תנ"ך - לולי
כעס
אויב
אגור
פן־ינכרו
צרימו
פן־יאמרו
ידנו
רמה
ולא
ה'
פעל
כל־זאת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לוּלֵ֗י
כַּ֤עַס
אוֹיֵב֙
אָג֔וּר
פֶּֽן־יְנַכְּר֖וּ
צָרֵ֑ימוֹ
פֶּן־יֹֽאמְרוּ֙
יָדֵ֣נוּ
רָ֔מָה
וְלֹ֥א
יְהוָ֖ה
פָּעַ֥ל
כָּל־זֹֽאת:
(דברים פרק לב פסוק כז)
לוּלֵי
כַּעַס
אוֹיֵב
אָגוּר
פֶּן־יְנַכְּרוּ
צָרֵימוֹ
פֶּן־יֹאמְרוּ
יָדֵנוּ
רָמָה
וְלֹא
יְהוָה
פָּעַל
כָּל־זֹאת:
(דברים פרק לב פסוק כז)
לולי
כעס
אויב
אגור
פן־ינכרו
צרימו
פן־יאמרו
ידנו
רמה
ולא
ה'
פעל
כל־זאת:
(דברים פרק לב פסוק כז)
לולי
כעס
אויב
אגור
פן־ינכרו
צרימו
פן־יאמרו
ידנו
רמה
ולא
יהוה
פעל
כל־זאת:
(דברים פרק לב פסוק כז)
אִלוּ
לָא
פוֹן
רֻגזָא
דְסָנְאָה
כְּנִישׁ
דִּלמָא
יִתרָרַב
בְּעֵיל
דְּבָבָא
דִּלמָא
יֵימְרוּן
יְדַנָא
תְקֵיפַת
לַנָא
וְלָא
מִן
קֳדָם
יְיָ
הֲוָת
כָּל
דָּא
:
אגור
-
ב'
(בשני
לשונות):
דב'
לב
,
כז;
מש'
ל
,
א.
ידנו
-
ב'
(חסר):
דב'
לב
,
כז;
נחמ'
ה
,
ה.
רמה
-
ג'
בטעמא
(מלעיל):
דב'
לב
,
כז;
ש"א
ב
,
א;
יש'
כו
,
יא.
אגור
ב'
לולי
דברי
אגור
בן
יקה.
אגור
-
ב';
צרימו
-
ל';
רמה
-
ג'
בט';
ולא
יי'
-
ל'.
לולי
כעס
אויב
אגור
-
אם
לא
שכעס
האויב
כָּנוּס
עליהם
להשחית
,
ואם
יוכל
עליהם
וישחיתם
יתלה
הגדולה
בו
ובאלוהו
,
ולא
יתלה
הגדולה
בי;
וזהו
שאמר:
פן
ינכרו
צרימו
-
ינכרו
את
הדבר
,
לתלות
גבורתי
בנכרי
שאין
הגדולה
שלו
,
פן
יאמרו
[ידנו
רמה].
כי
אותו
אויב
גוי
אובד
עצות
המה
ואין
בהם
תבונה
-
שאילו
היו
חכמים
,
ישכילו
זאת:
איכה
ירדף
וגו'.
יבינו
לאחריתם
-
יתנו
לב
להתבונן
לסוף
פורענות
של
ישראל.
איכה
ירדף
אחד
ממנו
אלף
-
מישראל
,
אם
לא
כי
צורם
מכרם?!
הסגירם
-
מסרם
בידינו;
'דליבריר'
בלעז.
אמרתי
אפאיהם
ואסלקם
מן
העולם
,
אם
לא
שכעס
אויבים
אגור
,
ויראתי
פן
יאמרו:
ידינו
רמה;
פן
ינכרו
לומר
למפרע
,
שהם
עשו
ולא
אני.
אגור
-
[אפחד
,
מגזרת
ויגר
מואב
(במ'
כב
,
ג).]
יש
אומרים
(ראה
ת"א
ורש"י):
מגזרת
"אגרה
בקציר"
(מש'
ו
,
ח).
והנכון
,
שהוא
מלשון
'תגרה'
(ראה
תה'
לט
,
יא).
והכתוב
דבר
כדרך
בני
אדם
,
להבין
השומעים.
ינכרו
-
הפך
'יכירו'
,
כמו
"ויתנכר
אליהם"
(בר'
מב
,
ז).
פעל
כל
זאת
-
על
השפטים.
לולי
כעס
אויב
-
שיעשה
לו
האויב.
אגור
-
אני
ירא;
כמו
"לא
תגורו
מפני
איש"
(דב'
א
,
יז).
פן
ינכרו
צרימו
-
שיתנו
ההצלחה
ליד
הרמה
בעצמם;
ולכך
איני
רוצה
לכלותם
בידם
,
שלא
יתפארו
עלי
(ע"פ
שמ'
ח
,
ה).
אפאיהם
-
אמרו
המדקדקים
(ראה
השרשים:
'פאה'):
אפזרם
בכל
פאה.
ואם
כן
יהיה
טעם
אמרתי
-
שהיה
הרצון
לפני
במדת
הדין
שיהיו
ככה
לְעולם
מפוזרים
בכל
פאה
,
ושיהיה
זכרם
מאנוש
נשבת
לעד
,
לולי
כעס
האויב.
ועל
דעתי
היא
מלה
מורכבת
,
כאשר
הזכירו
בסיפרי
(ספ"ד
שכב);
אבל
טעמה
,
שאשיתם
במקום
ובענין
שיאמרו
עליהם:
גם
אי
הם?
לומר
שלא
ישאר
להם
שם
ושאר
(ע"פ
יש'
יד
,
כב)
בגוים
,
ולא
יוָדע
מקומם
איה
(ע"פ
נח'
ג
,
יז).
והנה
ירמוז
לגלות
עשרת
השבטים
שגלו
לנהר
גוזן
(ראה
מ"ב
יז
,
ו)
,
הוא
שחכמים
קורין
'סבטיון'
(ראה
סנה'
סה
,
ב);
כי
נקרא
'גוזן'
מלשון
"ויגז
שלוים"
(במ'
יא
,
לא);
"אתה
גוזי"
(תה'
עא
,
ו)
,
כי
העומדים
אחריו
מוּסָרים
מבני
אדם;
וקורין
אותו
'סבטיון'
מפני
שביתתו
בשבת
,
כי
יום
השבת
בלשון
ההוא
'סבט'
,
כאשר
הוא
בערבי
,
ונהוג
בלשונם
להוסיף
בתארים
'יון':
אזוביון
(ראה
שבת
קט
,
ב);
חוריון
(?);
מוליון
(ירוש'
ברכות
ח
,
ה
[יב
,
ב])
,
וכן
הרבה.
ואשביתה
מאנוש
זכרם
-
גלותינו
בין
העמים
,
אנחנו
יהודה
ובנימין
,
שאין
לנו
זכר
בעמים
ולא
נֵחָשב
לעם
ואומה
כלל.
והנה
יאמר
הכתוב
,
כי
היה
במדת
הדין
להיותנו
כן
בגלות
לְעולם
,
לולי
כעס
אויב.
ויורה
זה
,
כי
בגלותנו
עתה
תמה
זכות
אבות
(ראה
שבת
נה
,
א)
,
ואין
לנו
הצלה
מיד
העמים
-
רק
בעבור
שמו
,
כענין
שאמר
ביחזקאל
"וקבצתי
אתכם
מן
הארצות
אשר
נפוצותם
בם
ונקדשתי
בכם
לעיני
הגוים.
וידעתם
כי
אני
יי'
בעשותי
אתכם
למען
שמי
לא
כדרכיכם
הרעים
וכעלילותיכם
הנשחתות
בית
ישראל"
(כ
,
מא
,
מד);
וכן
נאמר
עוד
"ואעש
למען
שמי
לבלתי
החל
לעיני
הגוים"
וגו'
(שם
,
ט).
וכך
הזכיר
משה
בתפלתו:
"ואמרו
הגוים
אשר
שמעו
את
שמעך
לאמר..."
(במ'
יד
,
טו)
,
והשם
הודה
לו
בזה:
"ויאמר...
סלחתי
כדברך"
(שם
,
כ).
והטעם
בטענה
הזאת
איננו
כרוצה
להראות
כחו
בין
שונאיו
,
כי
"כל
הגוים
כאין
נגדו
מאפס
ותהו
נחשבו
לו"
(יש'
מ
,
יז);
אבל
השם
ברא
את
האדם
בתחתונים
שיכיר
את
בוראו
ויודה
לשמו
,
ושָׂם
הרשות
בידו
להרע
או
להיטיב
(ע"פ
וי'
ה
,
ד);
וכאשר
חטאו
ברצונם
וכָפרו
בו
כולם
,
לא
נשאר
רק
העם
הזה
לשמו
,
ופרסם
בהם
באותות
ובמופתים
כי
הוא
אלהי
האלהים
ואדני
האדונים
(ע"פ
דב'
י
,
יז)
,
ונודע
בזה
לכל
העמים.
והנה
אם
ישוב
ויאבד
זכרם
,
ישכחו
העמים
את
אותותיו
ואת
מעשיו
(ע"פ
דב'
יא
,
ג)
ולא
יסופר
עוד
בהם;
ואם
אדם
יזכיר
כן
,
יחשבו
כי
היה
כח
מכחות
המזלות
והכוכבים
,
וחלף
ועבר
(ע"פ
יש'
ח
,
ח).
והנה
תהיה
כונת
הבריאה
באדם
בטלה
לגמרי
,
שלא
ישאר
בהם
יודע
את
בוראו
,
רק
מכעיס
לפניו;
ועל
כן
ראוי
מדין
הרצון
שהיה
בבריאת
העולם
,
שיהי
רצון
מלפניו
להקימם
לו
לעם
כל
הימים
,
כי
הם
הקרובים
אליו
והיודעים
אותו
מכל
העמים.
וזה
טעם
"כי
ידין
יי'
עמו
ועל
עבדיו
יתנחם"
(להלן
,
לו)
-
שיזכור
להם
ברחמים
כי
הם
עמו
מאז
,
ויזכור
כי
הם
עבדיו
שעמדו
לו
בגלותם
כעבדים
לסבול
הצרות
והשעבוד
,
וכענין
שנאמר
"ויאמר
אך
עמי
המה
בנים
לא
ישקרו"
(יש'
סג
,
ח).
וכבר
רמזתי
בבריאת
האדם
סוד
נשגב
ונעלם
(ראה
פירושו
בר'
ב
,
ג)
,
צריך
ממנו
שנהיה
לו
לעם
והוא
יהיה
לנו
לאלהים
,
כענין
שנאמר
"כל
הנקרא
בשמי
ולכבודי
בראתיו"
וגו'
(יש'
מג
,
ז).
אמר
השם
יתעלה:
אמרתי
בלבי:
לא
אביא
על
ישראל
אלו
הרעות
באופן
הנזכר
,
אך
אפאה
ישראל
בכל
פאה
מרוב
הפזור
,
בדרך
שיקל
לאויבים
המשתדלים
להרע
להם
באופן
הנזכר
,
להשבית
מאנוש
זכרם
במקום
מקום
שיקומו
עליהם.
וכבר
עשיתי
זה
,
לולי
יראתי
מכעס
אויב
שישחיתם
עד
לכָלָה
,
מה
שאינו
מכוון
ממני
מפני
בריתי
עם
האבות.
שמא
ינכרו
צרימו
שזה
הרע
בא
לישראל
מאתי
על
אשר
לא
שמעו
בקולי
,
ויהיה
זה
סבה
שישחיתום
לגמרי
,
לחשבם
כי
האמונה
שנתיחדו
בה
ישראל
היא
נפסדת;
אך
כאשר
יראו
שהשם
יתעלה
הביא
עליהם
תחלה
אלו
הרעות
קודם
שישתדלו
האויבים
להרע
להם
,
ויתפרסם
להם
התוכחת
שיוכיח
השם
יתעלה
אותם
על
ידי
נביאיו
והודיעוֹ
להם
תחלה
זה
הרע
שיפלו
בו
אם
לא
ישובו
אל
יי'
-
אז
יתפרסם
לאויב
כי
מאת
יי'
נהיה
הדבר
,
כאמרו:
"ואמרו
כל
הגוים
על
מה
עשה
יי'
ככה
לארץ
הזאת
מה
חרי
האף
הגדול
הזה.
ואמרו
על
אשר
עזבו
את
ברית
יי'
אלהי
אבותם"
(דב'
כט
,
כג
-
כד).
ולזה
תמצא
שאמר
בספר
ירמיה
על
נפילת
ירושלם
ביד
מלך
בבל:
"ויקח
רב
הטבחים
לירמיהו
ויאמר
יי'
אלהיך
דבר
את
הרעה
הזאת
אל
המקום
הזה
ויבא
ויעש
יי'
כאשר
דבר
כי
חטאתם
ליי'
ולא
שמעתם
בקולו
והיה
לכם
הדבר
הזה"
(מ
,
ב
-
ג);
הנה
זה
היה
סבה
אל
שחמל
מלך
בבל
על
הנשאר
מהם
ולא
המיתם
כלם
,
לפחדתו
מהשם
יתעלה
פן
יקח
נקמת
עמו
,
ולזה
הפקיד
עליהם
גדליה
בן
אחיקם
לתת
שארית
ליהודה
ממנו
,
כמו
שנזכר
שם
(ראה
שם
,
ה
,
יא).
פן
יאמרו
האויבים:
לא
יי'
פעל
כל
זאת
,
אך
ידינו
רמה
עליהם
ועל
אלהיהם
,
ולזה
לא
יוכל
לשמור
את
עמו
מידינו
,
וימשך
מזה
חלול
השם
יתעלה
,
עם
שזה
יהיה
סבה
שיְכַלו
האויבים
ישראל
בנפלם
בידיהם.
אגור
-
אירא
,
כטעם
"לא
תגורו
מפני
איש"
(דב'
א
,
יז)
והנה
אמר
זה
לדבר
כלשון
בני
אדם.