תנ"ך - צור
ילדך
תשי
ותשכח
אל
מחללך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
צ֥וּר
יְלָדְךָ֖
תֶּ֑שִׁי
וַתִּשְׁכַּ֖ח
אֵ֥ל
מְחֹלֲלֶֽךָ:
(דברים פרק לב פסוק יח)
צוּר
יְלָדְךָ
תֶּשִׁי
וַתִּשְׁכַּח
אֵל
מְחֹלֲלֶךָ:
(דברים פרק לב פסוק יח)
צור
ילדך
תשי
ותשכח
אל
מחללך:
(דברים פרק לב פסוק יח)
צור
ילדך
תשי
ותשכח
אל
מחללך:
(דברים פרק לב פסוק יח)
דַּחלַת
תַּקִיפָא
דִי
בְרָאָך
אִתנְשִׁיתָא
שְׁבַקתָּא
פֻּלחַן
אֱלָהָא
דְעָבְדָך
:
תשי
-
תשכח.
[ורבותינו
דרשו
(ראה
ספ"ד
שיט):
כשבא
להטיב
לכם
,
אתם
מכעיסין
לפניו
ומתישים
כחו
מלהטיב
לכם.]
מחוללך
-
מוציאך
מרֶחם;
לשון
"יחולל
אילות"
(תה'
כט
,
ט);
"חיל
כיולדה"
(תה'
מח
,
ז).
ילדך
-
כמו
"ילד
את
אלמודד"
(בר'
י
,
כו)
,
כמו
'הוליד'.
תשי
-
תשכח
,
מן
'נשה';
כמו
"אל
תט
אל
דרכיה"
(ראה
מש'
ז
,
כה;
וראה
מש'
ד
,
כז)
מן
'נטה'.
והיו"ד
בתשי
כמו
יו"ד
"מלפניך
אל
תֶמְחִי"
(יר'
יח
,
כג)
-
כמו
'אל
תמחה'.
צור
ילדך
-
דבר
הנביא
,
יתמה:
איך
שכחת
אשר
ילדך
,
ועבדת
חדשים?!
גם
זה
צור
ילדך
-
כמו
"אל
צור
חוצבתם"
(יש'
נא
,
א)
-
כאילו
ממנו
היה
,
כי
הכל
בגבורת
השם
היה
,
כמו
"רוקע
הארץ
מאתי"
(יש'
מד
,
כד).
והתמה
מתועי
לב
בעבור
"אני
היום
ילדתיך"
(תה'
ב
,
ז)
,
ושכחו
זה
הכתוב.
תשי
-
כמו
'תנשה';
והנוח
הנעלם
אחר
התי"ו
תחת
הדגש
שהוא
חלף
הבילוע
,
והיו"ד
תחת
ה"א;
וכן
"אל
תמחי"
(יר'
יח
,
כג).
ובאו
שניהם
מלעיל
,
להפריש
בין
לשון
זכר
לנקבה
בפעלים
שהאות
האחרון
הוא
נח.
והנכון
בעיני
,
כי
היו"ד
נוסף
,
והוא
על
משפט
"ואל
תט"
(מש'
ד
,
ה).
מחוללך
-
כמו
ילדך.
והנה
אל
-
שהוא
גבור
ותקיף
-
כמו
צור.
ויתכן
היות
גזרת
מחוללך
מ'חיל'
,
כי
הֶהָרָה
תחיל
(ע"פ
יש'
כו
,
יז).
צור
ילדך
תשי.
צור
-
לשון
חוזק.
ילדך
שהוא
לך
לצור
משעה
שנולדת;
אי
נמי:
שהולידך
ובראך
במעי
אמך
וזן
אותך
,
והוא
אביך.
אותו
תשי
-
תשכח
בשביל
החדשים
(ראה
לעיל
,
יז)
שאינם
שוים
כלום.
ותשכח
אל
מחולליך
(בנוסחנו:
מחללך)
-
כפל
מלה:
הוא
מחולליך
,
שברא
אותך;
כמו
"חוללה
ידו
נחש
בריח"
(איוב
כו
,
יג)
,
וכן
"הן
בעון
חוללתי"
(תה'
נא
,
ז).
הנה
שכחת
הבורא
שילדך
,
ושם
אותך
לו
לגוי
במה
שנתן
לך
מתורתו
השלמה
,
ושכחת
האל
שיְצָרְך
בהתחלה
לעבוד
לו
,
והישירך
לקבל
השלמות
במה
שחדש
באותות
והמופתים
הנפלאים
במצרים
,
להודיעך
כי
הוא
יי'.
צור
ילדך
תשי
-
הבורא
שילד
אותך
והשלימך
-
תשכח.
ואמר
ילדך
,
כי
הבריאה
היא
תחילה
ברחם
,
וכאשר
תשלם
ההוויה
האפשרית
שם
,
תהיה
הלידה.
והנה
זה
השלמות
שהשלימם
השם
יתעלה
אשר
בו
יתכן
שיאמר
שֶיְלָדם
,
הוא
נתינת
תורתו
השלמה
להם
,
מצורף
אל
זה
מה
שהראה
אותם
מאותותיו
ונפלאותיו
,
להודיעם
כי
הוא
יי'.
ותשכח
אל
מחוללך
-
רוצה
לומר
,
שכבר
שכחת
אל
שיצרך
והתחיל
ההויה
בך
להובילך
לגבול
השלמות
,
והוא
מה
שעשה
מהאותות
והנפלאות
במצרים
ועל
הים
,
כדי
שיהיו
ראויים
לקבל
התורה.