תנ"ך - אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
ישתו
יין
נסיכם
יקומו
ויעזרכם
יהי
עליכם
סתרה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֲשֶׁ֨ר
חֵ֤לֶב
זְבָחֵ֙ימוֹ֙
יֹאכֵ֔לוּ
יִשְׁתּ֖וּ
יֵ֣ין
נְסִיכָ֑ם
יָק֙וּמוּ֙
וְיַעְזְרֻכֶ֔ם
יְהִ֥י
עֲלֵיכֶ֖ם
סִתְרָֽה:
(דברים פרק לב פסוק לח)
אֲשֶׁר
חֵלֶב
זְבָחֵימוֹ
יֹאכֵלוּ
יִשְׁתּוּ
יֵין
נְסִיכָם
יָקוּמוּ
וְיַעְזְרֻכֶם
יְהִי
עֲלֵיכֶם
סִתְרָה:
(דברים פרק לב פסוק לח)
אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
ישתו
יין
נסיכם
יקומו
ויעזרכם
יהי
עליכם
סתרה:
(דברים פרק לב פסוק לח)
אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
ישתו
יין
נסיכם
יקומו
ויעזרכם
יהי
עליכם
סתרה:
(דברים פרק לב פסוק לח)
דִּתרַב
נִכסַתהוֹן
הֲווֹ
אָכְלִין
שָׁתַן
חֲמַר
נִסכֵּיהוֹן
יְקוּמוּן
כְּעַן
וִיסַעֲדוּנְכוֹן
יְהוֹן
עֲלֵיכוֹן
לְמַגִּין
:
יקומו
-
ג'
מלא
בתורה:
שמ'
לג
,
ח;
דב'
כט
,
כא;
לב
,
לח.
זבחימו
-
ל';
יֵין
-
ל';
נסיכם
-
ל';
ויעזרכם
-
ל';
סתרה
-
ל'.
אשר
חלב
זבחימו
היו
אותן
אלהות
אוכלין
-
שהיו
מקריבין
לפניהם;
ושותין
יין
נסיכם.
יהי
עליכם
סתרה
-
אותו
הצור
(ראה
לעיל
,
לז)
יהי
לכם
מחסה
ומסתור.
אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
-
אלהיהם
של
ישראל.
סתרה
-
יסתיר
אתכם
בצלו;
וחסיון
,
כמתחילה
ש"חסיו
בו"
(לעיל
,
לז).
יאכלו
-
כדברי
האויבים
,
שיחשבו
כי
העולות
מאכל
לַשֵם.
וכן
בִּלְשון
רבים
-
כדבריהם.
על
כן
כתוב
"אני
אני
הוא"
-
לבדי
,
אחד
,
"ואין
אלהים
עמדי"
(להלן
,
לט).
יין
נסיכם
-
כמו
"ונסכו
יין"
(וי'
כג
,
יג);
ויהיו
שני
שמות.
ויש
אומרים:
יין
מלכם
,
כמו
"נסיכי
מדין"
(יהו'
יג
,
כא)
,
כי
המלך
היה
נותן
יין
העולה.
והראשון
קרוב
אלי.
ויעזרוכם
-
כמו
"ברכנוכם
מבית
יי'"
(תה'
קיח
,
כו).
יהי
עליכם
סתרה
-
ואם
תאמרו
שהוא
אחד
,
יסתירכם
מהצרות
הבאות.
ואמר
האויב:
אי
אלהימו
צור
חסיו
בו
-
אשר
הם
עובדים
תדיר
ומקריבים
לפניו
חלב
ודם
ויין
לנסכים
,
בזמן
שבית
המקדש
קיים?
יקומו
ויעזרכם
-
נגדי
,
כל
אלהות
שלכם
אשר
עבדתם!
יהי
עליכם
סתרה
-
אותו
אלוה
גדול
שלכם!
ואמר
אי
אלהימו
-
האויב
יאמר:
איה
אלהי
ישראל?
כענין
"למה
יאמרו
הגוים
איה
נא
אלהיהם"
(תה'
קטו
,
ב).
אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
-
כי
היו
ישראל
תדירים
בעבודת
הקרבנות
והנסכים
מכל
גוי
לאלהיו.
והזכיר
לשון
רבים
,
יאכלו
וישתו
-
לאלהימו
,
שהוא
לשון
רבים
,
ואצל
העמים
רבים
הם;
ולכך
חזר
ואמר:
ראו
עמים
כולם
(ע"פ
מ"א
כב
,
כח)
כי
אני
אני
הוא
-
יחיד
,
ואין
אלהים
עמדי
-
לעזור
לי
,
ואין
כנגדי
להציל
ולמחות
בידי
מלעשות
כל
רצוני
,
להמית
ולמחוץ
,
להחיות
ולרפוא.
אז
יסבב
השם
יתעלה
,
שיכירו
כי
העבודה
זרה
אשר
נטו
אליה
אבותיהם
לא
תציל
אותם
בעת
רעתם
,
ולזה
יאמר
להם
השם
יתעלה
אז
על
יד
עבדיו
הנביאים:
איה
האלוהות
שהלכו
אחריהם
אבותיכם
,
ואיה
העבודה
זרה
שחסו
בה
,
אשר
היו
אוכלים
ישראל
מתקרובת
העבודה
זרה
ההיא
והיו
שותים
מהיין
שינסכו
לשמה?
יקומו
עתה
ויעזרו
אתכם
האלוהות
ההם
,
או
יהי
עליכם
למחסה
ולמסתור
הצור
אשר
חסיתם
בו
,
והיא
העבודה
זרה
שהיא
צור
לפי
מחשבתם!
וכבר
מצאנו
שאמר
להם
השם
יתעלה
זה
פעמים
רבות
בימי
השופטים
(ראה
שו'
י
,
יד)
והנביאים
(ראה
יר'
ב
,
כח).
אשר
חלב
זבחימו
יאכלו
-
כבר
מצאנו
גם
כן
זה
העניין
נזכר
בהצמד
ישראל
לבעל
פעור.
אמר:
"ותקראנה
לעם
לזבחי
אלהיהן
ויאכל
העם
וישתחוו
לאלהיהם"
(במ'
כה
,
ב);
למדנו
משם
,
שאין
ראוי
לאכל
מזבחי
תקרובת
עבודה
זרה.
ולזה
גנה
אותם
בזה
המקום
ואמר
,
שהם
אוכלים
חלב
הזבחים
שנזבחו
לעבודה
זרה.
ישתו
יין
נסיכם
-
מפני
שגנה
אותם
בזה
העניין
,
שאנחנו
מוזהרים
משתיית
יין
שנתנסך
לעבודה
זרה.
יקומו
ויעזרוכם
-
רוצה
לומר:
האלהים
ההם
,
והם
העבודות
זרות
שאליהם
רמז
באמרו
"אי
אלהימו"
(לעיל
,
לז).
יהי
עליכם
סתרה
-
רוצה
לומר
,
שהצור
שחסיו
בו
(ראה
שם)
,
והיא
העבודה
זרה
שהיא
צור
לפי
מחשבתם
,
יהי
עליכם
למסתור
ולמחסה
מאלו
הרעות.
ואמר
זה
,
להורות
שאין
בם
כח
להטיב
אך
באמת
הם
הסבה
בנפילתם
ברע.