תנ"ך - לעברך
בברית
ה'
אלהיך
ובאלתו
אשר
ה'
אלהיך
כרת
עמך
היום:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לְעָבְרְךָ֗
בִּבְרִ֛ית
יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
וּבְאָלָת֑וֹ
אֲשֶׁר֙
יְהוָ֣ה
אֱלֹהֶ֔יךָ
כֹּרֵ֥ת
עִמְּךָ֖
הַיּֽוֹם:
(דברים פרק כט פסוק יא)
לְעָבְרְךָ
בִּבְרִית
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
וּבְאָלָתוֹ
אֲשֶׁר
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
כֹּרֵת
עִמְּךָ
הַיּוֹם:
(דברים פרק כט פסוק יא)
לעברך
בברית
ה'
אלהיך
ובאלתו
אשר
ה'
אלהיך
כרת
עמך
היום:
(דברים פרק כט פסוק יא)
לעברך
בברית
יהוה
אלהיך
ובאלתו
אשר
יהוה
אלהיך
כרת
עמך
היום:
(דברים פרק כט פסוק יא)
לְאַעָלוּתָך
בִּקיָמָא
דַּייָ
אֱלָהָך
וּבמוֹמָתֵיהּ
דַּייָ
אֱלָהָך
גָּזַר
עִמָך
יוֹמָא
דֵין
:
בברית
-
ג'
רפין:
דב'
כט
,
יא;
ש"א
כ
,
ח;
יח'
טז
,
ח.
עמך
-
י"ב
בתורה:
ראה
דב'
כ
,
יב.
בברית
ג'
רפ'
לעברך
כי
בברית
יי'
ואשבע
לך.
לעברך
-
שם
הפועל;
כטעם
"ויעברו
בין
בתריו"
(יר'
לד
,
יח).
והנה
מלת
'עבר'
בחסרון
בי"ת
-
להפך
(ראה
דב'
יז
,
ב).
לעברך
בברית
-
כולכם
מוכנים
לעבור
בברית
,
וכולכם
-
יחד;
ולכך
טוב
לכרות
הברית
עכשיו
,
שלא
יוכל
אחד
מכם
לומר:
אני
לא
הייתי
בברית
ולא
קבלתי
הברית
עלי.
כי
מאחר
שתעברו
את
הירדן
ותתפזרו
איש
לירושתו
ולנחלתו
,
אי
אפשר
לאסוף
אתכם
כולכם
יחד
כמו
עכשיו
,
שאי
אפשר
שלא
יהא
בכם
חיה
או
חולה
או
אנוס
או
חיגר
,
ואי
אפשר
לעזוב
הבתים
והערים
בלא
שום
ביריא.
אבל
עכשיו
הרי
אתם
כולכם
בשכונה
אחת
ובמחנה
אחד
וכולכם
שומעים
ורואים
את
כריתות
הברית
,
ואין
אחד
מכם
יכול
להשמט
לומר:
אני
לא
הייתי
בברית.
'כריתות
ברית'
-
על
שם
שכורתים
עגל
לשנים
,
ולעברך
-
על
שם
שעוברים
בין
בתרי
העגל
,
כמו
שעשה
אברהם
אבינו
בין
הבתרים
,
דכתיב
"ויבתר
אותם
בתוך"
(בר'
טו
,
י);
וכמו
שעשו
כשכרתו
הברית
לשלוח
העבדים
חופשים
(ראה
יר'
לד
,
טו
-
טז);
העגל
אשר
כרתו
לשנים
אשר
עברתם
בין
בתריו
(ראה
שם
,
יח);
והוא
סימן
,
כי
כאשר
יעבור
על
הברית
ככה
יכרת.
כמו
"ויקח
שמואל
טלה
חלב
אחד
וינתחהו...
לאמר
אשר
לא
יבא
אחרי
שאול
ואחרי
שמואל
ככה
יעשה
לבקרו"
(ראה
ש"א
ז
,
ט;
יא
,
ז).
לעברך
-
כאיש
אחד.
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו
-
שתקבל
עליך
הברית
והאלה.
'אלה'
-
לשון
שבועה
ולשון
קללה;
שתקבל
עליך
,
שתהא
מושבע
ועומד
על
המצוות
לקיימם
,
והקללה
שתחול
עליך
אם
לא
תקיים.
ואם
תקיים
-
הברכה
,
החיים
והשלום
(ע"פ
מל'
ב
,
ה).
טעם
אתם
נצבים
היום
לפני
יי'
אלהיכם
-
שאתם
עומדים
ומזומנים
לפני
השם
כדי
לעבור
בבריתו;
כי
לקבל
התורה
בבאורה
נאספו
אליו.
או:
שהיו
עומדים
לפני
הארון.
והברית
הוא
השבועה
והאלה
אשר
יזכיר:
לעברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו.
ויתכן
שכרת
עמם
עוד
ברית
כברית
הראשונה
אשר
כרת
אתם
בהר
סיני
,
שהקריב
עליהם
עולה
ולקח
חצי
הדם
ויזרוק
על
המזבח
וחצי
הדם
זרק
על
העם
(ראה
שמ'
כד
,
ה
-
ח)
,
אבל
לא
הוצרך
להזכיר
זה.
ועל
דרך
האמת
כבר
הודעתיך
הברית
הזאת
(וי'
כו
,
יב).
וטעם
ראשיכם
שבטיכם
-
ראשיכם
,
ראשי
שבטיכם;
כמו
"והנבואה
עודד
הנביא"
(דה"ב
טו
,
ח)
,
על
דעת
רבי
אברהם.
ועל
דעתי
הכתוב
יכלול
ויפרוט;
והכלל:
ראשיכם
וכל
שבטיכם
,
וחזר
ופרט:
זקניכם
ושוטריכם
,
שהם
ראשיכם;
כי
זקן
ונשוא
פנים
הוא
הראש
(ע"פ
יש'
ט
,
יד);
וכן
אמר:
"הקהילו
אלי
את
כל
זקני
שבטיכם
ושוטריכם"
(דב'
לא
,
כח).
כי
כל
איש
אשר
לו
שררה
ומנוי
על
הצבור
יקראו
'ראשים':
נאמר
בנשיאים
"ראשי
אלפי
ישראל"
(במ'
א
,
טז)
,
כי
הם
במעלה
הגדולה
לכל
אלפי
ישראל;
ונאמר
במרגלים
"ראשי
בני
ישראל
הם"
(לפנינו:
המה;
במ'
יג
,
ג)
,
שהם
ראשים
בבני
ישראל
,
לא
ראשים
לכל
בני
ישראל;
וכלם
בכלל
ראשיכם.
וחזר
ואמר:
כל
איש
ישראל
-
שהם
שבטיכם.
והזכיר
עוד
הטף
והנשים
,
והגרים
וחוטבי
עצים
ושואבי
מים
אשר
היו
להם
מערב
רב
(ראה
שמ'
יב
,
לח).
והביא
שם
הטף
-
להביאם
בברית
,
כי
אפילו
עם
הדורות
העתידים
יכרות
ברית;
או
כדי
לזַכותם
,
כטעם
שאמרו
ב'הקהל'
(ראה
חגיגה
ג
,
א).
ורבותינו
אמרו
(ראה
יבמות
עט
,
א)
,
שבאו
קצת
כנענים
בימי
משה
כדרך
שבאו
בימי
יהושע
,
ונתנם
חוטבי
עצים
ושואבי
מים
לעדה
ולמשכן
יי'
(ראה
יהו'
ט
,
כז).
ואין
הכונה
לומר
שרימו
אותו
,
אבל
באו
אליו
להשלים
עמו;
כי
כן
המשפט
,
כאשר
בארנו
(דב'
כ
,
י
-
יא).
וכך
מצאתי
במדרש
תנחומא
(תנח'
נצבים
ב):
ללמדך
שבאו
אצל
משה
ולא
קבלם.
כלומר
,
שלא
יכלו
לרמותו
לכרות
להם
ברית
,
אבל
עשאם
מיד
חוטבי
עצים
ושואבי
מים.
לעברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו
וגו'
-
הנה
היה
דרך
כורתי
הברית
שיכרתו
דבר
לחצאין
ויעברו
אחר
זה
בין
הבתרים
,
כמו
שראינו
בברית
בין
הבתרים
(ראה
בר'
טו
,
יז).
ולזאת
הסבה
התחכמה
התורה
בכריתת
הברית
שתהיה
הברכה
כנגד
הר
גריזים
והקללה
כנגד
הר
עיבל
(ראה
דב'
יא
,
כט)
,
והיתה
התורה
כתובה
שם
בהר
עיבל
באבני
מזבח
והקריבו
שם
קרבנות
(ראה
דב'
כז
,
ו
-
ח)
,
להעיר
שבעבדם
השם
יתעלה
ובשמרם
דרכי
התורה
ימלטו
מהקללות
ההם.
והנה
היו
עוברים
ישראל
אחר
זה
עם
כל
הנטפלין
להם
בין
שני
ההרים
ההם
,
כדי
שיעברו
בין
ברית
השם
יתעלה
לישראל
ובין
אלתו
,
להורות
שהם
כרתו
ברית
עם
השם
יתעלה
לקיים
תורתו
בזה
האופן;
ושאם
יקיימום
יחולו
עליהם
הברכות
שייעד
להם
השם
יתעלה
,
ואם
לא
יקיימום
יחולו
עליהם
הקללות
אשר
קבלום
עליהם
,
ויעדם
עליהם
השם
יתעלה
גם
כן.
(יב)
ואמר
,
כי
בזה
הברית
שהשם
יתעלה
כורת
לישראל
היום
,
יקים
אותו
לעם
מיוחד
מבין
שאר
העמים
,
לא
יובדל
עַם
לעבודתו
זולתו
,
והוא
יהיה
לו
לאלהים
לבדו
ולמנהיג
ולמשגיח.
וכאלו
אמר
,
שאם
לא
יהיה
לו
לעם
כשיתייחד
לעבודתו
,
וגם
השם
יתעלה
לא
יהיה
לו
לאלהים
,
כי
זה
תלוי
בזה.