תנ"ך - לו
חכמו
ישכילו
זאת
יבינו
לאחריתם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
ל֥וּ
חָכְמ֖וּ
יַשְׂכִּ֣ילוּ
זֹ֑את
יָבִ֖ינוּ
לְאַחֲרִיתָֽם:
(דברים פרק לב פסוק כט)
לוּ
חָכְמוּ
יַשְׂכִּילוּ
זֹאת
יָבִינוּ
לְאַחֲרִיתָם:
(דברים פרק לב פסוק כט)
לו
חכמו
ישכילו
זאת
יבינו
לאחריתם:
(דברים פרק לב פסוק כט)
לו
חכמו
ישכילו
זאת
יבינו
לאחריתם:
(דברים פרק לב פסוק כט)
אִלוּ
חֲכִימוּ
אִסתַּכַּלוּ
בְדָא
סַבַּרוּ
מָא
יְהֵי
בְסוֹפְהוֹן
:
לו
-
כ"ב
(כולל
'לוא'
חסר
ומלא
,
בלישנא):
בר'
יז
,
יח;
כג
,
יג;
ל
,
לד;
נ
,
טו;
במ'
יד
,
ב
(פעמיים);
כ
,
ג;
כב
,
כט;
דב'
לב
,
כט;
יהו'
ז
,
ז;
שו'
ח
,
יט;
יג
,
כג;
ש"א
יד
,
ל;
ש"ב
יח
,
יב;
יט
,
ז;
יש'
מח
,
יח;
סג
,
יט;
יח'
יד
,
טו;
מי'
ב
,
יא;
תה'
פא
,
יד;
איוב
ו
,
ב;
טז
,
ד.
לולי
כעס
אויב
אגור
-
אם
לא
שכעס
האויב
כָּנוּס
עליהם
להשחית
,
ואם
יוכל
עליהם
וישחיתם
יתלה
הגדולה
בו
ובאלוהו
,
ולא
יתלה
הגדולה
בי;
וזהו
שאמר:
פן
ינכרו
צרימו
-
ינכרו
את
הדבר
,
לתלות
גבורתי
בנכרי
שאין
הגדולה
שלו
,
פן
יאמרו
[ידנו
רמה].
כי
אותו
אויב
גוי
אובד
עצות
המה
ואין
בהם
תבונה
-
שאילו
היו
חכמים
,
ישכילו
זאת:
איכה
ירדף
וגו'.
יבינו
לאחריתם
-
יתנו
לב
להתבונן
לסוף
פורענות
של
ישראל.
איכה
ירדף
אחד
ממנו
אלף
-
מישראל
,
אם
לא
כי
צורם
מכרם?!
הסגירם
-
מסרם
בידינו;
'דליבריר'
בלעז.
כי
גוי
-
האומות.
אובַד
עצות
-
כמו
"מספַּד
תמרורים"
(יר'
ו
,
כו);
"מקַל
לִבנה"
(בר'
ל
,
לז);
לפי
שהם
דבוקים;
"מעשַׂר
בקר
וצאן"
(וי'
כז
,
לב).
אבל
אילו
חכמו
האומות
,
ויאמרו:
איכה
ירדוף
אחד
ממנו
אלף
מישראל
,
מה
שהיו
רגילין
בנו
(ראה
וי'
כו
,
ח)
,
אם
לא
צורם
,
כי
מכרם
בידינו
לפי
שחטאו
לו.
וכן
אמר
למעלה
"הצור
תמים
פעלו"
(פס'
ד).
לו
חכמו
-
אילו
היו
חכמים
,
שישכילו
כי
השם
פעל
כל
זאת
(ראה
לעיל
,
כז)
לישראל
בעבור
עונם
,
אז
הבינו
לאחריתם
,
כי
כן
יעשה
השם
בעבור
עונם.
לו
חכמו
-
אילו
חכמו
והיה
בהם
חכמה
,
ישכילו
זאת
-
היה
להם
להשכיל.
יבינו
לאחריתם
-
היה
להם
להבין
מה
יהיה
אחריתם:
שהרי
היה
להם
ליתן
לב
איך
אירע
כן
לעם
זה
שהיו
גדולים
על
כל
העולם
,
והקדוש
ברוך
הוא
נפרע
מכל
הקמים
עליהם
-
שהכה
מצרים
בכל
מכה
בשבילם
,
והפיל
לפניהם
מלכים
גדולים
ועם
עצום;
ועכשיו
אחד
ממנו
ירדוף
מהם
אלף
ושנים
יניסו
רבבה.
אם
לא
כי
צורם
מכרם
-
כמו
"כי
ביד
אשה
ימכור
יי'
את
סיסרא"
(שו'
ד
,
ט)
-
על
אשר
דבקו
במעשינו
ואלהות
ופסילים
שלנו
,
ואין
עוזר
להם
,
והסגירם
בידינו.
לו
חכמו
ישראל
,
ישכילו
עניין
זאת
ההצלחה
אשר
אני
מביא
עליהם
עתה
בשמרם
תורתי
,
מעניין
ירושת
הארץ
,
ויהיה
זה
סבה
שיבינו
לאחריתם
-
מה
יהיה
אם
יסורו
מדרכי.
וזה
,
שהם
רואים
שאחד
מישראל
ירדוף
אלף
מהאויבים
ושנים
יניסו
רבבה
,
והיה
להם
לחשוב
שאין
זה
מעוצם
ידם
,
כי
לא
יתכן
שימשך
ממנו;
אבל
הסבה
בזה
-
כי
צור
ישראל
מכר
אלו
הגוים
ביד
ישראל
ויי'
והסגיר
אותם
בידם.
ומזה
היה
ראוי
שישפטו
,
שכמו
שעשה
זה
השם
יתעלה
כנגד
הגוים
ההם
,
יוכל
לעשות
זה
כנגד
ישראל
,
כמו
שיעד
להם
שיקרה
להם
אם
יסורו
מאחריו.