תנ"ך - ובאת
אל־הכהן
אשר
יהיה
בימים
ההם
ואמרת
אליו
הגדתי
היום
לה'
אלהיך
כי־באתי
אל־הארץ
אשר
נשבע
ה'
לאבתינו
לתת
לנו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּבָאתָ֙
אֶל־הַכֹּהֵ֔ן
אֲשֶׁ֥ר
יִהְיֶ֖ה
בַּיָּמִ֣ים
הָהֵ֑ם
וְאָמַרְתָּ֣
אֵלָ֗יו
הִגַּ֤דְתִּי
הַיּוֹם֙
לַיהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
כִּי־בָ֙אתִי֙
אֶל־הָאָ֔רֶץ
אֲשֶׁ֨ר
נִשְׁבַּ֧ע
יְהוָ֛ה
לַאֲבֹתֵ֖ינוּ
לָ֥תֶת
לָֽנוּ:
(דברים פרק כו פסוק ג)
וּבָאתָ
אֶל־הַכֹּהֵן
אֲשֶׁר
יִהְיֶה
בַּיָּמִים
הָהֵם
וְאָמַרְתָּ
אֵלָיו
הִגַּדְתִּי
הַיּוֹם
לַיהוָה
אֱלֹהֶיךָ
כִּי־בָאתִי
אֶל־הָאָרֶץ
אֲשֶׁר
נִשְׁבַּע
יְהוָה
לַאֲבֹתֵינוּ
לָתֶת
לָנוּ:
(דברים פרק כו פסוק ג)
ובאת
אל־הכהן
אשר
יהיה
בימים
ההם
ואמרת
אליו
הגדתי
היום
לה'
אלהיך
כי־באתי
אל־הארץ
אשר
נשבע
ה'
לאבתינו
לתת
לנו:
(דברים פרק כו פסוק ג)
ובאת
אל־הכהן
אשר
יהיה
בימים
ההם
ואמרת
אליו
הגדתי
היום
ליהוה
אלהיך
כי־באתי
אל־הארץ
אשר
נשבע
יהוה
לאבתינו
לתת
לנו:
(דברים פרק כו פסוק ג)
וְתֵיתֵי
לְוָת
כָּהֲנָא
דִּיהֵי
בְּיוֹמַיָא
הָאִנוּן
וְתֵימַר
לֵיהּ
חַוִיתִי
יוֹמָא
דֵין
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
אֲרֵי
עַלִית
לְאַרעָא
דְּקַיֵים
יְיָ
לַאֲבָהָתַנָא
לְמִתַּן
לַנָא
:
ובאת
-
ז'
בטעמא
(מלרע):
ראה
דב'
יז
,
ט.
אשר
יהיה
בימים
ההם
-
אין
לך
אלא
כהן
בימיך
,
כמות
שהוא
(ראה
ספ"ד
רצח).
ואמרת
אליו
-
שאינך
כפוי
טובה
(ראה
ספ"ד
רצט).
הגדתי
היום
-
פעם
אחת
בשנה
,
ולא
שתי
פעמים
[בשנה]
(ראה
שם).
וטעם
בימים
ההם
-
שזה
חיוב
כל
זמן
ששם
כהן
גדול.
הגדתי
-
הטעם:
כדי
שישמעו
הקטנים.
או
הוא
כדמות
הודיה
,
שהשם
השלים
שבועתו;
והעד:
הפרי
(ראה
לעיל
,
ב).
הגדתי
היום
ליי'
אלהיך
כי
באתי
אל
הארץ
-
מגיד
אני
ומודה
לפני
הקדוש
ברוך
הוא
,
כי
באתי
אל
הארץ
אשר
נשבע
-
וקיים
שבועתו
ועמד
באמונתו.
ונטלתי
חלקי
ממנה
,
והנני
מביא
לו
דורון
מפירותיה
,
להכיר
שהוא
נתנה
לנו.
ובלעז
קורין
כי
האי
גוונא
'פרישנט
דרקט
אריונצ'
(מתנת
החזרת
קניין
והזכות
עליו).
וטעם
אל
הכהן
אשר
יהיה
בימים
ההם
-
אל
הכהן
אשר
יהיה
שם
בימים
ההם
,
כי
הם
נתונים
לאנשי
משמר
ככל
הקרבנות
,
לא
שיוליך
עמו
כהן
מעירו
להקריב
בכוריו.
ורבנו
שלמה
כתב:
אין
לך
אלא
כהן
שיהיה
בימיך
,
כמות
שהוא.
ולא
הבינותי
זה;
כי
בענין
הזקן
ראוי
לומר
"אל
השופט
אשר
יהיה
בימים
ההם"
(דב'
יז
,
ט):
אע"פ
שאינו
גדול
וחכם
כשופטים
הראשונים
אשר
היו
לפניו
מן
העולם
(ע"פ
יר'
כח
,
ח)
,
צריך
לשמוע
לו;
יפתח
בדורו
כשמואל
בדורו
(ראה
ר"ה
כה
,
ב).
אבל
בהקרבת
הבכורים
,
למי
יביאם?
אלא
לכהן
אשר
יהיה
בימיו!
וכן
ראיתי
בסיפרי
(ספ"ד
רצח):
ובאת
אל
הכהן
אשר
יהיה
-
זו
היא
שרבי
יוסי
הגלילי
אומר:
וכי
תעלה
על
דעתנו
כהן
שאינו
בימיך?
אלא:
כהן
שהוא
כשר
ומוחזק
לך
באותן
הימים:
היה
קרוב
ונתרחק
-
כשר;
וכן
הוא
אומר
"אל
תאמר
מה
היה
שהימים
הראשונים
היו
טובים
מאלה"
וגו'
(קה'
ז
,
י).
ונראה
שהם
ידרשו
בזה
,
שאם
הקריב
בכורים
או
עולה
וקרבנות
בכהן
שהוא
בחזקת
כשר
,
ולאחר
זמן
נמצא
שהוא
בן
גרושה
,
הקרבנות
כשרין
,
כמו
שמוזכר
בפרק
האחרון
של
קדושין
(?
ראה
שם
סו
,
ב).
ויכנס
בו
עוד
,
שאם
היה
קרוב
ונתרחק
-
כשר
,
וזה
לענין
הזקן
,
שאינו
נדון
על
פי
קֵרוּב
,
ואינו
ענין
בבכורים.
הגדתי
היום
-
בפרי
הזה
שהבאתי
,
הגדתי
והודיתי
לשם
אלהיך
שהביאני
אל
הארץ
אשר
נשבע
לאבותינו
לתת
לנו;
והנה
השם
מקיים
דברו
,
ואני
מודה
ומשבח
לשמו.
וטעם
הגדתי
-
כמו
'סִפרתי';
וכן
"ויגד
משה
את
דברי
העם
אל
יי'"
(שמ'
יט
,
ט)
-
סִפור.
או
יהיה
פירושו:
הגדתי
לך
,
הכהן
,
ולכל
העומדים
האלה
(ע"פ
זכ'
ג
,
ז);
וההגדה
הזו
היא
ליי'
אלהיך
,
כלומר:
לשמו
,
כי
באתי
אל
הארץ
אשר
נשבע
לאבותינו
-
כי
הוא
הביאני
אליו
לעבדו
בארץ.
ואמרת
אליו
הגדתי
היום
-
הנה
אומר
זה
בלשון
הקדש
,
בזה
האופן
שהגבילה
אותו
התורה.