תנ"ך - וענית
ואמרת
לפני׀
ה'
אלהיך
ארמי
אבד
אבי
וירד
מצרימה
ויגר
שם
במתי
מעט
ויהי־שם
לגוי
גדול
עצום
ורב:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְעָנִ֨יתָ
וְאָמַרְתָּ֜
לִפְנֵ֣י׀
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֗יךָ
אֲרַמִּי֙
אֹבֵ֣ד
אָבִ֔י
וַיֵּ֣רֶד
מִצְרַ֔יְמָה
וַיָּ֥גָר
שָׁ֖ם
בִּמְתֵ֣י
מְעָ֑ט
וַיְהִי־שָׁ֕ם
לְג֥וֹי
גָּד֖וֹל
עָצ֥וּם
וָרָֽב:
(דברים פרק כו פסוק ה)
וְעָנִיתָ
וְאָמַרְתָּ
לִפְנֵי׀
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
אֲרַמִּי
אֹבֵד
אָבִי
וַיֵּרֶד
מִצְרַיְמָה
וַיָּגָר
שָׁם
בִּמְתֵי
מְעָט
וַיְהִי־שָׁם
לְגוֹי
גָּדוֹל
עָצוּם
וָרָב:
(דברים פרק כו פסוק ה)
וענית
ואמרת
לפני׀
ה'
אלהיך
ארמי
אבד
אבי
וירד
מצרימה
ויגר
שם
במתי
מעט
ויהי־שם
לגוי
גדול
עצום
ורב:
(דברים פרק כו פסוק ה)
וענית
ואמרת
לפני׀
יהוה
אלהיך
ארמי
אבד
אבי
וירד
מצרימה
ויגר
שם
במתי
מעט
ויהי־שם
לגוי
גדול
עצום
ורב:
(דברים פרק כו פסוק ה)
וְתָתִיב
וְתֵימַר
קֳדָם
יְיָ
אֱלָהָך
לָבָן
אֲרַמָאָה
בְּעָא
לְאַבָּדָא
יָת
אַבָּא
וּנחַת
לְמִצרַיִם
וְדָר
תַּמָן
בְּעַם
זְעֵיר
וַהֲוָה
תַמָן
לְעַם
רַב
תַּקִיף
וְסַגִּי
:
מצרימה
-
כ"ח:
ראה
דב'
י
,
כב.
ורב
-
ה'
(בקמץ):
ראה
דב'
ט
,
יד.
וענית
-
לשון
הרמת
קול
(ראה
סוטה
לב
,
ב
-
לג
,
א).
ארמי
אובד
אבי...
-
[מזכיר
חסדי
המקום:
ארמי
אובד
אבי
-
]
לבן
בקש
לעקור
את
הכל
(ראה
הגדה
של
פסח)
כשרדף
אחר
יעקב
,
[ואלולי
שהמקום
עיכבו
,
שנאמר
"השמר
לך
פן
תדבר"
וגו'
(בר'
לא
,
כד).
ובשביל
שחשב
לעשות
,
חשב
לו
המקום
כאילו
עשה;
שאומות
העולם
,
חושב
להם
הקדוש
ברוך
הוא
מחשבה
כמעשה
(ראה
ירוש'
פאה
א
,
א
[טז
,
ב])].
וירד
מצרימה
-
ועוד
אחרים
באים
[עלינו]
לכלותינו
,
שאחרי
זאת
ירד
יעקב
למצרים.
במתי
מעט
-
בשבעים
נפש
(ראה
שמ'
א
,
ה;
ספ"ד
שא).
ארמי
אובד
אבי
-
אבי
,
אברהם
,
ארמי
היה
,
אובד
וגולה
מארץ
ארם;
כדכתיב
"לך
לך
מארצך"
(בר'
יב
,
א)
,
וכדכתיב
"ויהי
כאשר
התעו
אותי
אלהים
מבית
אבי"
(בר'
כ
,
יג).
לשון
'אובד'
ו'תועה'
אחד
הם
באדם
הגולה
,
כדכתיב
"תעיתי
כשה
אובד
בקש
עבדך"
(תה'
קיט
,
קעו);
"צאן
אובדות
היו
עמי
רועיהם
התעום"
(יר'
נ
,
ו).
כלומר:
מארץ
נכריה
באו
אבותינו
לארץ
הזאת
,
ונתנה
הקדוש
ברוך
הוא
לנו.
ועתה
הנה
הבאתי
את
ראשית
פרי
האדמה
אשר
נתתה
לי
-
כי
לא
על
ידי
עשתה
זאת
,
כי
אם
בחסדך
זכיתי
בה.
וכסדר
הזה
הוכיח
יהושע
לישראל:
"בעבר
הנהר
ישבו
אבותיכם
מעולם
תרח..."
(יהו'
כד
,
ב
ואי')
,
עד
שהבאתים
משם
ונתתי
להם
ארץ
כנען.
וענית
-
יתכן
שישאלו
הכהנים
לאמר:
מה
זה
שהבאת?
על
כן:
וענית.
או
כדמות
'תחלה'
,
וכן
"ויען
איוב"
הראשון
(איוב
ג
,
ב).
אובד
אבי:
מלת
אובד
-
מהפעלים
שאינם
יוצאים;
ואילו
היה
ארמי
על
לבן
(ראה
ת"א;
ספ"ד
שא)
,
היה
כתוב
'מאביד'
או
'מאבד'.
ועוד:
מה
טעם
לאמר:
לבן
בקש
להאביד
אבי
וירד
מצרימה
-
ולבן
לא
סִבב
רדת
אל
מצרים?!
והקרוב
,
שארמי
הוא
יעקב.
כאילו
אמר
הכתוב:
כאשר
היה
אבי
בארם
,
היה
אובד;
והטעם:
עני
בלא
ממון;
וכן
"תנו
שכר
לאובד"
(מש'
לא
,
ו)
,
והעד:
"ישתה
וישכח
רישו"
(שם
,
ז).
והנה
הוא:
ארמי
אובד
היה
אבי
,
והטעם
,
כי
לא
ירשתי
הארץ
מאבי
,
כי
עני
היה
כאשר
בא
אל
ארם
,
גם
גֵר
היה
במצרים.
והוא
היה
במתי
מעט
,
ואחר
כן
שב
לגוי
גדול;
ואתה
השם
הוצאתנו
מעבדות
(ראה
להלן
,
ח)
וַתתן
לנו
ארץ
טובה
(ראה
להלן
,
ט).
ואל
יטעון
טוען:
איך
יקרא
יעקב
'ארמי'?
והנה
כמוהו
"יתרא
הישמעאלי"
(ראה
דה"א
ב
,
יז)
-
והוא
ישראלי
,
כי
כן
כתוב
(ראה
ש"ב
יז
,
כה).
במתי
-
סמוך
,
כי
לא
נמצא
לשון
יחיד.
[ו"מתים"
(דב'
ב
,
לד)
-
לשון
רבים.
ורבי
יונה
(ראה
השרשים)
דקדק
אותה
כולה
באר
היטב
בערך
'מתה'.]
וענית
ואמרת
-
בקול
רם
,
כמו
"וענו
הלוים...
אל
כל
איש
ישראל
בקול
רם"
(ראה
דב'
כז
,
יד)
,
דשבחו
של
הקדוש
ברוך
הוא
אומר
אדם
בקול
רם.
אבל
וידוי
מעשר
דלקמן
(ראה
פס'
יג)
אומר
בקול
נמוך
,
משום
שהוא
שבחו
דידיה
,
דכתיב
"ככל
אשר
צויתני"
(שם).
ארמי
אובד
אבי
-
עתה
מספר
החסדים
והצדקות
שעשה
הקדוש
ברוך
הוא
לאבותינו:
ולא
ארמי
היה
אבי
אברהם
שנולד
בארם
נהרים
,
ואובד
היה
שיצא
מארץ
מולדתו
לילך
מגוי
אל
גוי
ומממלכה
אל
עם
אחר
(ע"פ
דה"א
טז
,
כ)
,
שאמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
"לך
לך
מארצך
וממולדתך"
(בר'
יב
,
א)?!
והיה
הולך
מכאן
ולכאן
תועה:
"כאשר
התעו
אותי"
(בר'
כ
,
יג);
ו'תועה'
נקרא
'אובד'
,
כדכתיב
"תעיתי
כשה
אובד"
(תה'
קיט
,
קעו).
וירד
מצרימה
-
על
פי
הדיבור
שאמר
הקדוש
ברוך
הוא
ליעקב
(ראה
בר'
מו
,
ג).
במתי
מעט
-
בשבעים
נפש
(ראה
דב'
י
,
כב).
ויהי
שם
לגוי
-
מהם
,
ומצויין
בפני
עצמן
(ראה
ספ"ד
שא).
גדול
עצום
ורב
-
כדכתיב
"ובני
ישראל
פרו
וישרצו
וירבו
ויעצמו
במאוד
מאוד"
(שמ'
א
,
ז;
ראה
מת"ד
כו
,
ה).
וענית
ואמרת
לפני
יי'
אלהיך
-
הנה
יאמר
המביא
שם
מה
שזכרה
התורה
פה
בלשון
הקדש.
ארמי
אובד
אבי
-
רוצה
לומר:
אבי
היה
אובד
בארם
לולי
עזר
השם
יתעלה.
או
יהיה
אובד
-
'יוצא'
,
והנה
הרצון
בו
שהארמי
,
והוא
לבן
,
היה
מאבד
אבי
לולא
יי'
שהיה
לו
(ע"פ
תה'
קכד
,
א).