תנ"ך - חמת
תנינם
יינם
וראש
פתנים
אכזר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
חֲמַ֥ת
תַּנִּינִ֖ם
יֵינָ֑ם
וְרֹ֥אשׁ
פְּתָנִ֖ים
אַכְזָֽר:
(דברים פרק לב פסוק לג)
חֲמַת
תַּנִּינִם
יֵינָם
וְרֹאשׁ
פְּתָנִים
אַכְזָר:
(דברים פרק לב פסוק לג)
חמת
תנינם
יינם
וראש
פתנים
אכזר:
(דברים פרק לב פסוק לג)
חמת
תנינם
יינם
וראש
פתנים
אכזר:
(דברים פרק לב פסוק לג)
הָא
כְמִרַת
תַּנִינַיָא
כָּס
פּוֹרעָנוּתְהוֹן
וּכרֵישׁ
פִּתנֵי
חִוִין
אַכזְרָאִין
:
תנינם
-
ג'
חסר
(בלישנא):
*בר'
א
,
כא;
*שמ'
ז
,
יב;
דב'
לב
,
לג.
וראש
-
י"א:
דב'
לב
,
לג;
שו'
ז
,
כה;
ט
,
לז;
ש"א
ה
,
ד;
יז
,
נז;
ש"ב
טו
,
ל;
מ"א
י
,
יט;
יש'
ז
,
ח
,
ט
(פעמיים);
מש'
ח
,
כו.
תנינם
-
ג'
חס';
וראש
-
י"א.
חמת
תנינים
יינם
-
כתרגומו:
"הא
כמרת
תניניא
כס
פורענותהון":
הנה
כמרירת
נחשים
כוס
[משתה]
פורענותם.
וראש
פתנים
[אכזר]
-
כוסם
,
שהוא
אכזר
לנשוך:
אויב
אכזרי
יבוא
ויפרע
מהם.
חמת
תנינים
היה
להם
לשתות
מן
הדין
,
אם
לא
מפני
חילול
השם
,
ש"יאמרו:
ידינו
רמה"
(לעיל
,
כז).
פתנים
אכזר
-
רשע;
כדכתיב
"כמו
פתן
חרש
יאטם
אזנו"
(תה'
נח
,
ה).
חמת
-
והנה
היין
כסם
נשיכת
התנינים
בחמה.
וראש
פתנים
-
כמו
"על
חור
פתן"
(יש'
יא
,
ח);
ואם
הוא
באל"ף
,
הוא
כחביריו
בו"ו
(ראה
לעיל
,
לב).
אכזר
-
תקיף.
[והאל"ף
נוסף
,
כאל"ף
"אצבע"
(יש'
נח
,
ט)
ו"אזרוע"
(יר'
לב
,
כא).]
חמת
תנינים
יהיה
להם
יין
-
שישתו
אותו
כיין.
וראש
פתנים
אכזר
-
כמו
כן
יהיה
יינם.
ראש
-
כמו
"ראש
ולענה"
(דב'
כט
,
יז).
כי
צורנו
,
והוא
אשר
נתיחדנו
אנחנו
באמונתו
אשר
הוא
יוצר
הכל
,
הנה
אין
כמוהו
האלוה
אשר
יחשבוהו
צור
האומות
ההם
,
ואויבנו
בעצמם
שופטים
כן.
אמר
נבוכד
נצר:
"לית
אלהא
די
יכיל
להצלא
כדנא"
(ראה
דנ'
ג
,
כט)
,
ואמרו
הפלשתים:
"אוי
לנו
מי
יצילנו
מיד
האלהים
האדירים
האלה"
וגו'
(ש"א
ד
,
ח);
והנה
שפטו
זה
גם
כן
בבא
ארון
השם
בשדה
פלשתים
,
כמו
שנזכר
בספר
שפטים
(?
ראה
ש"א
ה
-
ו);
וזה
,
כי
נמוסי
הגוים
ההם
אשר
התנהגו
בהם
ואמונותיהם
הם
יותר
רעים
מנימוסי
סדום
ועמורה
ודעותיהם
,
אשר
נתפרסם
בתורה
עצם
העונש
שנפלו
בו
מפני
רוע
מנהגיהם
(ראה
בר'
יט
,
כד
-
כה)
,
והפרי
שיגיע
מעניין
מנהגיהם
הוא
בתכלית
המרירות
והרוע
וההפסד.
ואפשר
שישוב
אמרו
"כי
גוי
אובד
עצות
המה"
(לעיל
,
כח)
-
אל
האויב
,
רוצה
לומר
,
שהאויב
-
לא
תתישב
עצה
בלבו
לעמוד
על
האמת
,
מאיזו
סבה
נמשך
זה
הרע
לישראל;
כי
"לו
חכמו"
(לעיל
,
כט)
האויבים
היו
משכילים
,
כי
זה
העניין
הוא
מהשם
יתעלה
שמכר
ישראל
בידם
,
"ויי'
הסגירם"
(לעיל
,
ל).
כי
מזולת
זה
לא
יתכן
לאויבים
ש"ירדוף
אחד"
מהם
"אלף"
מישראל
"ושנים
יניסו
רבבה"
(שם)
,
כי
זה
לא
יתכן
שיהיה
מצד
עוצם
יד
האויב.
ולא
יתכן
גם
כן
שיהיה
זה
מצד
יתרון
כח
אלהיהם
על
אלהי
ישראל
,
כי
הם
בעצמם
שופטים
שיש
הבדל
נפלא
בין
אלוהי
ישראל
ואלהיהם
,
ולזה
היה
ראוי
ש"יבינו
לאחריתם"
(לעיל
,
כט)
,
מה
יהיה
אם
יכעס
השם
יתעלה
עליהם
בהשחיתם
ישראל
,
וייראו
מפני
זה
מהשחתתם
בנפלם
בידם.
אלא
שזה
ה"גוי
-
אובד
עצות
,
ואין
בהם
תבונה"
(לעיל
,
כח)
שיעמדו
בה
על
אמתת
זה
העניין.
ולזה
הוצרכתי
להביא
לישראל
אלו
הרעות
תחלה
,
קודם
נפלם
ביד
אויב
,
אע"פ
שאינם
מקבלים
מוסר
,
כדי
שיתפרסם
לאויבים
כי
מאת
השם
יתעלה
נהיה
הדבר
על
מה
שחטאו
לו
ישראל;
ויהיה
זה
סבה
שייראו
מלכלותם
,
פן
יקח
השם
יתעלה
נקמת
עמו
מהם.
והנה
הביאור
הראשון
נראה
לנו
יותר
,
ואולם
הנמשך
לזה
באמרו
"כי
לא
כצורנו
צורם
ואויבנו
פלילים
,
כי
מגפן
סדום"
וגו'
(להלן
,
לא
-
לב)
-
הוא
אחד
לשני
הפירושים.
כי
מגפן
סדום
גפנם
-
רוצה
לומר
,
כי
הגפן
המגדלת
הפירות
שלהם
היא
יותר
רעה
מגפן
סדום.
וקרא
האומה
'גפן'
,
וכן
עשה
בישראל
כאמרו
"גפן
בוקק
ישראל"
(הו'
י
,
א)
,
ואמר
"כרם
היה
לידידי"
(יש'
ה
,
א)
-
לפי
שהכרם
,
יעבדוהו
עבודות
רבות
,
ובאמצעותם
יתנו
הגפנים
פרים;
וכן
האומה
-
ישתדלו
בתקון
ענייניה
ונתינתה
פרים
במוסרים
והאמונות
אשר
יביאום
להתנהג
בהם.
וכאלו
אמר
,
שאמונותיהם
ונימוסיהם
הם
בתכלית
הרוע
,
עד
שקבוצם
יותר
פחוּת
מקבוצי
סדום
ועמורה
אשר
שפטם
יי'
יתעלה
במה
שנתפרסם
עניינו
בתורה
(ראה
בר'
יט
,
כד
-
כה).
והפרי
המתחדש
מהגפן
הזאת
הוא
בתכלית
הרוע
והמרירות
,
והם
הענבים;
והיין
ההווה
מהענבים
הוא
כמו
ארס
התנינים
,
שהוא
ממית
בקלות.
וראש
פתנים
אכזר
-
עניינו:
וחמת
ראש
הפתנים
,
והוא
האכזרי
שבהם
,
שהוא
משחית
וממית
בתוקף.