תנ"ך - אספה
עלימו
רעות
חצי
אכלה־בם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַסְפֶּ֥ה
עָלֵ֖ימוֹ
רָע֑וֹת
חִצַּ֖י
אֲכַלֶּה־בָּֽם:
(דברים פרק לב פסוק כג)
אַסְפֶּה
עָלֵימוֹ
רָעוֹת
חִצַּי
אֲכַלֶּה־בָּם:
(דברים פרק לב פסוק כג)
אספה
עלימו
רעות
חצי
אכלה־בם:
(דברים פרק לב פסוק כג)
אספה
עלימו
רעות
חצי
אכלה־בם:
(דברים פרק לב פסוק כג)
אֲסִיף
עֲלֵיהוֹן
בִּישָׁן
מַכתָּשַׁי
אֲשֵׁיצֵי
בְהוֹן
:
אכלה
-
ג':
בר'
כד
,
מה;
דב'
לב
,
כג;
איוב
לא
,
טז.
אספה
עלימו
רעות
-
אחביר
רעה
על
רעה;
לשון
"ספו
שנה
על
שנה"
(יש'
כט
,
א);
["ספות
הרוה"
(דב'
כט
,
יח);
"עולותיכם
ספו
על
זבחיכם"
(יר'
ז
,
כא).
דבר
אחר:
אספה
-
כמו
אכלּה:
"פן
תספה"
(בר'
יט
,
טו).
חצי
אכלה
בם
-
כל
חצי
אשלים
בהם;
וקללה
זו
לברכה
היא:
לפי
הפורענות
חצי
כלים
ורעותי
ספות
,
והם
אינם
כלין
(ראה
ספ"ד
שכא)].
אספה
עלימו
רעות...
אכלה
-
כן
דרך
המקראות
לכפול
לשונם;
כלומר:
כל
מיני
רעות
שיש
בידי
להזיק
,
כולם
אשים
בהם.
אספה
-
יש
אומרים
(ראה
רס"ג
ורש"י):
כמו
'אוסיף'.
והנכון:
כמו
אֲכַלֶּה
,
מגזרת
"האף
תספה"
(בר'
יח
,
כג)
,
ואם
הוא
מבניין
אחר.
והטעם
,
שלא
תשאר
רעה
שלא
תבואם.
ודימה
הרעות
לחִצים
שתבאנה
פתאום
,
ואין
יכולת
להשמר
מהם.
אספה
עלימו
רעות
-
כלומר:
כל
הרעות
שבעולם
,
עד
שיִסְפּוּ
הרעות
,
שלא
ישאר
מין
הרעה
בעולם
שלא
אביא
עליהם.
וחצי
אכלה
בם
-
שלא
הניח
חץ
שלא
ירה
בהם.
ויכלו
הרעות
,
והם
אינם
כלים.
הנה
מרוב
כעסי
עליהם
אביא
עליהם
מיני
הרעות
כלם
וחִצי
הצרות
אכלה
בם
,
שלא
ישאר
מין
מהם
שלא
אביאנו
עליהם
,
כדי
שיכירו
שזה
בא
להם
מאתי
על
צד
העונש
,
להשיב
להם
גמול
כרוע
מעלליהם.
והנה
אלו
הם
מיני
הרעות
והחצים
שאביא
עליהם:
מיני
הרעב
ומיני
הקדחות
והדֶבר
וחיה
וארס
זוחלי
העפר
והחרב
מבית
ומחוץ
,
להמית
בחור
ובתולה
,
ויונק
עם
איש
שיבה
,
מזולת
חמלה
על
הבתולה
והיונק
ואיש
השיבה.
והנה
מיני
הרעב
יגיע
מהם
היזק
,
שכבר
ימס
בהם
הבשר
לחסרון
הבשר
,
והם
המסות
הרעות.
והבשרים
המוקדחים
מאיזה
שיהיה
ממיני
הקדחת
,
ובפרט
השורפים
והחדים
מהם
,
יגיע
מהם
היזק
,
כי
גם
בהם
ימס
הבשר
ויובילו
אל
המות
גם
כן.
והדֶבר
שיתחדש
בסבת
עפושי
האויר
ההוים
מאידים
עולים
מן
הארץ
,
והחיות
המזיקות
בשִנֵיהם
בזולת
ארס
,
והשרצים
הארסיים
הנושכים
,
כי
אלו
יובילו
הרבה
אל
המות.
והחרב
מחוץ
ומבית
,
והוא
היותר
ממית
והיותר
קשה.
והנה
אלו
הרעות
,
אע"פ
שכלם
יובילו
אל
המות
,
הנה
העניין
בא
בהם
בזה
המאמר
בהדרגה
,
וזה
שמיני
הרעב
לא
ימיתו
כי
אם
באורך
זמן
,
ואפשר
בקצתם
שלא
ימיתו
אבל
יגיע
מהם
הרזון;
ואולם
הקדחות
החדות
-
ימיתו
הממיתות
מהם
בקלות
ובמהירות
,
ואפשר
בקצתם
שיחדשו
הרזון
לבד.
ואמנם
הדֶבר
ימית
תכף
כל
האנשים
הראויים
להתפעל
מהעיפוש
ההוא
הדבריי.
והנה
אלו
הם
סוגי
הרעות
אשר
אין
התחלתם
מבעל
חיים
מזיק
,
אבל
הם
מפאת
השנויים
במזג
ובפרקי
השנה.
וזכר
אחר
זה
סוגי
הרעות
אשר
התחלתם
הבעל
חיים
שהוא
מתנועע
ללכת
ולהזיק
מזולת
שיהיה
התחלתם
שינוי
המזג.
והתחיל
מהיזק
שן
החיות
שאינן
בעלות
ארס
,
כי
אינו
ממית
באופן
ההמתה
שתמשך
לנשיכת
השרצים
הבעלי
ארס;
ואחר
זה
זכר
ההיזק
המגיע
מהבעל
שכל
,
כי
הוא
יותר
נפלא
להתנועע
המזיק
אל
הנזק
בחכמה
ובתחבולות
,
ולזה
הוא
יותר
ראוי
שימשך
הרע
מזה.
וזכר
תחלה
ההיזק
הבא
מחוץ
לאשר
ימצאו
שם
,
כי
ההיזק
ההוא
הוא
יותר
מעטי.
עוד
זכר
ההיזק
הבא
מהם
לאשר
בתוך
העיר
,
והוא
אֵמות
מָות
,
אם
מפני
הרעב
שיתחדש
בעיר
מפני
עמדה
במצור
והשחתת
האויב
כל
יבול
הארץ
,
אם
מפני
יִרְאָתם
מהאויבים
שיכנסו
בעיר
להרגם.
וכאשר
תחקור
תמצא
,
שבאלו
הרעות
שזכר
נכללו
כל
מיני
הרעות
באופן
מה
,
ולזה
אמר
שיכלה
מיני
הרעות
עליהם.
אספה
-
אכלה.
חצי
-
רמז
אל
הצרות
והמכות
והעיר
בזה
שהם
יתיישרו
להכותם
כמו
שיתיישר
החץ
אל
המקום
אשר
יורוהו;
וזה
לאות
כי
המכות
האלה
לא
יבואו
עליהם
בקרי.