תנ"ך - ויאמר
אסתירה
פני
מהם
אראה
מה
אחריתם
כי
דור
תהפכת
המה
בנים
לא־אמן
בם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֗אמֶר
אַסְתִּ֤ירָה
פָנַי֙
מֵהֶ֔ם
אֶרְאֶ֖ה
מָ֣ה
אַחֲרִיתָ֑ם
כִּ֣י
ד֤וֹר
תַּהְפֻּכֹת֙
הֵ֔מָּה
בָּנִ֖ים
לֹא־אֵמֻ֥ן
בָּֽם:
(דברים פרק לב פסוק כ)
וַיֹּאמֶר
אַסְתִּירָה
פָנַי
מֵהֶם
אֶרְאֶה
מָה
אַחֲרִיתָם
כִּי
דוֹר
תַּהְפֻּכֹת
הֵמָּה
בָּנִים
לֹא־אֵמֻן
בָּם:
(דברים פרק לב פסוק כ)
ויאמר
אסתירה
פני
מהם
אראה
מה
אחריתם
כי
דור
תהפכת
המה
בנים
לא־אמן
בם:
(דברים פרק לב פסוק כ)
ויאמר
אסתירה
פני
מהם
אראה
מה
אחריתם
כי
דור
תהפכת
המה
בנים
לא־אמן
בם:
(דברים פרק לב פסוק כ)
וַאֲמַר
אֲסַלֵיק
שְׁכִינְתִי
מִנְהוֹן
גְּלֵי
קֳדָמַי
מָא
יְהֵי
בְסוֹפְהוֹן
אֲרֵי
דָרָא
דְאַשׁנִי
אִנוּן
בְּנַיָא
דְּלֵית
בְּהוֹן
הֵימָנוּ
:
אמן
-
ו'
חסר
(בלישנא):
דב'
לב
,
כ;
ש"א
כו
,
כג;
מ"ב
יב
,
טז;
יש'
כו
,
ב;
תה'
קמג
,
א;
איכה
ד
,
ה.
אסתירה
-
ל';
תהפכת
-
ל'
חס';
אמן
-
ל'
וחס'.
מה
אחריתם
-
מה
תעלה
בהם
לסופם
(ראה
ספ"ד
שכ).
כי
דור
תהפכת
המה
-
מהפכין
רצוני
לכעס.
לא
אמון
בם
-
אין
גידולי
ניכרים
בהם
,
כי
הוריתים
דרך
טובה
וסרו
ממנה.
אמון
-
לשון
"ויהי
אומן"
(אס'
ב
,
ז)
,
'נורטורא'
בלעז.
דבר
אחר:
[לא]
אמון
[בם]
-
לשון
'אמונה'
,
כתרגומו;
אמרו
בסיני:
"נעשה
ונשמע"
(שמ'
כד
,
ז)
,
ולשעה
קלה
בטלו
אבטחתם
ועשו
העגל
(ראה
שמ'
לב
,
ד;
ספ"ד
שכ).
בניו
ובנותיו
,
בנים
לא
אמון
בם
-
כאמור
למעלה
"בניו
מומם"
(לעיל
,
ה).
ויאמר
-
השם
אל
לבו
(ע"פ
בר'
ח
,
כא)
,
או
אל
המלאכים.
אסתירה
-
כדרך
לשון
בני
אדם;
וכן
"אעלים
עיני"
(יש'
א
,
טו).
והטעם:
כאשר
יבקשוני
לא
ימצאו
עזר.
אראה
מה
אחריתם
-
יש
אומרים
,
כי
אני
אסתיר
פני
מהם
,
בעבור
שאני
רואה
מה
יעשו
באחרונה.
והנכון
שהוא
כמשמעו:
עד
שאראה
מה
יעשו
בהצר
להם
(ע"פ
דה"ב
כח
,
כב).
כי
דור
תהפוכות
-
דבק
עם
אסתירה
פני.
תהפוכות
-
שנהפכו
לעבוד
לאלהים
זולתי;
והם
היו
בני
(ראה
לעיל
,
ט)
כי
אני
ילדתים
,
והנה
אין
אמונה
בהם.
והוא
שם
,
או
תואר
השם:
כי
אין
בם
איש
אמונים;
כי
מצאנו
"כי
פסו
אמונים"
(תה'
יב
,
ב)
כנגד
"חסיד"
(שם);
גם
"שומר
אמונים"
(יש'
כו
,
ב).
אסתירה
פני
מהם
-
כתרגומו:
'אסלק
עצמי
מהם'
(ראה
ת"א)
,
ולא
אעזרם.
אראה
מה
אחריתם
מאחר
שאהיה
מסולק
מהם
-
ואדעה
מה
יועילו
להם
אותם
אלוהות
שבחרו
להם.
כי
דור
תהפוכות
המה
-
בנוח
להם
מתהפכים
לרעה
,
ובהצר
להם
שבים
אלי
שאושיע
אותם;
וכן
כתב
בספר
עזרא
"וישמנו
(בנוסחנו:
וישמינו)
ויתעדנו
בטובך
הגדול
,
וימרו
וימרדו
בך...
ויעשו
נאצות
גדולות
,
ותתנם
ביד
צריהם...
ובעת
צרתם
יצעקו
אליך
ואתה
משמים
תשמע
וברחמיך
(בנוסחנו:
וכרחמיך)
הרבים
תתן
להם
מושיעים
ויושיעום...
,
וכנוח
להם
ישובו
לעשות
רע...
ותעזבם
ביד
אויביהם...
וישובו
ויזעקוך
ואתה
משמים
תשמע
ותצילם
ברחמיך
(בנוסחנו:
כרחמיך)
עיתים
רבות"
(בנוסחנו:
רבות
עתים;
נחמ'
ט
,
כה
-
כח)
,
כלומר:
פעמים
הרבה.
בנים
לא
אמון
בם
-
אין
אמונתם
אמונה
ואין
להשען
בם
,
כי
מיד
משקרים
אותה
ואין
עומדין
בה.
ויאמר
-
השם
אל
לבו
(ע"פ
בר'
ח
,
כא)
,
או
אל
המלאכים:
אסתירה
פני
מהם
-
כדרך
לשון
בני
אדם;
וכן
"אעלים
עיני
מכם"
(יש'
א
,
טו).
והטעם
,
כי
כאשר
יבקשוני
לא
ימצאו
עזר.
אראה
מה
אחריתם
-
יש
אומרים:
אני
אסתיר
את
פני
מהם
בעבור
שאני
רואה
מה
יעשו
באחרונה;
והנכון
-
שהוא
כמשמעו:
עד
שאראה
מה
יעשו
בצר
להם.
דברי
רבי
אברהם.
ואין
טעם
ויאמר
-
רק
המחשבה
והרצון
לפניו
לעשות
כן
,
כדרך
"ויאמר
אלהים"
במעשה
בראשית;
וכבר
פירשתיו
(בר'
א
,
ג).
וטעם
פני
על
דרך
האמת
-
פירשתיו
(שמ'
כ
,
ג);
והנה
אסתירה
פני
-
שאסלק
שכינתי.
וטעם
אראה
מה
אחריתם
-
כטעם
"ארדה
נא
ואראה"
(בר'
יח
,
כא)
,
וכבר
פירשתיו
(שם
,
כ).
כי
דור
תהפוכות
המה
-
ולא
יעמדו
בפני.
בנים
לא
אמון
בם
-
כי
אין
להם
אומֵן
ומגדל;
והמשכיל
יבין.
והנה
,
עד
הנה
בשירה
משה
ישיר
בה
והוא
מדבר
בלשון
עצמו
,
ומן
הכתוב
הזה
ואילך
,
שהזכיר
"וירא
יי'
וינאץ"
(לעיל
,
יט)
,
ויאמר
אסתירה
פני
-
כולה
דברי
השם
הנכבד
הם:
"קנאוני"
,
"כעסוני"
(להלן
,
כא)
,
וכל
השירה
כן.
ואמר
השם
יתעלה
שיסתיר
פניו
מהם
,
רוצה
לומר
שיסלק
השגחתו
מהם
,
לפי
שהוא
רואה
מה
אחריתם
,
כי
לא
יקבלו
תוכחת
,
ולזה
לא
יועיל
להם
אם
יוכיחם
על
עונם
ליסרם.
וזה
הוא
היותר
קשה
שבמיני
העונש
,
כמו
שזכרנו
במה
שקדם
(ראה
פירושו
דב'
לא
,
יז).
והנה
התבאר
לשם
יתעלה
שלא
יקבלו
תוכחת
,
לפי
שהוא
דור
תהפוכות
,
שאינו
פונה
רק
אל
השקר
ומה
שהוא
הפך
הראוי
,
עד
שלא
ימצא
בם
דבר
אמת.
לא
אמון
בם
-
אין
אמונה
בהם
,
רוצה
לומר
,
שאין
בם
דבר
אמת
,
אבל
בוחרים
התהפוכות
,
והם
הכזבים
שהם
הפך
הנמצא.