד
מפני
תלמידי
חכמים
,
אותם
שעושין
בשכר;
ואם
עושה
בשלו
אינו
צריך
,
דקימה
שאין
בה
חסרון
כיס
צוה
הקדוש
ברוך
הוא;
כדאיתא
בקידושין
(לג
,
א).
טעם
ולקחת
מראשית
כל
פרי
האדמה
אשר
תביא
מארצך
-
שתקח
מראשית
הפרי
אשר
תביא
אל
הבית
מארצך
אשר
יי'
אלהיך
נותן
לך.
יצוה
שיפריש
הפרי
בשדה
ויקרא
עליו
שם
(ראה
משנה
ביכורים
ג
,
א)
,
ויביאנו
לביתו
וישים
אותו
בכלי
ראוי
להוליכו
לבית
הבחירה.
ולא
נתן
הכתוב
שעור
בהם
,
אלא
אפילו
גרגיר
אחד
מכל
המין
ההוא
פוטר
כל
השדה
,
כדין
התרומה
,
שחטה
אחת
פוטרת
את
הכרי;
אבל
חכמים
צוו
בשניהם
להפריש
אחד
מששים
(ראה
חולין
קלז
,
ב).
והלכת
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'
אלהיך
-
כפי
פשוטו:
יזהיר
שלא
תקריב
בכורים
באחד
שעריך
(ראה
גם
דב'
טז
,
ה)
משנבחר
הבית
,
כי
כמו
שהזהיר
בשחוטי
חוץ
בקרבנות
(ראה
וי'
יז
,
ג
-
ט)
,
כן
יזהיר
בבכורים;
אבל
חובת
הבכורים
-
לאחר
שכבשו
וחלקו
מיד
,
כדברי
רבנו
שלמה
(לעיל
,
א).
ובסיפרי
(ספ"ד
רצח):
והלכת
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'
אלהיך
לשכן
שמו
שם
-
זה
שילה
ובית
עולמים.
ושמא
יאמרו
,
כי
הבמות
אסורות
בשני
הזמנים
האלו
,
אבל
גם
בנוב
וגבעון
יקריבו
הבכורים;
אבל
בבמת
יחיד
אינן
קרבין
,
ד'מזבח'
כתיב
(ראה
להלן
,
ד).
ואולי
ממה
שכתוב
"ראשית
בכורי
אדמתך
תביא
בית
יי'
אלהיך"
(שמ'
כג
,
יט)
-
לא
קרבו
באהל
ובמשכן
,
אלא
בשילה
,
שהיה
שם
בית
אבנים
(ראה
זבחים
קיב
,
ב)
,
ובבית
העולמים.
ולקחת
מראשית
כל
פרי
האדמה
אשר
תביא
מארצך
-
רוצה
לומר:
מהפירות
שדרכם
להביא
מארצו
,
והם
הפירות
המיוחסים
אל
הארץ
במה
שקדם
,
רוצה
לומר:
חטה
ושעורה
וגפן
ותאנה
ורמון
והזיתים
והתמרים
(ראה
דב'
ח
,
ח)
,
כי
עליהם
ראוי
לתת
הודאה
לפני
השם
יתעלה
על
מה
שחנן
אותנו
מירושת
הארץ
,
כמו
שנזכר
בזה
המקום.
והנה
הבכורים
האלו
שינהג
בהם
הדין
הנזכר
פה
,
צריך
שיהיו
ראשית
,
רוצה
לומר:
הפירות
הנלקטים
ראשונה
,
כי
בזולת
זה
לא
יוכל
לומר
מראשית
פרי
האדמה.
והנה
יש
לו
להפריש
מהם
קצתם
,
שנאמר:
מראשית.
ואמר
כל
פרי
-
להגיד
,
שצריך
להפריש
מכל
פרי
ופרי
לעצמו.
ולפי
שאמר
אשר
תביא
מארצך
,
למדנו
שמארצו
אפשר
שיופרשו
,
רוצה
לומר:
במחובר
לקרקע
,
ויהיו
בכורים
,
וזה
יהיה
כשיאמר
דרך
משל:
אלו
התאנים
יהיו
לבכורים
-
ויסמן
אותם
כדי
שיכירם.
ושמת
בטנא
והלכת
אל
המקום
אשר
יבחר
יי'
-
מגיד
שהם
טעונים
כלי.
ולפי
שאמר
על
אמרו
כל
פרי
האדמה
-
ושמת
בטנא
,
מגיד
שהוא
מביא
כל
המינים
בכלי
אחד
אם
ירצה
,
אך
יעשה
זה
בדרך
שיהיה
שם
כל
פרי
ופרי
בפני
עצמו.
ומגיד
שהוא
מיטפל
בהבאתם
עד
בואו
למקום
הבחירה
,
ולזה
אמר
גם
כן:
"ראשית
בכורי
אדמתך
תביא
בית
יי'
אלהיך"
(שמ'
כג
,
יט).
ולזה
אם
נגנבו
או
אבדו
קודם
שיגיעו
שם
,
הבעלים
חייבים
באחריותם.
ולפי
שאמר
ושמת
בטנא
והלכת
,
למדנו
שלא
יחוייב
שיהיו
הבעלים
נושאים
הטנא
מביתם
עד
בית
הבחירה
,
כי
לא
אמר
'ושמת
בטנא
ולקחת
בידך
והלכת'.
ולפי
שאמר
מראשית
,
וכבר
יֵאָמר
ראשית
על
הנבחר
,
ראוי
שיהיו
הבִּכורים
מהפירות
הנבחרים
שיש
לו
,
לא
מהגרועים
,
עם
שהם
אינם
מיוחסים
לשבח
ארץ
ישראל
אם
לא
היו
על
שלמותם.
ולפי
שאמר
כל
פרי
האדמה
,
למדנו
שאין
מביא
בכורים
משקה
כי
אין
זה
פריה
לפי
הנהוג
,
רוצה
לומר:
מן
החטה
והשעורה
ושאר
המינים;
זולת
הגפנים
והזיתים
שמביא
אותם
משקה
,
כי
זה
גם
כן
פִּריָם
לפי
הנהוג
מהם.
ולפי
שאמר
כל
פרי
האדמה
,
למדנו
שהוא
מביא
בפעם
אחת
כל
בכוריו
,
לא
בפעמים
רבות;
וכבר
למדנו
זה
גם
כן
ממה
שאמר
"הגדתי
היום
ליי'
אלהיך"
(להלן
,
ג):
למדנו
שאינו
מגיד
וחוזר
ומגיד
בשנה
אחת.
ולפי
שעצרת
נקרא
"יום
הביכורים"
(במ'
כח
,
כו)
,
למדנו
שאין
מביאים
בכורים
קודם
עצרת.
ולפי
שאמר
מראשית
כל
פרי
האדמה
,
למדנו
שמחוייב
להביא
בכוריו
מפירות
השנה
ההיא
,
לא
שיפריש
בכורים
מן
הישן
על
החדש.
וזה
מבואר
מאד
,
כי
התורה
דקדקה
שיהיה
מפריש
מראשית
הפירות
ההם
,
כל
שכן
שתדקדק
שיפריש
מהפירות
ההם.