תנ"ך - כי
חלק
ה'
עמו
יעקב
חבל
נחלתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֛י
חֵ֥לֶק
יְהוָ֖ה
עַמּ֑וֹ
יַעֲקֹ֖ב
חֶ֥בֶל
נַחֲלָתֽוֹ:
(דברים פרק לב פסוק ט)
כִּי
חֵלֶק
יְהוָה
עַמּוֹ
יַעֲקֹב
חֶבֶל
נַחֲלָתוֹ:
(דברים פרק לב פסוק ט)
כי
חלק
ה'
עמו
יעקב
חבל
נחלתו:
(דברים פרק לב פסוק ט)
כי
חלק
יהוה
עמו
יעקב
חבל
נחלתו:
(דברים פרק לב פסוק ט)
אֲרֵי
חוּלָקֵיהּ
דַּייָ
עַמֵיהּ
יַעֲקֹב
עֲדַב
אַחסָנְתֵיהּ
:
כי
חלק
יי'
עמו
-
למה
כל
זאת?
לפי
שהיה
חלקו
כבוש
ביניהם
ועתיד
לצאת.
ומי
הוא
חלקו?
עמו.
ומי
הוא
עמו?
יעקב
חבל
נחלתו
-
השלישי
שבאבות
,
המשולש
בשלש
זכיות:
זכות
אבי
אביו
,
וזכות
אביו
,
וזכותו
-
הרי
שלשה
,
כחבל
הזה
שהוא
עשוי
בשלשה
גדילים.
הוא
ובניו
היו
לו
לנחלה
,
ולא
ישמעאל
בן
אברהם
ולא
עשו
בן
יצחק
(ראה
ספ"ד
שיב).
בהנחל
עליון
גוים
-
אמרו
מפרשים
(ראה
רש"י)
על
דור
הפלגה
,
שנפצה
כל
הארץ
(ראה
בר'
יא
,
ט)
,
כי
אז
גזר
השם
להיות
ארץ
שבעה
גוים
לישראל
,
והיא
שתספיק
למספרם;
על
כן
למספר
בני
ישראל.
יצב
-
יש
אומרים
(ראה
שלשה
ס"ד
ע' 28
:
'צב')
שהוא
שם
הפועל
,
כמו
"הנה
לא
ידעתי
דַבֵּר"
(יר'
א
,
ו);
ויש
אומרים
שהוא
פועל
עתיד
(ראה
רקמה
ע'
רפד)
תחת
עבר
,
כמו
"יעשו
עגל
בחורב"
(תה'
קו
,
יט).
והנכון
בעיני
,
כי
"שאל
אביך"
(לעיל
,
ז)
-
רמז
למבינים
,
וכן
"זקניך"
(שם);
והטעם:
כמו
"אשר
חלק
יי'
אלהיך"
(דב'
ד
,
יט)
,
כי
לַכֹּל
חלק
למטה
וחלק
למעלה.
וטעם
למספר
בני
ישראל
-
כאשר
אמרו
קדמונינו
ז"ל
(ראה
חולין
צא
,
ב)
,
כי
צורת
יעקב
חקוקה
בכסא
הכבוד
,
והוא
סוד
גדול;
והעד:
כי
חלק
יי'
עמו.
וזאת
היא
המעלה
הגדולה
שלא
עשה
כן
לכל
גוי
(ע"פ
תה'
קמז
,
כ)
,
על
כן
אמר
"הליי'
תגמלו
זאת
עם
נבל
ולא
חכם"
(לעיל
,
ו)
-
שנפל
ממעלתו
באִוַלתו.
וזה
טעם
"אביך
קנך"
(שם)
-
כי
קנהו
לכבודו
,
וילמדהו
,
כאשר
יפרש
,
כמעשה
האב
עם
הבן
(ראה
להלן
,
י
ואי').
חבל
-
כמו
"גורל"
(יהו'
יז
,
יד)
,
[כמו
"חבלים"
(תה'
טז
,
ו);]
כי
בחבל
ימודו
הארץ.
כי
חלק...
עמו
-
מכל
אומות
לקחם
לחלקו.
ויעקב
חבל
נחלתו
-
כפל
מלה.
לפי
שדרך
לחלוק
קרקע
על
ידי
חבלים
,
שמודד
לזה
מאה
חבלים
ולזה
מאה
חבלים
,
קורא
הנחלה
'חבל'
,
כדכתיב
"ויפלו
חבלי
מנשה
עשרה"
(יהו'
יז
,
ה)
,
וכתיב
"וימד
שני
חבלים
להמית"
(ראה
ש"ב
ח
,
ב);
כי
דרך
למדוד
בחבלים.
שאל
אביך
-
רמז
למבינים
,
וכן
זקניך.
והטעם:
כמו
"אשר
חלק
יי'
אלהיך
אותם"
וגו'
(דב'
ד
,
יט)
,
כי
לְכֹל
חֵלק
למַטָה
חֵלק
למעלה.
וטעם
למספר
בני
ישראל
-
כי
צורת
יעקב
חקוקה
בכסא
הכבוד
,
והוא
סוד
גדול;
והעד:
כי
חלק
יי'
עמו
-
וזאת
מעלה
גדולה
,
שלא
עשה
כן
לכל
גוי
(ע"פ
תה'
קמז
,
כ);
על
כן
אמר
"הליי'
תגמלו
זאת
עם
נבל
ולא
חכם"
(לעיל
,
ו)
-
שנפל
ממעלתו
באוַלתו.
וזה
טעם
"אביך
קנך"
(שם)
-
כי
קנהו
לכבודו
וילמדהו
,
כאשר
יפרש
,
כמעשה
האב
עם
הבן.
לשון
רבי
אברהם
,
ודברי
פי
חכם
-
חן
(ע"פ
קה'
י
,
יב).
ואם
כן
יהיה
פירוש
זכור
ימות
עולם
-
שיתנו
לב
לזכור
ששת
ימי
בראשית
,
הטובה
שעשה
להם
בעת
היצירה;
כמו
שאמר:
בהנחל
עליון
גוים
וגו'.
בינו
שנות
דור
ודור
-
שיבינו
לדעת
מה
שעשה
עמהם
בדורות
מעת
ששרתה
שכינה
בהם
,
כאשר
יספר:
ימצאהו
בארץ
מדבר
וגו'.
ורבנו
שלמה
כתב:
ימצאהו
בארץ
מדבר
-
אותם
מצא
לו
נאמנים
בארץ
המדבר
,
שקבלו
עליהם
תורתו
ומלכותו
ועלו
,
מה
שלא
עשו
ישמעאל
ועשו.
ובתהו
ילל
ישימון
-
ארץ
ציה
ושממה
,
מקום
יללת
תנים
ובנות
יענה
(ע"פ
יש'
יג
,
כא).
אף
שם
נמשכו
אחר
האמונה
,
ולא
אמרו
למשה:
היאך
נצא
למדבר?!
וזה
איננו
מטעם
הפרשה
,
כי
הכתוב
מוכיח
את
ישראל
ומזכיר
להם
הטובות
אשר
עשה
השם
עמהם
,
והם
גמלו
לו
רעה
תחת
טובה
(ע"פ
בר'
מד
,
ד).
וטעם
כאישון
עינו
-
רמז
לנִיצוּר;
יאמר
,
שיִצור
השם
אותו
כאשר
יצור
הוא
עצמו
את
עינו.
או
תחסר
מלת
'איש':
יצרנהו
כאיש
אישון
עינו;
כי
מן
הסתם
באיש
ידבר
,
וכן
רבים.
הנה
כשתחקור
על
זה
בזה
האופן
מהדורות
הקודמים
,
תמצא
כי
כאשר
הנחיל
השם
יתעלה
גוים
את
הארץ
בכללה
,
בעת
שהפריד
בני
אדם
על
דבר
בנייתם
המגדל
(ראה
בר'
יא
,
ח)
,
מן
אז
השתדל
השם
יתעלה
להקים
גבולות
עמים
מהם
על
מספר
בני
ישראל
אשר
נחלו
הארץ
ההיא
,
רוצה
לומר:
ארץ
שבעה
עממין.
והנה
אמר:
למספר
בני
ישראל
,
כי
כבר
היתה
הארץ
נחלקת
למספר
בני
ישראל
אשר
נמנו
בערבות
מואב
,
כמו
שקדם
(ראה
במ'
כו
,
נג
-
נו).
ולזה
תמצא
שייעד
השם
יתעלה
לאברהם
שיתן
הארץ
ההיא
לזרעו
(ראה
בר'
יב
,
ז)
,
ואחר
זה
ביאר
לו
שזה
הזרע
יצא
מיצחק
לבדו
(ראה
בר'
יז
,
יט)
,
ואחר
זה
ביאר
שלזרע
יעקב
לבד
יהיה
זה
(ראה
בר'
כח
,
יג);
כאלו
השם
יתעלה
כוון
בהתחלה
להמציא
זה
הזרע
אשר
תהיה
לו
זאת
הארץ
הנבחרת
,
לפי
שחלק
השם
יתעלה
בכל
האומות
שהמציא
הוא
עמו
ישראל
,
ויעקב
הוא
החלק
שהוא
לנחלה
לשם
יתעלה.
וכאלו
השם
יתעלה
כוון
מראש
שיהיה
זה
החלק
מהארץ
לזה
השבט
,
וזה
-
לזה
השבט;
ובזה
הקים
גבולותיהם
למספר
בני
ישראל
שהיו
שנים
עשר.
וכבר
נתבאר
זה
ממה
שנתנבא
יעקב
מירושת
הארץ
לקצת
השבטים
(ראה
בר'
מט
,
יג
,
כ).