תנ"ך - זכר
ימות
עולם
בינו
שנות
דר־ודר
שאל
אביך
ויגדך
זקניך
ויאמרו
לך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
זְכֹר֙
יְמ֣וֹת
עוֹלָ֔ם
בִּ֖ינוּ
שְׁנ֣וֹת
דֹּר־וָדֹ֑ר
שְׁאַ֤ל
אָבִ֙יךָ֙
וְיַגֵּ֔דְךָ
זְקֵנֶ֖יךָ
וְיֹ֥אמְרוּ
לָֽךְ:
(דברים פרק לב פסוק ז)
זְכֹר
יְמוֹת
עוֹלָם
בִּינוּ
שְׁנוֹת
דֹּר־וָדֹר
שְׁאַל
אָבִיךָ
וְיַגֵּדְךָ
זְקֵנֶיךָ
וְיֹאמְרוּ
לָךְ:
(דברים פרק לב פסוק ז)
זכר
ימות
עולם
בינו
שנות
דר־ודר
שאל
אביך
ויגדך
זקניך
ויאמרו
לך:
(דברים פרק לב פסוק ז)
זכר
ימות
עולם
בינו
שנות
דר־ודר
שאל
אביך
ויגדך
זקניך
ויאמרו
לך:
(דברים פרק לב פסוק ז)
אִדְּכַר
יוֹמִין
דְּמִן
עָלְמָא
אִסתַּכַּל
בִּשׁנֵי
דָר
וְדָר
שְׁאַל
אֲבוּך
וִיחַוֵי
לָך
סָבָך
וְיֵימְרוּן
לָך
:
וְיאמרו
-
ט'
רפין:
דב'
לב
,
ז;
יש'
יד
,
י;
מג
,
ט;
יר'
טז
,
יט;
יואל
ב
,
יז;
תה'
לה
,
כז;
ע
,
ה;
איוב
לח
,
לה;
דה"א
טז
,
לא.
ויאמרו
ט'
רפ'
וסימנהון
זקניך
נחלו
אבותינו
חוסה
יי'
כלם
יענו
אמת
תמיד
תמיד
בגוים
לך
הננו.
ימות
-
ל';
ויגדך
-
ל';
ויאמרו
-
ט'.
זכור
ימות
עולם
-
מה
עשה
בראשונים
שהכעיסו
לפניו.
בינו
שנות
דור
ודור
-
דור
אנוש
שהציף
עליהם
אוקיינוס
,
דור
המבול
ששטפן
(ראה
ספ"ד
שי).
דבר
אחר:
בינו
שנות
דור
ודור
-
לא
נתתם
לבבכם
על
לשעבר
,
בינו
שנות
דור
ודור
-
[להבא]
,
שיש
בידו
להטיב
לכם
ולהנחיל
אתכם
ימות
המשיח
והעולם
הבא.
שאל
אביך
-
אילו
הנביאים
,
שנקראים
'אבות'
,
כמו
שנאמר
באליהו
"אבי
אבי
רכב
ישראל
[ופרשיו]"
(מ"ב
ב
,
יב).
זקניך
-
אילו
חכמים
(ראה
ספ"ד
שי).
ויאמרו
לך
-
הראשונות.
זכור
ימות
עולם
-
בטרם
נולדתם
הכין
לכם
נחלתכם.
ימות
עם
"יְמֵי"
(בר'
ג
,
יד)
-
שתי
לשונות
,
וכן
שנות
עם
"שְנֵי"
(בר'
כג
,
א).
עולם
-
זמן
שעבר.
שאל
אביך
-
בעבור
שאמר
זכור:
אם
שכחת
מה
שספרו
לך
אבותיך
,
שאל
אותם.
ויגדך
-
כמו
'ויגד
לך';
וכן
"ארץ
הנגב
נתתני"
(יהו'
טו
,
יט).
זקניך
-
הטעם
כפול
,
כי
כן
דרך
צחות.
זכור
ימות
עולם
-
עתה
מזכיר
והולך
החסדים
שעשה
הקדוש
ברוך
הוא
עם
ישראל.
בינו
שנות
דור
ודור
וגו'
-
כי
קודם
שהיו
ישראל
בעולם
,
הייתי
מתקן
להם
מקום:
שאל
אביך
-
רמז
למבינים
,
וכן
זקניך.
והטעם:
כמו
"אשר
חלק
יי'
אלהיך
אותם"
וגו'
(דב'
ד
,
יט)
,
כי
לְכֹל
חֵלק
למַטָה
חֵלק
למעלה.
וטעם
למספר
בני
ישראל
-
כי
צורת
יעקב
חקוקה
בכסא
הכבוד
,
והוא
סוד
גדול;
והעד:
כי
חלק
יי'
עמו
-
וזאת
מעלה
גדולה
,
שלא
עשה
כן
לכל
גוי
(ע"פ
תה'
קמז
,
כ);
על
כן
אמר
"הליי'
תגמלו
זאת
עם
נבל
ולא
חכם"
(לעיל
,
ו)
-
שנפל
ממעלתו
באוַלתו.
וזה
טעם
"אביך
קנך"
(שם)
-
כי
קנהו
לכבודו
וילמדהו
,
כאשר
יפרש
,
כמעשה
האב
עם
הבן.
לשון
רבי
אברהם
,
ודברי
פי
חכם
-
חן
(ע"פ
קה'
י
,
יב).
ואם
כן
יהיה
פירוש
זכור
ימות
עולם
-
שיתנו
לב
לזכור
ששת
ימי
בראשית
,
הטובה
שעשה
להם
בעת
היצירה;
כמו
שאמר:
בהנחל
עליון
גוים
וגו'.
בינו
שנות
דור
ודור
-
שיבינו
לדעת
מה
שעשה
עמהם
בדורות
מעת
ששרתה
שכינה
בהם
,
כאשר
יספר:
ימצאהו
בארץ
מדבר
וגו'.
ורבנו
שלמה
כתב:
ימצאהו
בארץ
מדבר
-
אותם
מצא
לו
נאמנים
בארץ
המדבר
,
שקבלו
עליהם
תורתו
ומלכותו
ועלו
,
מה
שלא
עשו
ישמעאל
ועשו.
ובתהו
ילל
ישימון
-
ארץ
ציה
ושממה
,
מקום
יללת
תנים
ובנות
יענה
(ע"פ
יש'
יג
,
כא).
אף
שם
נמשכו
אחר
האמונה
,
ולא
אמרו
למשה:
היאך
נצא
למדבר?!
וזה
איננו
מטעם
הפרשה
,
כי
הכתוב
מוכיח
את
ישראל
ומזכיר
להם
הטובות
אשר
עשה
השם
עמהם
,
והם
גמלו
לו
רעה
תחת
טובה
(ע"פ
בר'
מד
,
ד).
וטעם
כאישון
עינו
-
רמז
לנִיצוּר;
יאמר
,
שיִצור
השם
אותו
כאשר
יצור
הוא
עצמו
את
עינו.
או
תחסר
מלת
'איש':
יצרנהו
כאיש
אישון
עינו;
כי
מן
הסתם
באיש
ידבר
,
וכן
רבים.
זכור
שלא
תמרוד
בשם
יתעלה
כימים
הקדומים.
בינו
שנות
דור
ודור
-
מהדורות
הקודמים.
שאל
דבר
זה
אל
מנהיגך
,
והוא
הנביא
,
ויגד
לך
האמת
,
או
שאל
לך
חכמיך
ויאמרו
לך
האמת
לפי
מה
שנודע
להם
מצד
הנביא.
שאל
אביך
ויגדך
-
מפני
שמה
שזכר
מזאת
ההגדה
הם
עניינים
נעלמים
,
והמושג
בהם
בחוש
-
לא
הוצרכו
לשאול
אחרים
,
כי
הם
בעצמם
ראו
זה
כמו
שיתבאר
מהנמשך
(ראה
פירושו
לפס'
י
,
להלן)
,
הנה
יהיה
הרצון
באביך
בזה
המקום
-
המנהיג
,
והוא
הנביא
,
כאמרו
"והוא
מצעק
אבי
אבי
רכב
ישראל
ופרשיו"
(מ"ב
ב
,
יב).
ולזה
אמר
אחריו
זקניך
יאמרו
לך
-
שהם
החכמים
והשופטים.
והנה
המנהיג
יקרא
'אב'
כאמרו
"וישימני
לאב
לפרעה"
(בר'
מה
,
ח).