תנ"ך - כי־אשא
אל־שמים
ידי
ואמרתי
חי
אנכי
לעלם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּֽי־אֶשָּׂ֥א
אֶל־שָׁמַ֖יִם
יָדִ֑י
וְאָמַ֕רְתִּי
חַ֥י
אָנֹכִ֖י
לְעֹלָֽם:
(דברים פרק לב פסוק מ)
כִּי־אֶשָּׂא
אֶל־שָׁמַיִם
יָדִי
וְאָמַרְתִּי
חַי
אָנֹכִי
לְעֹלָם:
(דברים פרק לב פסוק מ)
כי־אשא
אל־שמים
ידי
ואמרתי
חי
אנכי
לעלם:
(דברים פרק לב פסוק מ)
כי־אשא
אל־שמים
ידי
ואמרתי
חי
אנכי
לעלם:
(דברים פרק לב פסוק מ)
אֲרֵי
אַתקֵינִית
בִּשׁמַיָא
בֵּית
שְׁכִינְתִי
וַאֲמַרִית
קַיָים
אֲנָא
לְעָלְמִין
:
אשא
-
כ"ג:
ראה
דב'
א
,
יב.
אשא...
ידי
(נשיאה
יד)
-
ח'
(חסר
'את'):
דב'
לב
,
מ;
ש"ב
כ
,
כא;
יח'
כ
,
ה
(פעמיים)
,
ו
,
טו;
מד
,
יב;
תה'
קו
,
כו.
לעלם
-
י'
חסר
בתורה:
ראה
דב'
ה
,
כו.
לעלם
-
י"ח
חסר:
ראה
דב'
ה
,
כו.
אל
-
שמים
-
ל';
חי
אנכי
-
ל'.
כי
אשא
אל
שמים
ידי
-
כי
בחרון
אפי
אשא
ידי
אל
עצמי
בשבועה.
ואמרתי:
חי
אנכי
-
הוא
לשון
שבועה
,
[כמו
"חי
אני
נאם
יי'
אם
לא
כאשר
דברתם
באזני"
(במ'
יד
,
כח);
אף
כאן:]
אני
נשבע:
חי
אני.
כי
אשא
-
בשבועה;
כמו
"הרימותי
ידי
אל
יי'"
(בר'
יד
,
כב).
כי
אשא
אל
שמים
-
שבועה
בדבר
קיים.
ואשא
-
כמו
"וירם
ימינו
ושמאלו"
(דנ'
יב
,
ז).
ומלת
אשא
-
כדרך
בן
אדם
,
להבין
השומעים.
חי
אנכי
-
כאשר
אני
חי
,
כן
אעשה
זה.
כי
אשא
אל
שמים
ידי
-
שאשבע;
כמו
"לא
תשא
את
שם"
(שמ'
כ
,
ז).
חי
אנכי
לעולם
-
כמו
"וישבע
בחי
העולם"
(דנ'
יב
,
ז)
-
לעשות
בכם
נקמה
,
כי
אתם
סבורים
שלא
אוכל
לעוזרם.
אני
חי
לעולם
,
ובידי
לנקום
נקמתם
בעולם
הזה
ולעולם
הבא.
כי
אשא
אל
שמים
ידי
-
על
דרך
הפשט:
ענין
שבועה
בכסאו;
ואמר
אשא
-
כי
כל
נשבע
נושא
ידו
ונוגע
בחפץ
אשר
הוא
נשבע
בו.
ועל
דרך
האמת:
בעבור
כי
בעת
הגלות
השליך
משמים
ארץ
תפארת
ישראל
(ראה
איכה
ב
,
א)
,
יאמר
שישאנה
עתה
,
בעת
רצון
,
אל
השמים
העליונים
,
והיא
היד
הגדולה
הנלחמת
לישראל.
וזה
טעם
ואמרתי
חי
אנכי
לעולם
-
כי
אני
מחיה
ידי
החזקה
בהיותי
משנן
ברק
חרבי
,
וסומך
אותה
לאחוז
במשפטן
של
ישראל
ולהשיב
נקם
לצרי
,
כי
אז
יהיה
השם
שלם
והכסא
שלם
(ראה
פס"ר
יב);
והמשכיל
יבין.
והנה
השירה
הזאת
אשר
היא
בנו
לעד
אמת
ונאמן
,
תגיד
בביאור
כל
המוצאות
אותנו.
הזכירה
תחלה
החסד
שעשה
עמנו
הקדוש
ברוך
הוא
מאז
שלְקחנו
לחלקו
,
והזכירה
הטובות
שעשה
לנו
במדבר
,
ואשר
הנחילנו
ארצות
הגוים
הגדולים
והעצומים
,
ורוב
הטובה
והעשר
והכבוד
אשר
הנחילנו
בה;
וכי
מרוב
כל
טובה
מרדו
בו
לעבוד
עבודה
זרה.
והזכירה
הכעס
אשר
היה
מלפניו
עליהם
,
עד
ששלח
בהם
בארצם
דבר
ורעב
וחיה
רעה
וחרב
,
ואחרי
כן
פזר
אותם
בכל
רוח
ופאה.
וידוע
,
כי
כל
זה
נתקיים
ויהי
כן.
ואמרה
השירה
,
כי
בסוף
ישיב
נקם
לצריו
ולמשנאיו
ישלם;
והטעם
,
כי
הם
עשו
כל
הרעות
עמנו
לשנאתו
של
הקדוש
ברוך
הוא:
כי
לא
ישנאו
את
ישראל
בעבור
שעשו
עבודה
זרה
כהם
,
רק
בעבור
שלא
יעשו
כמעשיהם
,
ויעבדו
את
הקדוש
ברוך
הוא
וישמרו
את
מצותיו
,
ולא
יתחתנו
בהם
ולא
יאכלו
מזבחיהם
,
ויבזו
עבודה
זרה
שלהם
ויבערו
אותה
ממקומותיהם
,
וכענין
שאמר
הכתוב
"כי
עליך
הורגנו
כל
היום"
(תה'
מד
,
כג).
אם
כן
,
לשנאתו
של
הקדוש
ברוך
הוא
יעשו
בנו
כל
הרעות
האלה
,
והם
צריו
ומשנאיו
,
ועליו
להנקם
מהם.
וזה
דבר
ברור
כי
על
הגאולה
העתידה
יבטיח
,
כי
בבנין
בית
שני
לא
הרנינו
גוים
עמו
(ראה
להלן
,
מג)
,
רק
לעגו
עליהם:
"מה
היהודים
האמללים
עושים"
(נחמ'
ג
,
לד)?
והיו
גדוליהם
עבדים
בהיכל
מלך
בבל
וכולם
משועבדים
לו
,
ובימים
ההם
לא
השיב
נקם
לצריו
ולא
כפר
אדמתו
עמו
(ראה
להלן
,
מג).
והנה
אין
בשירה
הזאת
תנאי
בתשובה
ועבודה
,
רק
היא
שטר
עדות
שנעשה
הרעות
ונוכל
(ע"פ
יר'
ג
,
ה)
,
שהוא
יתברך
יעשה
בנו
בתוכחות
חמה
(ע"פ
יח'
ה
,
טו)
,
אבל
לא
ישבית
זכרנו
,
וישוב
ויתנחם
ויפרע
מן
האויבים
בחרבו
הקשה
והגדולה
והחזקה
(ע"פ
יש'
כז
,
א)
,
ויכפר
על
חטאתינו
למען
שמו
(ע"פ
תה'
עט
,
ט).
אם
כן
,
השירה
הזאת
הבטחה
מבוארת
בגאולה
העתידה
על
כרחן
של
מינין.
וכך
הזכירו
בסיפרי
(ספ"ד
שלג):
גדולה
שירה
,
שיש
בה
עכשו
ויש
בה
לשעבר
ויש
בה
לעתיד
לבא
,
ויש
בה
בעולם
הזה
ויש
בה
לעולם
הבא.
ולזה
רמז
הכתוב
שאמר
"ויבא
משה
וידבר
את
כל
דברי
השירה
הזאת
באזני
העם"
(להלן
,
מד);
הזכיר
"כל"
-
להגיד
שהיא
כוללת
כל
העתידות
למו
(ע"פ
פס'
לה
לעיל)
,
ואם
היא
קטנה
בדבור
,
כי
באר
להם
עניניה
הרבים.
ואִלו
היתה
השירה
הזאת
מכתב
אחד
מן
החוזים
בכוכבים
שהגיד
מראשית
(ע"פ
יש'
מו
,
י)
כן
,
היו
ראויין
להאמין
בה
,
מפני
שנתקיימו
כל
דבריה
עד
הנה
,
לא
נפל
דבר
אחד
(ע"פ
יהו'
כג
,
יד)
,
אף
כי
אנחנו
נאמין
ונצפה
בכל
לב
לדברי
האלהים
מפי
נביאו
הנאמן
בכל
ביתו
(ע"פ
במ'
יב
,
ז)
,
אשר
לא
היה
לפניו
ואחריו
כמוהו
(ע"פ
מ"ב
כג
,
כה)
,
ועליו
השלום.
כי
אני
נשבע
שאם
יגיע
העת
הראוי
,
שאשנן
בו
להב
חרבי
בדרך
שיכרות
בקלות
,
והוא
כאשר
יהיה
שלם
עון
הגוים
ההם
,
ואז
ראוי
שתאחז
ידי
החרב
במשפט
לשפוט
הגוים
ההם
על
רוע
מעלליהם
-
הנה
אז
אשיב
נקם
לצרי
,
ולמשנאי
אשלם
גמול
כמעשה
ידיהם
,
ואז
אקח
נקמתי
מהם
גם
כן
על
מה
שהרעו
לישראל.
כי
אשא
אל
שמים
ידי
ואמרתי
חי
אנכי
-
הוא
שבועה
לדבר
כלשון
בני
אדם
,
כי
השמים
חזקי
הקיום
מצד
מה
שנתן
להם
השם
יתעלה
מהטבע
ביום
הבראם.
וכן
ואמרתי
חי
אנכי
לעולם
-
הוא
על
דרך
אמרו
"ואולם
חי
אני
וימלא
כבוד
יי'
את
כל
הארץ"
(במ'
יד
,
כא).